Ik ben sinds mijn 13e al aan de pil, de microgynon 30 en heb daar eigenlijk altijd wel last van gehad. Mijn sexdrive ging onwijs omlaag na een tijdje en heb veel hoofd en buikpijn als ik ongesteld moet worden en ben t ook erg heftig sinds de bevalling, echt wel 6/7 dagen. Heb nu 4 maanden de Diana-35 pil voor mijn acné, maar wil toch erg graag van de pil af. Ook omdat ik er onwijze vreetbuien van krijg voor ik ongesteld word, heeel emo ben en amper nog zin heb in sex. Daarom zat ik even te googlen en kwam ik de Mirena spiraal tegen. Hoe gaat dit in zijn werk? Zal dit wat voor mij zijn naar aanleiding van bovenstaand verhaal? En hoe kan ik een Mirena krijgen? Wij hebben nog geen kinderwens, maar willen als mijn zoontje 3 is toch wel weer voor een brusje gaan. Is dat dan een probleem met de Mirena? En zijn er mensen geweest waarvan de pukkels juist minder werken door de Mirena, doordat t minder hormonen zijn? (Want in mijn stopweek trokken bij mij juist de pukkels weg en als ik weer met de strip moest beginnen kwamen ze gelijk weer!)
Hi! Ik heb 6 jaar een Mirena gehad en was er heel blij mee. Ik haatte de pil (microgynon). Ik heb geen libido verlies gehad, en niet meer last van pukkels dan anders denk ik. Omdat je al bevallen bent (neem ik aan, dit geldt niet als je een keizersnede hebt gehad), zal het plaatsen waarschijnlijk minder pijnlijk zijn dan bij mij. De boel is dan immers al wat opgerekt. De meeste huisartsen zullen je een recept geven voor de Mirena, die kan je ophalen bij de apotheek (hij wordt vaak niet vergoed, en kost iets van 120 euro). Plaatsen gebeurt meestal bij de gynaecoloog. Verwijderen doen de meeste huisartsen zelf. Je kunt het beste gaan wanneer je ongesteld bent, maar dat zal de gyn je ook vertellen. Ik was in de derde ronde zwanger na de Mirena, ik ken vrouwen waarbij de cyclus wat op zich liet wachten, maar het is nooit hetzelfde als met ontpillen.
Ik heb mijn mirena op advies van de gyn. laten plaatsen. Gyn heeft een recept uitgeschreven en deze heb ik zelf opgehaald bij de apotheek, overigens werd het volledig vergoed. Bij het recept voor de mirena heb ik ook een recept voor nexium en diclofinac gekregen. ( maagbeschermer en pijnstiller) Deze medicatie moest ik voor het plaatsen innemen. Ik heb totaal geen pijn gehad bij het plaatsen ( 10 weken na de bevalling), heb nog wel ruim 3 maanden gevloeid. (niet veel maar wel dagelijks) en heb er nu eigenlijk totaal geen last meer van. Af en toe heb ik wat lage rugpijn maar verder niets. ( menstrueer ook niet).
Ik heb hem ook laten plaatsen. Het was ietwat pijnlijk/vervelend gevoel maar ja een bevalling is erger Ik word niet meer ongesteld en vind dit een hele uitkomst. Wel nog de kwaaltjes van pms zoals wat hoofdpijn en wat buikpijn maar voorheen was ik 10 dagen ongesteld. Dan is dit een heerlijkheid. Zin in sex is hetzelfde gebleven.
Maar lees op t internet dattie 5 jaar moet blijven zitten, kun je hem dus niet eerder eruit laten halen als je zwanger wilt worden/raken?
Hij KAN tot 5 jaar blijven zitten, natuurlijk mag je hem er eerder uit laten halen? Daar gaat hij toch niet minder van werken? Ik had mijn eerste Mirena 5 jaar, en de tweede anderhalf jaar.
Snel, zoals mijn onderschrift al aangeeft. Ik heb mijn eerste menstruatie afgewacht omdat het me wel een prettig idee leek om na 6 jaar in ieder geval een normale menstruatie te hebben. Daarna in ronde 3 raak.
Hi Missy, Ik heb nu ook de mirena. Hij werd niet vergoed door mijn verzekering, wat ik wel raar vond eigenlijk, kostte 135 euro. Mijn eigen huisarts heeft hem geplaatst. Vond het niet echt prettig, maar het viel wel mee. Tot nu toe ben ik ook nog niet ongesteld geworden, deze kan dus ook uitblijven, wat ik op zich wel prettig vind. In principe gaat een mirena 5 jaar mee, maar je kunt hem er eerder uit laten halen. Na 5 jaar moet je een nieuwe laten plaatsen als je de mirena wilt blijven behouden. Wat ik hier en daar gelezen heb, ben je na het verwijderen direct vruchtbaar en hoef je niet te ontpillen zoals dat vaak bij de pil wel is. Overleg even met je HA wat hij/zij er van vindt, misschien plaatsen ze het zelf en kunnen ze ook aangeven of dit een passende anticonceptie voor jou is. Gr. Mieke
Je krijgt de mirena wel vergoed, hij valt alleen onder je eigen risico. Dus als je nog niet boven de 150,- van dat jaar bent moet je hem geheel of gedeeltelijk zelf betalen . Ik heb hem in oktober laten plaatsen. Mijn huisarts deed dat niet zelf, die heeft me naar de gyn gestuurd en wat mij betreft was het plaatsen echt een eitje. Geen pijn gehad, hooguit een beetje rotgevoel. Maar ik reageerde dus ook nooit goed op de pil (diverse gehad), maar met de Mirena was het wat mij betreft helemaal een ramp. Puisten die ik normaal nooit had, toen dus wel, langs mijn haargrens, op mijn rug, op mijn billen. Werkelijk, ik werd er gek van. Tel daarbij angsaanvallen, migraine, gewoon hoofdpijn bijna dagelijks, gewichtstoename, gewrichtspijn en moodswings en je begrijpt dat ie er bij mij al weer uit is 8). Ik heb het bijna 8 maanden de kans gegeven, maar de bijwerkingen werden alleen maar erger. En doordat er constant eenzelfde hoeveelheid hormonen wordt afgegeven heb je er ook niet even pauze van zeg maar. Oh met de mirena had ik van mijn libido geen last trouwens, dat had ik met de pil wel . Ik bleek wel een extreem geval geloof ik, maar omdat ik verder op niks hormonaals goed reageer is het hier nu bijna 2 maanden een koperspiraaltje... ik word eindelijk weer een beetje mezelf! Dus het kan alle kanten op!