Hallo webcareteam van UWV, Twee weken geleden heb ik te horen gekregen dat mijn werkgever mij wil ontslaan. Ik heb een vast contract en ben 14 weken zwanger. Mijn werkgever heeft mij vorige week een concept van een vaststellingsovereenkomst gestuurd, waarin staat dat mijn functie komt te vervallen en dat ik 2 maanden salaris doorbetaald krijg. Klopt het dat mijn werkgever mij inderdaad via deze weg kan ontslaan, als ik daar akkoord mee ga? Staat de zwangerschap hier dan los van? Daarnaast ben ik het niet eens met de reden van ontslag, omdat mijn functie niet komt te vervallen. Iemand anders gaat mijn werkzaamheden namelijk overnemen. Speelt dit nog mee? Ik heb op internet gelezen dat het niet verstandig is om akkoord te gaan met zo'n eerste voorstel van een regeling, omdat er altijd een betere regeling valt uit te slepen. Wat adviseren jullie hierin? Als laatste zou ik graag willen weten of ik ook recht heb op WAZO (vanaf ongeveer 15 mei, want dan ga ik met verlof) als ik tot begin/midden mei in dienst blijf. Of heb je alleen recht op WAZO via het UWV als je vanuit de WW de WAZO ingaat? Dank jullie wel! groeten, Maisie
Beste Maisie, Bah wat rot dat je werkgever je wil ontslaan. Heel verstandig dat je hierover eerst advies inwint. Tijdens je zwangerschap geldt een ontslagverbod. Je werkgever mag je niet zomaar ontslaan. Daarom adviseer ik je niet te tekenen voor die vaststellingsovereenkomst. Even los van je zwangerschap geef je aan dat je het sowieso niet eens bent met je ontslag omdat je functie helemaal niet komt te vervallen. Ook dit is een reden om niet zomaar te tekenen voor ontslag. Wanneer je na ontslag een WW-uitkering aanvraagt, kijkt UWV naar de reden van je ontslag. Wanneer jij zelf akkoord gaat met ontslag terwijl er eigenlijk een ontslagverbod geldt, kan het zijn dat je geen WW-uitkering krijgt omdat je zelf schuld hebt aan je ontslag. Wanneer je niet voor je ontslag getekend zou hebben, zou je tenslotte nog salaris van je werkgever hebben ontvangen. Voor advies over deze lastige situatie kun je het beste terecht bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Ook wil je weten hoe het voor jou zit met recht op een zwangerschapsuitkering. Na beëindiging van je dienstverband kun je recht hebben op een zwangerschapsuitkering van UWV. Dit geldt wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je dienstverband ligt. Ga je toch eerder uit dienst? Je kunt dan een WW-uitkering aanvragen. Als deze wordt toegekend, heb je vanuit de WW-uitkering ook recht op een zwangerschapsuitkering. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Actuele informatie over het ontslagverbod tijdens zwangerschap vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Ellen, Dank je wel voor de snelle reactie! Ik heb gelezen dat er ook een vaststellingsovereenkomst is die ww-veilig is. In welk geval is zo'n overeenkomst ww-veilig, en in welke gevallen zou ik geen recht op ww hebben? Voor alle zekerheid even checken; ik heb dus in beide gevallen recht op WAZO: als ik in dienst blijf tot aan het verlof én als ik eerder uit dienst treed en WW aanvraag? groeten, Maisie
Hoi Ellen, Nog ter aanvulling op mijn vorige vraag: wat zou er in de overeenkomst moeten staan om wel recht op WW te hebben? Bedankt!
Beste Maisie, Het klopt dat je recht op WW kunt hebben bij ontslag met wederzijds goedvinden. Een voorwaarde is dat het initiatief tot het ontslag van je werkgever komt, en niet van de werknemer. Zou jij het initiatief nemen tot het beëindigen van de arbeidsovereenkomst dan ben je verwijtbaar werkloos. Maar dit geldt alleen in situaties waarbij geen ontslagverbod speelt. Omdat je nu zwanger bent, mag je werkgever je niet ontslaan. Dit ontslagverbod geldt gedurende je zwangerschap, de WAZO-periode én de eerste zes weken aansluitend aan het bevallingsverlof. Je hebt daarom nog de mogelijkheid om te blijven werken (of althans in dienst te blijven bij deze werkgever) tot zes weken na je bevallingsverlof. Als je hier vrijwillig vanaf ziet door akkoord te gaan met het ontslag, doe je een onnodig beroep op de WW. In dat geval kun je als verwijtbaar werkloos worden beoordeeld, waardoor je geen WW krijgt. Ga je nu uit dienst, en krijg je geen WW? Dan heb je ook geen recht op WAZO. Om in aanmerking te komen voor WAZO moet je namelijk een dienstverband óf een WW-uitkering hebben of hebben gehad in de tien weken voor je uitgerekende datum. Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Robert, Dank je voor de toelichting! Ik dacht het langzamerhand te snappen, maar ben nu weer een beetje in de war Ik had me via een andere weg laten informeren dat een WW-veilige vaststellingsovereenkomst wel mogelijk is, mits er geen sprake is van ziekte en wanneer het initiatief bij de werkgever ligt (beide van toepassing bij mij). Maar als straks toch blijkt dat ik via jullie geen WW krijg, ga ik natuurlijk niet tekenen... Je zegt hierboven dat ik als verwijtbaar werkloos 'kán' worden beoordeeld. Het kan dus ook dat dit niet zo is en ik wel recht op WW? In welke situatie is dit dan het geval?
Beste MaisieB, Het klopt dat je recht op WW kán hebben als het initiatief ligt bij jouw werkgever en er geen sprake is van ziekte. Maar daarnaast geldt er een ontslagverbod zoals Robert en Ellen al uitlegden. Je werkgever mag jou niet ontslaan tijdens zwangerschap. Ga je dus toch akkoord met ontslag hoewel het initiatief bij jouw werkgever ligt? Dan kun je als verwijtbaar werkloos worden beschouwd. Je had immers geen ontslag hoeven nemen. Je werkgever had je namelijk gewoon door moeten betalen. Je doet zo onnodig een beroep op de WW zoals Robert al uitlegde. UWV Webcare kan geen beslissingen nemen en daarom geen garantie geven of je wel of geen recht hebt op een uitkering van UWV als je deze vaststellingsovereenkomst tekent. Maar UWV Webcare geeft wel aan dat de mogelijkheid bestaat dat je geen recht hebt op WW als je deze vaststellingsovereenkomst tekent. Als ik de situatie interpreteer zou ik helemaal niet akkoord gaan met een vaststellingsovereenkomst. Je hebt een contract voor onbepaalde tijd. Tijdens je zwangerschap en tot zes weken na je verlof geldt er een ontslagbescherming. Dus waarom zou je tekenen voor ontslag als je werkgever 100% van het loon dient door te betalen? Om maar niet te spreken van mogelijke ziekte tijdens je zwangerschap of na je verlof. Als je dan toch besluit om een vaststellingsovereenkomst te tekenen zou ik het laten ingaan 6 weken na je verlof. Je hebt dan de meeste kans op een WW-uitkering. Ik adviseer je met klem om deze vaststellingsovereenkomst eerst in te laten zien door iemand met juridische kennis. Dit kun je doen bij bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Ik wens je vooralsnog een voorspoedige zwangerschap en veel sterkte de komende tijd. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Heel erg bedankt, Martijn! Fijn dat jullie zo uitgebreid advies geven, heb er veel aan. Het is mij nu volledig duidelijk wat ik (niet..) moet doen. groeten, Maisie