Lang verhaal kort: Ik heb een longontsteking, ben thuis met antibiotica, en ben benieuwd hoe lang het gemidddelde herstel is, en vooral wanneer je weer aan het werk gaat. Ik werk in de zorg waar de druk op het moment nogal hoog is, en vond het lastig om me ziek te melden. Voorlopig ben ik tot zaterdag ziekgemeld. Natuurlijk ligt het eraan hoe zwaar je longontsteking is, wat voor werk je doet etc maar ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoelang was je thuis, ging je gelijk weer 100% aan het werk of in gedeeltes, etc
Ik denk dat dat echt heel erg kan verschillen. Ik heb het als puber 2x gehad en kon gewoon naar school met antibiotica. Gewoon aankijken hoe je jezelf voelt.
Elke keer als ik verkouden ben heb ik een longontsteking erbij te pakken, heel vervelend. Ik werk ook in de zorg. Ik begin na de longontsteking met halve dagen en vooral geen nachten. je voelt het van zelf wel wanneer je weer denkt aan het werk te kunnen gaan en dat de ab zijn werkt doet. Beterschap
Btw als je na zaterdag alweer gaat beginnen is wel snel hoor. Zou zeker nog een week rustig aan. Hoe sneller je gaat werken hoe langer je vermoeid blijft. Mensen onder schatten vaak een longontsteking
Heb het 1x gehad en heb toen de antibioticakuur afgemaakt en daarna weer gaan werken. Maar werkte toen gewoon op kantoor. Daar zit wel verschil in.
Als jij zaterdag nog erg hoedt dan blijf je gewoon thuis Sowieso eerst de kuur afmaken voordat je gaat werken. Ik weet niet hoe ziek je je nu voelt. Je kan eigenlijk pas wat zin igs zeggen als de AB aanslaat.
Ik denk maximaal een week nadat de antibiotica op is ofzo. Bij mijn man op werk minimaal 3 maand dat ze ziek zijn
Het is maar net hoe jij je voelt. Ik heb wel vaker gestaan met antibiotica. Maar voelde me redelijk. In ieder geval voldoende om aan de einde van de dag te komen. Daarna vroeg slapen. Ben niet iemand die snel ziek meld. Bekijk het in ieder geval tot en met vrijdag. Slaat het goed aan en krijg je al wat meer energie dan plan je na het weekend weer in. Wel belangrijk om je echt goed te voelen want zeker in de zorgnis het al zwaar. Herstel je niet voldoende dan ben je zo terug bij af. Ik snap je gevoel helemaal. Ik dacht jaren geleden dat ik een fikse verkoudheid had tijdens een zeer belangrijke stage en het ging maar niet over, ik piepte en kraakte en bleek dat ik herstelde was van een longontsteking. Geen wonder dat ik me zo beroerd voelde. Geen aanrader!
Ik heb twee jaar terug een dubbele longontsteking gehad. Ik heb er destijds veel te lang mee doorgelopen waardoor ik heel ziek was. Kon niks en moest al een uur bijkomen van een glaasje water halen. Ik ben toen 4 weken thuis geweest en daarna weer begonnen met halve dagen werken (onderwijs). Kort daarna kwam corona en moesten we allemaal thuisblijven. Daarna weer volledig aan het werk gegaan. Je voelt echt wel wanneer je weer kunt werken, maar mijn advies zou zijn rustig aan te beginnen.
Ik heb het afgelopen september gehad. Ik ben na de ab kuur weer langzaam gaan opbouwen (eerst 2 dagen 2 uur per dag, daarna 2 dagen 5 uur per dag en daarna weer 8 uur per dag). Ik doe "gewoon kantoorwerk" en toen ook fulltime thuis, mar ik was gewoon erg moe en snel benauwd (had ook een puffer gehad). Ik totaal duurde het dus 2 weken voor ik weer volledig aan het werk was. Ik merk nu wel dat ik er nog last van heb als in sneller buiten adem dan normaal.
Mijn advies: let erg goed op je eigen lichaam. Ik had een zware longontsteking, waarbij ik de eerste dagen niet eens zelfstandig naar de wc kon. Na 4 weken weer begonnen met werken. Er is veel verschil in hoe ver gevorderd de ontsteking is en hoe ziek je je voelt. Te snel beginnen kan nadelig uitpakken voor je herstel..
Bedankt voor alle reacties, had het even nodig om te horen geloof ik. Ik ben nu nog flink ziek (koorts, zweten, buiten adem etc) en moe, wel een enkele ontsteking denk ik. Ik kijk hoe ik me eind vd week voel, maar als ik me nog niet oke voel kom ik nog niet. Nou heb ik volgende week maar 2 diensten, dus dat scheelt.
Bij mij duurde het 3 weken. Een longontsteking is best een flinke aanslag op je lijf, daar kun je best 2 weken voor uittrekken en desnoods langer. Beterschap
Als ik hoor hoe het nu met je gaat denk ik dat t te voorbarig is om zaterdag weer aan de slag te gaan. Te snel aan t werk gaan heeft uiteindelijk nadelige effecten op je herstel! Normaal heeft je lijf toch wel zo’n 4-6 weken nodig om geheel bij te komen van een pneumonie, wil niet zeggen zo lang thuis blijven maar wel rustig opstarten en niet direct te veel hooi op je vork nemen. Ga je te snel weer volle bak aan t werk kan je herstel langer duren. Zou even met je manager overleggen, evt therapeutisch om te kijken hoe dat t echt gaat?
Mijn man heeft een dubbele longontsteking gehad en 2 weken in het ziekenhuis gelegen en 8 maanden niet kunnen werken en daarna opgebouwd naar 2 uurtjes per dag. Dus dat is wel de heftige kant zeg maar als hij iets later in het ziekenhuis was geweest had hij het waarschijnlijk niet kunnen navertellen.
Wauw als je je zo ziek nog voelt, zou ik zaterdag zeker niet gaan werken! Zeker als je volgende week maar 2 diensten heb, zou ik die al opzeggen omdat je lichaam echt tijd nodig heeft. Niemand heeft er iets aan dat jij niet genezen aan een bed staan. (jij en ook de patienten niet). Geef ook even om jezelf!
Thuis blijven. Mensen onderschatten vaak het herstel van de longontsteking. Het is enorm uitputtend voor het lichaam. Eerst ab afmaken. En als je komende week maar 2 diensten hebt staan zou ik die niet doen. Eerst goed voor jezelf zorgen en dan voor een ander.
Hier duurde het 5 a 6 weken. 2 ab kuren en ik heb echt goed uitgeziekt. Ik werkte destijds ook in de zorg met wisseldiensten en jonge kinderen thuis.
Ik ben een week na start antibiotica weer aan het werk gegaan. Merkte toen wel nog dat mijn conditie noppes was, maar dat ging snel beter gelukkig.