Hallo, Momenteel ben ik voor 50 procent ziek gemeld bij het uwv via mijn werkgever ivm zwangerschaps gerelateerde klachten. (Voor de 24 weken) Omdat mijn gezondheid erg hard achteruit gaat heb ik besloten mijn vervangster eerder in te werken en zo snel mogelijk te stoppen met werken, dus 100 procent ziek te melden. Ik verwacht hier 2 weken voor nodig te hebben en dus rond de 33 weken zwanger te zijn. Ik had mijn verlof (4 weken voor de uitgerekende datum) al vast staan voordat ik 50 procent ziek werd. Wat betekend dit nu eigenlijk allemaal voor mijn verlof? Alvast bedankt voor het antwoord.
Beste Gup, Voor de start van je zwangerschapsverlof ben je ziek in verband met je zwangerschap. Je wilt weten wat dit betekent voor je verlof. Je kunt zelf kiezen wanneer je jouw verlof wilt laten starten. Dit kan tussen de vier en zes weken voor de uitgerekende datum. Wanneer je direct voor de start van je zwangerschapsverlof ziek bent, gaat de periode van je zwangerschapsverlof tellen vanaf zes weken voor de uitgerekende datum. Had je eigenlijk gepland je verlof vier weken voor je uitgerekende datum te laten starten? Dan heb je dus aan het einde van je verlof twee weken minder. Na je bevalling heb je wel recht op minimaal tien weken verlof. Wordt je kindje te laat geboren? Dan wordt de duur van je bevallingsverlof verlengd met de dagen dat je kindje later geboren is. Het maakt hiervoor niet uit of je gedeeltelijk of geheel in de Ziektewet zat. Actuele informatie over de duur van je verlof wanneer je voor die tijd ziek bent, vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare