Ouderschapsverlof en levensloopregeling...HELP Klopt dit?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pooh69, 21 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Hoi allemaal,

    Wie heeft dit zelf ook gebruikt en kan mij hierbij verder helpen?
    Ik werk zelf in het mbo en wil vanaf september 2008 ouderschapverlof opnemen. Ik werk nu 0,8 (4 dagen) en wil dan een jaar lang 0,4 (2 dagen) gaan werken.
    Nu ga ik vanaf 1-1-2008 deelnemen aan de levensloop, omdat je dan kunt genieten van belastingsvoordeel via de voorlopige teruggaaf.

    Ik heb gisteren bij Personeelszaken een paar berekeningen laten doen. (in het MBO krijg je 55% betaald over het aantal verlofuren)

    Ik verdien nu met 0,8 1590 netto
    Ik verdien straks met 0,4 1370 netto

    Terugval in loon 6060 bruto
    jaarsalaris voor ouderschapsverlof 27000 bruto
    Jaarsalaris met ouderschapsverlof 21940 bruto

    Ik neem 0,8 x 830 (is maximale urenverlof) voor 12 maanden 664 uren verlof

    Ik heb deze gegevens ingevuld bij de voorlopige teruggaaf van de belastingsdienst en ik krijg dan 2444 terug over een jaar. Dat betekent dat ik per maand 203 euro terug krijg. In totaal 2444 per jaar ( dat klopt wel met de nerekening van 3,75 x 664 uur = 2490)

    Als ik bovenstaande gegevens even terug pak betekent dat:

    Ik verdien nu met 0,8 1590 netto
    Ik verdien straks met 0,4 1370 netto is dus 220 achteruitgang, maar ik krijg maandelijks 203 van de belastingsdienst. dus zou ik er maar 17 euro :confused: op echteruit gaan?

    Klopt dit? Is die regeling echt zo voordelig. Voordat ik me blij en rijk ga rekeneen hoop ik op meer concrete voorbeelden van jullie te horen.

    Sorry voor het lange cijferstjes verhaal, maar ben gewoon zoooooo benieuwd of het klopt!

    Bedankt!

    Liefs Pooh
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Pff. Ik kan je wel vertellen dat ik ook in het MBO ga werken.. :-D

    Mijn ouderschapsverlof is gewoon onbetaald.
     
  3. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    @ Lizab als je langer als een jaar in het mbo werkt krijg je ook 55% betaald! maar dit bovenstaande gaat niet over betaald of onbetaald. Dit gaat over ouderschapsverlofkorting en daar heeft iedereen recht op! ;)
     
  4. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    ja klopt hoor, ik ga het ook doen vanaf januari. werk in het VO, regels zijn hetzelfde.

    Lekker he
     
  5. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    :confused: Dat zou wel heel lekker zijn. maar ben zo bang dat ik ergens een foutje maak en me rijker reken als ik zou zijn. Maar als jij het zegt. Hou je dus ook zoveel over? Wauw super zeg! ;)
    Dat betekent gewoon dat ik een jaar lang maar 2 dagen ga werken ipv 4 en dan maar 30 euro per maand minder verdien :confused: :confused: :D
     
  6. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    ja, heb de bereking nog even opgezocht en het is inderdaad een heel klein verschil. Lekker toch, kunnen we even langer genieten.
    Ik krijg trouwens een half jaar betaald verlof als ik 0.5 opneem.
    1.0=3 maanden
    0.5=half jaar
     
  7. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Nog een vraagje. Die 3,75 die je per opgenomen verlofuur terug krijgt van de belastingsdienst is toch netto he?
     
  8. Lijn

    Lijn Lid

    29 mrt 2006
    88
    0
    0
    weten jullie misschien ook of dit me terugwerkende kracht kan?
    heb namelijk voor 1 kind al ouderschapsverlof opgenomen. hoop dat jullie het weten! groet, lijn
     
  9. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Geen idee!

    Zijn er nog meer mensen met concrete voorbeelden over hoeveel jullie terug kregen...ben benieuwd! ;)
     
  10. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    huh dat zou toch wel erg lekker zijn!
     
  11. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    er is best veel over te vinden op internet.

    cnv heeft wel een duidelijke uitleg, met reken voorbeeld
     
  12. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Van de site van de belastingsdienst:

    Ouderschapsverlofkorting
    Als ouderschapsverlof (gedeeltelijk) onbetaald is, kan de levensloopregeling gebruikt worden om het loon aan te vullen. Ook dan geldt de levensloopverlofkorting. Als de werknemer spaart in de levensloopregeling, heeft hij daarnaast in zijn Aangifte inkomstenbelasting recht op een aanvullende heffingskorting: de ouderschapsverlofkorting. Deze korting bedraagt de helft van het minimumloon per opgenomen ouderschapsverlofuur. Dat komt in het jaar 2007 neer op een bedrag van € 30,02 per opgenomen dag of afgerond € 3,76 per opgenomen uur. Een werknemer kan in een kalenderjaar maximaal aanspraak maken op dertien weken ouderschapsverlof. Als hij dit verlof volledig opneemt, bedraagt de totale ouderschapsverlofkorting 13 * 5 dagen * € 30,02 = € 1951,30. De ouderschapsverlofkorting kan ook niet hoger zijn dan het jaarloon in 2006 min het jaarloon in 2007.

    Van overheid.nl:

    Ouderschapsverlofkorting
    Beschrijving
    Wanneer u deelneemt aan de levensloopregeling en gebruik maakt van uw wettelijk recht op ouderschapsverlof, dan komt u mogelijk in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting. Deze korting bedraagt 50% van het minimumloon per werkdag. Het betreft een heffingskorting; de Belastingdienst trekt het bedrag af van de loonbelasting die u moet betalen. Het is mogelijk om hiervoor een voorlopige teruggave aan te vragen.

    Voorwaarden
    U komt mogelijk voor ouderschapsverlofkorting in aanmerking wanneer u aan de volgende voorwaarden voldoet:
    - U betaalt belasting.
    - U maakt gebruik van uw recht op ouderschapsverlof, en
    - u spaart in het kader van de levensloopregeling.

    Aanvraag
    De heffingskorting vraagt u aan bij de Belastingdienst.


    Van site szw:

    Hoe krijgt u ouderschapsverlofkorting?

    Als u onbetaald ouderschapsverlof opneemt en deelneemt aan de levensloopregeling kunt u een ouderschapsverlofkorting krijgen. Dit is een fiscaal voordeel dat u via een heffingskorting krijgt. Bij voltijd verlof is dit ongeveer 650 euro per maand.

    U vult de ouderschapsverlofkorting in op uw belastingaangifte. De Belastingdienst trekt het bedrag af van de inkomstenbelasting die u moet betalen.

    Alleen bij deelname levensloopregeling
    U ontvangt de ouderschapsverlofkorting alleen als u deelneemt aan de levensloopregeling. Het maakt niet uit hoeveel u spaart.

    Partner
    Mogelijk is uw inkomen te laag om van de ouderschapsverlofkorting gebruik te maken. Als uw partner wel voldoende belasting en premies betaalt, kunt u de ouderschapsverlofkorting opgeven op zijn aangifte voor de inkomstenbelasting.

    Betaald ouderschapsverlof
    In uw cao kan staan dat uw ouderschapsverlof voor een deel wordt betaald door uw werkgever. U kunt dan uw gespaarde geld gebruiken voor het deel dat niet wordt vergoed door uw werkgever. Over deze onbetaalde verlofuren kunt u ook de heffingskorting krijgen.
     
  13. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Kan ik bij de voorlopige teruggave gewoon invullen dat ik 664 verlofuren heb of moet ik daar eerst 55% vanaf halen, aangezien die betaald worden in het MBO?
     
  14. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kan je dan ook pas beginnen met de levensloopregeling?
     
  15. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    ik ben in juni begonnen en Sam is 1 aug geboren. ik heb verlof tot januari (bevallen in zomervakantie, dus 6 weken extra).

    ik spaar bruto 15 euro, netto gaat er 9 euro van mijn loon af...
    het levert 30 euro per opgenomen dag verlof op.. dus reken maar uit dat voordeel
     
  16. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    @ Natasja in het jaar dat je mee wilt doen aan ouderschapsverlof moet je meedoen aan de levensloop en maakt niet uit wat je inlegt. Al is het maar 1 euro!

    @ Marloes weet jij antwoord op bovenstaande vraag. De ouderschapsverlofkorting via belastingsdienst. Als ik 664 uren opneem moet ik dan in het belastingsprogramma 664 invullen of 45% van 664(doordat 55%betaald wordt)?
     
  17. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    dat durf ik niet te zeggen. Ik mail altijd al mijn vragen naar personeelszaken.. die weten het vast het allerbeste!

    wel super zo'n regeling, vooral omdat ons verlof ook nog 55% door betaald wordt.

    hoe kom jij eigenlijk aan zo veel uur? van 2 kinderen bij elkaar?
     
  18. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Laatste nieuws


    Ouderschapsverlof wordt verlengd


    Het kabinet heeft het voornemen om het wettelijk recht op ouderschapsverlof te verlengen van 13 naar 26 weken per werknemer. Dit staat in de pijler Sociale samenhang van het Coalitieakkoord 2007. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de verlenging van het ouderschapsverlof zal ingaan.
     
  19. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    @ Marloes in het mbo mag je maximaal 830 uur opnemen in maximaal 12 maanden, maar omdat ik 0,8 werk is het maximum 664! ;) maar wij mogen gen volledige werken verlof opnemen. Onze uren mogen maximaal de helft van de omvang omvatten. Dus ik gaa ene jaar lang van 4 dagen in de week verminderen naar 2 dagen in de week! ;)
     
  20. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Fijn dat je het even uitgezocht hebt, voor mij gelden dezelfde regels!
    Werk je in het MBO onder de BVE CAO? Ik krijg namelijk voor mijn 5 dagen 20 euro minder dan jij voor je 4 dagen. Je bent wel 6 jaar ouder, dat zou het verschil kunnen zijn.
    Toch fijn te weten dat ik nog zoveel meer ga verdienen ;) ;)
     

Deel Deze Pagina