Kolf vraagje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Meis28, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik ben nu beetjes aan t kolven voor als ik straks weer moet werken, dat ik een beetje voorraad heb voor het begin. Ik heb een Philips hand kolf. Wanneer ik even tijd heb kolf ik tussendoor wat maar er komt dan vaak niet veel uit omdat m'n zoontje beide borsten drinkt. Tijdens het toeschiet reflex komt er veel uit maar daarna stopt het. Is dit normaal? Soms heb ik naar 1x zon tsr en haal dan maar 40 cc ong uit beide borsten totaal. Laatst sliep hij lang door en dronk maar 1 kant (snachts) en heb toen 160 gekolfd van 1 kant, ze stonden toen ook echt op springen. Maar dat komt dus vrijwel nooit voor. Ook merk ik dat links kolven moeilijker gaat en vaak lekt er dan wat onder waar de borst aan de kolf zit zeg maar

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het is normaal dat als je tussendoor kolft het geen grote hoeveelheden zijn. Als je een hele voeding kolft als je een keer weg bent zal dat waarschijnlijk meer zijn.
    Ook is het normaal dat je ene borst meer produceert dan de andere. Mijn linkerborst heeft bij beide kinderen minder geproduceerd dan de rechter, scheelde soms de helft.

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik hoop dan dat ik wel genoeg kan kolven straks tijdens het werk. Is het bij kolven allemaal afhankelijk van het toeschiet reflex of moet het er daarna ook nog uit kunnen stromen? Want ik merk dat het dan als het ware stopt als de eerste melk van het toeschiet reflex er uit is. Soms heb ik dan ook het idee dat ik alleen de voormelk gekolfd heb, maar hij zal toch ook de vette melk nodig hebben.. Het viel me op in de potjes in de vriezer dat er een bij zit met lichte waterachtige melk

4. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Het is heel normaal dat de melkstroom fel vermindert, overgaat in druppelen of zelfs stopt nadat de tsr is uitgewerkt. Wanneer je borstcompressie toepast, of je borst wat kneedt / masseert als je dat ziet gebeuren, krijg je er nog net iets meer uit, en vooral komt er dan vettere melk los. Vervolgens pauzeer je kort, schud of masseer je even, en probeer je een nieuwe tsr op te wekken. Lukt dat, dan zal ook dit vettere melk opleveren. Maar vaak slaag je hier niet in bij tussentijds kolven, ook dat is normaal.

In moedermelk zit helemaal niet zo gek veel vet (een dun laagje "room" bovenaan in een flesje afgekolfde melk dat al even stilstaat, is dus perfect normaal). Dat is ook niet nodig voor een goeie groei. Toch heeft het weinige aanwezige vet wel waarde (als brandstof, voor de vetoplosbare vitamines, ter vertraging van de darmtransit...). Het vet is steeds in ongeveer dezelfde mate aanwezig in beide borsten. Toch zal het vet vlotter loskomen uit een relatief lege borst dan uit een volle borst. Nakolven levert dus de vetste melk op (maar weliswaar kleinere hoeveelheden melk), een niet gedronken borst levert veel maar minder vette melk.

Hier lees je meer over het vetgehalte in moedermelk.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankje!!

Deel Deze Pagina