Recht op uitkering???!

Discussie in 'De lounge' gestart door daisy500, 24 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daisy500

daisy500 Niet meer actief

Hoi meiden

Misschien dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.
    Sinds april ben ik werkloos, ik heb vele maanden daarvoor al gesolliciteerd en zelfs nu ben ik er nog mee bezig, alleen word ik overal afgewezen vanwege het feit dat ik zwanger ben, heel vervelend natuurlijk!
    Heb ik recht op een uitkering of iets? Ik had hier laatst ookal een vraag over gesteld...over de bijstand en die kan ik dus niet aanvragen.
    Mijn vriend is net aangenomen bij zijn nieuwe baan en dat zal ook niet cht een vetpot worden of heb ik recht op niks aangezien partner/vriend wel werk heeft?

Groetjes

2. Within

Within Niet meer actief

Iedere inwoner van NL heeft recht op iets van uitkering.

Ik zou het UWV even bellen of het hier aan het webcareteam vragen

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Heb je niet gewoon recht op ww ?
    Anders heb je altijd recht op uitkereing van sociale dienst....en 5 weken voor je bevalling heb je rechtb op zwanferschapsuitkering 16 wk.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

Dat is echt bullshit

Zolang als je als gezin boven de bijstands grens zit en je geen recht heb op een ww uitkering dan heb je nrgens recht op

5. daisy500

Er werd gezegd dat je boven het minimum moet zitten
    En dat zitten we niet, tenminste nog niet, me vriend is net aangenomen bij zijn nieuwe werk.
    Al die tijd heeft hij een uitkering gekregen waarvan we net tot niet rond kwamen samen. Ook omdat mijn werk steeds minder werd en nu dus is gestopt.
    Recht op www heb ik niet dat heb ik al aangevraagd en ben er voor naar het UWV geweest.
    Daarom mijn vraag is er iets waar ik wel recht op heb?
    Zwangerschapsuitkering aanvragen kan nu toch niet? Ik ben pas 24 weken dus zit voorlopig nog niet Bij mijn datum.
    En las ik dat dit door je vorige werkgever word betaald!?
    Ik ga zo maar is het UWV weer bellen, overal worden andere dingen gezegd snap het zelf ook even niet meer ....:(

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Als je hiervoor hebt gewerkt en aan de voorwaarden voldoet om een WW uitkering te krijgen dan kun je dus een WW uitkering aanvragen.

Verder heb je nergens recht op.
    ( met de info die ik van jou nu lees)

Misschien kun je je energie beter steken in kijken hoe jullie wel rond kunnen komen van alleen zijn inkomen voor deze tijd. Zodra je bent bevallen kun je na 2 maanden weer gaan solliciteren.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

Maar hoeveel inkomen hebben jullie nu dan??

8. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind de opmerking van bosi een beetje kort door de bocht...

hier een beetje een vergelijkbare situatie... veel mensen om me heen die wel iets ontvangen uit wat voor potje dan ook... ik heb altijd gedacht je werkt of je werkt niet, en niet waar kan ik een uitkering krijgen.
    Nu ik klaar ben met mijn studie en zwanger reken er maar niet op dat ze je aannemen... ik ga nu wat invalwerk doen maar veel is het niet.
    Ik heb zeker hetzelfde me afgevraagd, maar veel info is er niet en dus gebruiken we onze buffer om deze tijd door te komen (maar ja die heeft lang niet iedereen)

misschien dat ze bij een uitzendbureau nog tijdelijk werk voor je hebben...

9. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Als jullie onder het niveau van bijstand zitten, kan je misschien aanvullende bijstand uitkering aanvragen.
    Kom je niet in aanmerking en is je loon wel drasitisch omlaag gegaan. Kan je misschien kijken of je belastingtoeslagen kan ophogen.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik kreeg toen ik zwanger was alleen mijn WW uitkering en verder niks omdat mijn vriend net boven het minimum verdiend.

Tot mijn verlof gelukkig in de WW gezeten en daarna zwangerschapsuitkering gehad.

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als je geen recht hebt op ww en jullie zitten boven bijstandsniveau met het gezamelijk inkomen, dan krijgen jullie/jij geen uitkering. Ook heb je geen recht op een zwangerschapsuitkering aangezien jij geen uitkering ontvangt en niet werkt.
    Ik zou idd zorgen dat jullie rond gaan komen met het geld wat binnenkomt zolang jij geen werk hebt en in iedergeval blijven solliciteren. Ook al maak je weinig kans als je zwanger bent, proberen zou ik het zeker nog wel. Getuigt ook weer van wilskracht. Alleen de kans dat je voor je zwangerschap nog kunt beginnen is klein omdat een nieuwe werkgever liever niet het risico loopt dat je uitvalt voor je zwangerschapsverlof en omdat de inwerkperiode dan wordt onderbroken.

12. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Je verhaal is een klein beetje vaag om er at over te kunnen zeggen.
    Zit jou vriend over het minimumloon of niet??

Zoja, dan heb je nergens recht op.
    Een zwangerschapsuitkering kan je zowiezo niet aanvragen als je geen werkgever hebt zover ik weet.

Dan is de vraag nog waarom je nu geen werk meer hebt.
    Ben je er zelf mee gestopt, of heeft je werkgever je contract niet verlengd, of ben je ontslagen?
    Misschien dat je daar nog werk van kunt maken, want je mag heb weleens ergens gelezen dat je niet ontslagen mag worden tijdens de zwangerschap. Hoe dit zit met het niet verlengen van een contract weet ik niet precies, misschien mag dit ook wel niet tijdens de zwangerschap.

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ontslagen worden mag niet ( maar dan moet je een vast contract hebben ) Een contract af laten lopen mag wel.

14. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Is er sprake van een contract voor bepaalde tijd, dan kan het contract tijdens de zwangerschap aflopen. Let op !!!: De zwangere werkneemster kan het niet verlengen van het contract aanvechten indien zij sterk het vermoeden heeft dat de werkgever het contract niet heeft verlengd wegens haar zwangerschap. Datzelfde geldt voor een beëindiging in de proeftijd. De wet zegt hierover het volgende:

(Art. 646 BW) De werkgever mag geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, het verstrekken van onderricht aan de werknemer, in de arbeidsvoorwaarden, bij de bevordering en bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst....
    In dit artikel wordt onder onderscheid tussen mannen en vrouwen verstaan direct en indirect onderscheid tussen mannen en vrouwen. Onder direct onderscheid wordt mede verstaan onderscheid op grond van zwangerschap, bevalling en moederschap. Onder indirect onderscheid wordt verstaan onderscheid op grond van andere hoedanigheden dan het geslacht, bijvoorbeeld echtelijke staat of gezinsomstandigheden, hetgeen onderscheid op grond van geslacht tot gevolg heeft.
    Artikel 647(BW)1. De opzegging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever in strijd met artikel 646 lid 1 of wegens de omstandigheid dat de werknemer in of buiten rechte een beroep heeft gedaan op lid 1 van artikel 646, is vernietigbaar.
    De zwangere werkneemster kan vaak met succes een beroep doen op bovengenoemde wetsartikelen. De bewijslast rust op de werkgever. Die zal aannemelijk moeten maken dat de niet-verlenging dan wel de beëindiging in de proeftijd geen verband houdt met de zwangerschap.

Samengevat: ontslag bij zwangerschap is vrijwel nooit mogelijk!

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb de rechtszaak verloren.. Mijn contract werd ook niet verlengd tijdens mn zwangerschap.

16. daisy500

Aanvullende bijstand hebben we al aangevraagd en is ook afgewezen
    Daarom poste ik hier ook want ik zie weinig opties meer.
    Het inkomen nu is niet genoeg voor 2, waardoor we dus erg krap zitten.
    Reserves worden nu opgemaakt maar hoe frustrerend is het om nergens aan de bak te komen als je zwanger bent.
    En geen hulp van buiten af dus, al zou het maar tot na de bevalling zijn.
    Zelf was ik al van plan een maand na de bevalling weer flink te gaan solliciteren in de hoop dan wel te worden aangenomen.

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wat mij door de rechter verteld is toen is dat een contract niet beëindigd mag worden ( onbepaald of bepaald ) Maar hij mag wel aflopen.

Dus als jou contract bijv. 4 juli af loopt zijn ze niet verplicht om te verlengen ondanks een zwangerschap.

Maar loopt jou contract bijv. pas in augustus af en zegt jou werkgever dat je volgende week niet meer terug hoeft te komen mag dit niet want dan word je contract beëindigd voor de afloop datum.

18. daisy500

Het werk wat ik deed daarvoor krijg ik nu geen ww dat ben ik allang al achter aan gegaan,
    Zelfs nu we onder het minimum zitten kwa inkomen heb ik nergens recht op wat ze bij het UWV zeggen.
    Waar het op neer kwam is dat we het wel moeten redden met 1 inkomen en een baby straks," want een aanvullen is ookal afgewezen....

19. daisy500

Aanvullen= aanvulling

20. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar als het bruto loon onder het minimum valt moeten ze je aanvullen dat is namelijk wettelijk verplicht.

Als jij met je brutoloon boven het minimum zit en als is het maar 1 euro geld die regel niet meer.

Deel Deze Pagina