Dochter is nu 95cm en tegen de 14 kg en ze zit dus in de romer duo plus, ze komt met haar hoofd boven de stoel uit voor de helft, oortjes boven bescherming uit. Nu vraag ik me af of dit nog verantwoord is? stel dat je een botsing krijgt van opzij dan heeft ze dus niet volledige bescherming meer. Deze stoel is officieel tot 18kg en 4jr maar ze is 2j en 10mnd.
Wanneer de ogen/bovenkant van de oren boven de rand van de stoel uitkomen, dien je over te gaan naar een volgende stoel. Het hoofd is dan niet meer goed ondersteund en dit is gevaarlijk.
Mijn mannetjes gingen over met 18 mnd met een lengte van 1 m en 98 cm en 18 kilo. Zij kwamen ook met hoofd een heel stuk bovenuit maar dan had ik met 14 mnd oud al over moeten gaan daarom gewacht tot 18 mnd. Mijn meisje is ook al tegen de 90 cm en ik hoop dat ik haar er ook nog 5 mnd in kan houden aangezien ze 14,5 mnd is.
Zodra ze met de ogen/boven kant van de oren boven de rand uitkomen, moet je ze echt niet meer in de stoel laten. Dit is heel gevaarlijk. Er bestaan achterwaarts gerichte autostoelen die je tot 25 kg. kunt gebruiken. Misschien is dat een optie voor erg lange kinderen. Zo kun je ze toch lang veilig vervoeren in een stoel die geschikt is voor hun lengte en gewicht. Ze kunnen tot ca. 1.20 meter in zo'n stoel veilig zitten.
We gaan voor ons meisje zo`n stoel idd aanschaffen. Voor mijn zoon van 5,5 jr heeft dit geen zin. Die is nu 1m40 en 31 kilo. Mijn oudste zoon van 12 zit gewoon zonder stoeltje. Die is groter dan mij hihi. Die past er niet meer in met 1m80
Let wel op, de meeste grotere stoeltjes zijn echt vanaf 15 kg, dus voor lichtere kindjes niet veilig. Ze zitten in de gewone riem, en die werkt niet met minder gewicht!! Dus even goed opletten!
Dit is inderdaad ook wat ik overal tegenkom. Maar wat is dan de oplossing voor tussendoor? Mijn dochter van 3,5 is bijna een meter maar maar 12,5 a 13 kg. Ze komt dus met de bovenkant van haar oren boven de stoel uit, maar zit er wel nog lekker in. In een vervolgstoel mag ze, voorlopig zelfs, nog niet voor haar gewicht. Nu zitten wij maar sporadisch in de auto maar gaan in juni wel op vakantie naar frankrijk dus voor dan wil ik toch wel graag een goede oplossing.
Dat is lastig... vanaf 15 kg. mag ze op een verhoger. Maar als ze met de ogen/bovenkant oren boven de rand van de groep 1 stoel uitkomt, is dat ook niet veilig meer. Er zijn achterwaarts gerichte autostoelen die tot ca. 6 jaar (25 kg.) meegaan. Dat is een hele veilige oplossing, maar wel een dure als je kindje al 3,5 jaar oud is... Edit: of je moet kijken of je een tweedehandse kan kopen via Marktplaats of e-Bay.
Het blijft lastig hoor met die autostoelen Oudste is dus te licht voor een groep 2/3 stoel maar te lang voor de groep 1 stoel Jongste kan dus beter niet in de groep 1 stoel.... Blijf met het dilemma zitten wat ik doe, Jongste zit zo lang als mogelijk in de maxi cosi hoop het nog 1 of 2 maanden te kunnen rekken dan is ze bijna 1,5 als die 2 maanden redden. Ik denk dat ik haar maar in die groep 1 stoel doe en dan voor de oudste de vervolg stoel. We gaan eind juli naar italie dan moet de oudste in ieder geval in een nieuwe stoel zitten. Nu rijden we niet zoveel dus is het nog niet noodzakelijk dan kan ze qua gewicht beter nog ff in de groep 1 stoel.
Nania Racer SP - Babyautostoel - voor slechts ? 49 Je hebt ook dit soort autostoelen, waarin kinderen in de ruimte van een groep drie stoel zitten maar nog wel een vijfpuntsgordel hebben, waardoor de autogordel nog geen rol speelt behalve om de stoel vast te zetten. Op termijn kan dan de vijfpuntsgordel eruit en heb je een gewone geoep drie stoel. Wellicht is dat wat. Ze zijn er van verschillende merken...
@Anita en Spriet: gemiddeld kunnen kinderen tot ca. 1.10 m. in een groep 1 stoel. De Romer Duo Plus schijnt niet een hele grote stoel te zijn, dus wellicht zit het hem daar in? Al kan ik me bijna niet voorstellen dat een kind van onder de meter er niet meer in zou passen qua lengte... Ze mogen met de bovenkant oren/ogen over de rand met het hoofd he. Maak anders eens een foto van opzij als je kindje erin zit. Een verhoger gebruiken voor een kind dat nog geen 15 kg. weegt is levensgevaarlijk. Spriet, misch is voor jou een achterwaartse stoel tot 25 kg. het overwegen waard. Daar kan je kindje in tot ca. 5-6 jaar. Dan weet je zeker dat je kind optimaal veilig reist.
Ik denk dat het probleem is dat de duo plus dan niet zo groot is. Zal eens een foto erbij zoeken van een paar maanden terug. Kusjesmama mijn jongste moet ook over naar een vervolg stoel die zit nog in de maxi cosi maar daar twijfelde ik nog over of ik voor haar zo`n stoel voor achteruit koop, mijn gevoel zegt van ja maar mijn man vind dat dus onzin omdat wij ook zo`n dure romer hebben. Dus hij ziet me al aankomen als ik ook nog zo`n stoel voor de oudste wil aanschaffen.
Laat je man de informatie op mijn FB pagina (zie onderschrift) maar eens lezen. Misschien is zijn mening dan in één klap anders Je oudste dochter zit op de foto met haar hoofd naar voren, maar het lijkt erop als ze achterover zou zitten met haar hoofd in de stoel dat ze nog net niet met het hoofd tot de rand komt. En ze mag er tot haar ogen bovenuit komen, dus op deze foto had ze nog wel een aardig stukje groeiruimte. Op mijn FB pagina staan wel foto's van kinderen die nog net in een stoel passen. Daar kun je goed zien hoever het hoofd boven de rand mag uitsteken. Ik zie dat je kinderen op de foto winterjassen aan hebben... wist je dat dat gevaarlijk kan zijn? Hierover kun je ook informatie lezen op m'n pagina, onder 'Je kind veilig vervoeren in de auto'. Er staat ook een demonstratie filmpje bij wat goed laat zien dat een winterjas teveel ruimte inneemt bij een ongeval waardoor de gordels niet goed werken. Ook staan er alternatieven genoemd. Je zou kunnen overwegen je huidige stoelen te verkopen en te kijken of je 2 tweedehandse achterwaartse stoelen kunt bemachtigen. Tweedehands stoelen aanschaffen wordt in principe afgeraden, maar ik ben van mening dat mensen die een achterwaartse stoel verkopen hun huiswerk goed hebben gedaan waardoor ze geen stoel verkopen waar wat mee gebeurd is. Ik heb een overzicht op m'n pagina staan van 20 stoelen met daarbij allerlei informatie. Lees alles eens rustig door en denk er eens goed over na. Juist voor lange kinderen is het fijn een stoel te kunnen gebruiken die tot 1.20 / 1.30 meter mee gaat. Dit is gemiddeld tot 6 jaar. Tot 6 jaar zijn de wervels van kinderen nog niet ontwikkeld tot een stevige 'ring' van bot om het ruggenmerg. Als je kindje lang is en vroeg over gaat naar een stoelverhoger is dit gevaarlijk.
Nee klopt hier komt ze er nog niet bovenuit maar nu wel, ze heeft een groei spurt gehad. Dat van de jassen wist ik inmiddels, lange ritten buiten de woonplaats doe ik ze nu uit, binnen de woonplaats hou ik ze wel aan maar dan rijden we niet hard. Ik zal de info op je site eens doorlezen. 2e hands achterwaartse stoelen heb ik al een tijdje op mp gekeken maar hier in de buurt geen geschikte stoelen. Mijn man is trouwens wel op de hoogte van het risico e.d. maar ja hij vind ook dat die andere stoel gewoon geschikt is, toen ik zei over het feit dat wat als we dan een ongeluk krijgen en ze haar nek breekt dan voel je je levenlang schuldig. Toen stemde die dus wel in voor de jongste een stoel te kopen maar meer omdat ik er ook zo over door dramde. Ik zag dat ze in drachten een stoel verkopen voor achteruit. en dat is te rijden voor ons en ik zal even die foto`s bekijken van de kids in de stoel op je site.