Eind juni ben ik geopereerd aan endometriose. Er is toen een cyste van ca 4 cm verwijderd uit mijn eierstok. De cyste zat echt middenin de eierstok en volgens de gyn die mij heeft geopereerd "heeft m'n eierstok helemaal open gelegen om de cyste eruit te halen". Haar advies was dan ook om twee maanden geen hormonen te gebruiken en dan toch weer verder te gaan met IUI. Vanwege de endometriose en afwachtendheid van dit ziekenhuis zijn we al zo lang bezig (oktober 2014 doorverwezen...). En elke maand groeit de endometriose wel door Als het aan mij zou liggen zouden we gewoon verder gaan met IVF vanwege de endometriose en ik niet het risico wil lopen dat de cyste eerst weer teruggroeit of er een nieuwe cyste ontstaat. Maar omdat mijn eileiders doorgankelijk zijn (enkele maanden geleden is er wel twee keer vocht in een van de eileiders gezien op de echo, maar tijdens de laparoscopie bleken de eileiders wel doorgankelijk) willen ze toch eerst nog 4 rondes IUI. De eerste twee IUI pogingen zijn niet gelukt (dat was voor de operatie). En uit grafieken waarin de slagingskans per IUI poging is uitgezet blijkt dat de kans de eerste 3 IUI pogingen nog redelijk is, maar vanaf de 4e poging heel snel minder wordt. Daardoor heb ik eigenlijk ook weinig vertrouwen in het slagen van IUI. Maar als ik dan toch perse eerst nog 4 rondes IUI moet doen dan liever maar zo snel mogelijk starten. Ik heb al wat gezocht op het forum maar kan eigenlijk geen situatie vinden waarbij iemand aan een cyste in de eierstok is geopereerd en waarbij informatie staat over hoelang diegene dan rust moest houden wat hormonen spuiten betreft. Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring met de operatie, maar na een punctie moet je ook 1 maand rust houden.. dus de 2 maanden van je arts, klinken vrij logisch..
Hier wel ervaring met operatie aan cyste in de eierstok, ik heb na de operatie nog 2 maanden lucrin gehad en daarna gestart met ivf. Mijn eileiders waren nagenoeg niet doorgankelijk dus gelijk door met ivf. Daarna kwam er bij mij ook vocht via de eileiders in de bm (hydrosalpinx). Hierdoor zijn mijn eileiders verwijderd en kan nu alleen ivf nog. Mijn ervaring met endometriose is om niet te lang aan te modderen met iui etc. Kansen met ivf liggen vele malen hoger. Wij zijn inmiddels overgestapt naar Dusseldorf en zij houden ook aan, zo snel mogelijk zwanger worden, dit is de beste remedie tegen endometriose. Dus mijn advies, heb je geen goed gevoel bij de huidige behandelmethode, geef dit duidelijk aan en wil het zhuis niet meewerken, trek je conclusie en ga op zoek naar een zhuis/kliniek die zorgt dat je zsm zwanger raakt. Bij mij zijn de cystes trouwens ook snel weer terug gekomen na enkele menstruaties. Hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar bij mij helaas wel..
Bedankt voor jullie reacties! Mijn verstand zegt ook zo snel mogelijk over op IVF omdat dat gewoon de beste kansen geeft. Ook ben ik bang dat nog langer aanmodderen ervoor zorgt dat m'n kansen alleen maar minder worden omdat de endometriose wel doorgroeit (heb er al een jaar clomid op zitten en daarna nog 4 maanden afwachten of de cystes vanzelf weggaan, toen wisten ze overigens niet dat ik endo heb). 18 augustus hebben wij controle in het ziekenhuis en ga ik dit ook ter spraken brengen. Maar vlak na de operatie zei de arts dat m'n eileiders goed zijn en dat haar voorstel is om nog 4 rondes IUI te doen (dus totaal 6 rondes). Ik was toen nog erg duf van de operatie en de morfine en daarna heb ik de arts niet meer gezien.