Misschien komt het niet zo ver,maar na anderhalve week geeft mijn vruchtje wat gestopt is met 6,5 week nog geen krimp.Niets wat er op wijst,dat het al los komt. Ik heb een hele nare ervaring achter de rug met de curretage in Gouda.Dus daar wil ik echt niet meer gecurreteerd. Wie weet er een zkh in de buurt,waar mijn man gewoon voor en na de ingreep bij me mag blijven en waar het verplegend personeel veel oog heeft voor de emotionele kant van een curretage?
Wat naar dat je een curretage moet ondergaan. Sterkte!! Misschien in het ziekenhuis in Woerden? Ik weet het niet zeker hoor, heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Maar je zou wellicht even kunnen informeren. EDIT: Ik heb even gegoogled en bij de afdeling Gyneacologie van het Hofpoort ziekenhuis in Woerden worden ook curretages uitgevoerd. Gouda - Woerden is maar iets van 20 min. met de auto dus goed te doen.
Ik ben toen juist van Woerden naar Gouda gegaan,omdat ze in Woerden zo bot reageerde toen ik vroeg of mijn man voor en na de ingreep bij me mocht blijven.Nee natuurlijk niet!werd er toen gezegd,terwijl ze me aankeken alsof ik half debiel was.Dus Woerden is ook geen optie.
Oh, nou da's ook raar dat ze zo reageren. Ik ben daar ooit 1x bij een gyn geweest (mw. Blokhuis) en dat was zo'n lief en aardig mens. Mijn stiefmoeder loopt ook bij haar en is ook altijd positief. Wat naar dat jij een andere ervaring hebt...Helaas zou ik het dan ook niet weten. Het kan natuurlijk ook zijn dat je net de verkeerde getroffen hebt, maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om dat nog eens uit te proberen. Helaas zou ik het dan verder ook niet weten.
Ik kan je helaas ook niet echt helpen. Ik heb alleen ervaringen in Amsterdam (o.a. OLVG). Daar ben ik 1 keer op de OK gecuretteerd en trof ik werkelijk een trut van een verpleegster op de verpleegafdeling, en 1 keer op de dagbehandeling. (Dat was in januari.) Het voordeel van de dagbehandeling is dat je man er gewoon helemaal bij mag blijven. Het 'nadeel' is dat dagbehandeling alleen kan als je voor plaatselijke verdoving kiest. De laatste keer had ik eerst Cytotec ingebracht. Helaas kwam de vrucht niet echt los, maar de curettage was aanzienlijk minder pijnlijk dan vorige keren omdat de baarmoedermond niet meer hoefde te worden opgerekt. Ik neem altijd twee ibuprofen van tevoren, en het verdoven van de baarmoedermond zelf heb ik eigenlijk nog nooit gevoeld. Misschien vind je het helemaal niks om bij kennis te zijn. In dat geval is dagbehandeling natuurlijk geen optie. Maar het voordeel is dus dat je er niet helemaal alleen voor staat en dat je man je hand kan vasthouden. Dat vind ik zelf heel belangrijk op z'n emotioneel zwaar beladen moment. Veel sterkte. Suus
@Suus.....oh dat klinkt wel fijn,dat mijn man dan heel de tijd bij me mag blijven...en de laatste keer ben ik heel slecht uit de narcose gekomen...hele lage hartslag...moest allemaal rare medicijnen om dat weer op gang te krijgen,maar dat werd niet naar mij toe gecommuniceerd allemaal....alsof ik er niet was zeg maar(ook achteraf niet).Waardoor ik langer op de uitslaapkamer moest blijven...uiteindelijk op zaal werd mijn man,waar ze van tevoren tegen hadden gezegd door een vreselijke bitch van een verpleegster weg gestuurd en ik zat nog aan een infuus en kon niet zelf naar de wc lopen zonder hulp...en bloedde nog heel erg en mevrouw kwam elke keer zuchtend en steunend aanlopen als ik naar de wc moest.Toen ik eindelijk naar huis mocht was mevrouw te lui om even mijn infuus te verwijderen.Moest ik nog 3 kwartier wachten tot ik weg mocht.En ook alleen maar,omdat ik een andere verpleegster,die ik voorbij zag komen heb gevraagd of ze het eraf wilde halen. Later is er wel wat van gezegd door mijn gyn tegen de verpleegafdeling.Maar ja,toen was het kwaad al geschiedt. Hoe gaat dat dan zo'n dagbehandeling?Met wat voor verdoving enzo....en duurt zo'n curretage lang?
@Mermaid....jij ook heel erg bedankt voor het meedenken. Ik had helaas niet zo'n lieve gyn in Woerden. Ik ben echt helemaal opgelucht,dat ik nu weet dat het onder plaatselijke verdoving kan met mijn man er gewoon bij. Ik ben nml helemaal geen mietje met pijn,maar wel een vreselijk mietje met dit soort dingen alleen doen. Mocht het nodig zijn natuurlijk,want ik hoop nog dat het vanzelf los gaat komen allemaal.
Ha Suzanne, Ik heb het dus alle keren zonder narcose gedaan, en het is goed te doen. Nou ben ik geen pieperd en leuk is het ook niet, maar het is dragelijk omdat het zo kort duurt. De hele ingreep duurt nog geen kwartier. Van het plaatsnemen in de stoel tot er weer uitstappen. Ik zou wel 1 of 2 dagen van tevoren met Cytotec beginnen, want het oprekken van de baarmoeder is het pijnlijkst van alles. Met de Cytotec gaat de baarmoedermond al open (dat vond ik dan weer niet zo pijnlijk) en de vrucht laat al een beetje los zodat het opzuigen veel makkelijker gaat. Een uur van tevoreren neem je twee naproxen 500 in (of ibuprofen). Je neemt plaats in de stoel en er wordt nog even een echo gemaakt. Vervolgens word je ontstmet van onderen en krijg je de eendebek in. Je krijgt een paar prikjes in de baarmoedermond, die wat mij betreft niet erg pijnlijk zijn. Vervolgens schuiven ze het slangetje naarbinnen (als je Cytotec hebt gebruikt hoeft je waarschijnlijk niet te worden opgerekt) en begint de curettage zelf. Het is geen prettig gevoel. Een beetje weeënachtig, stel ik me zo voor. Maar het curetteren zelf duurt maar 5 minuten en is daarom dragelijk. Probeer je zo goed mogelijk te ontspannen, dan is het het minst pijnlijk. Na 5 minuten stap je weer uit de stoel en ga je even naar een uitrustkamer. Je eet wat, je drinkt wat, en zodra je je weer oké voelt, mag je gewoon naar huis. Je hoeft niet op artsen of verpleegsters te wachten: jij bepaalt wanneer je je weer goed genoeg voelt. Ik was in alle gevallen binnen een halfuur weer op de been. Ik weet niet of ze dit in alle ziekenhuizen doen, en ze zullen je het nergens als eerste optie aanbieden omdat ze het idee hebben dat vrouwen het liever niet bewust willen meemaken. Maar het kan dus wel!!! Suus
Ik heb in Capelle a/d IJssel in het IJssellandzkh. 2 x een curretage gehad. Mijn man mocht meelopen tot de kamer waar je voorbereid wordt voor de curretage, dus waar je je infuus, haarkapje e.d. krijgt. Hij mocht niet in de uitslaapkamer komen, maar wel daarna weer. Ik vond het niet vervelend. En in de voorbereidingskamer en uitslaapkamer waren ze ontzettend lief voor me. Heel veel sterkte...
Suus, ik ben in Woerden gecuretteerd vorig jaar. en mijn lief mocht voor en direct na de ingreep bij me, geen enkel probleem. Dat was wel op de dagbehandeling. Ik heb ook de gynaecologe in Woerden. Lief mens.