Zou graag wat verhalen horen hoe jullie het hebben aangepakt: Ik heb oppas geregeld voor de oudste als de bevalling begint Mocht het savonds beginnen en die ligt al op bed komen ze hierheen terwijl wij richting ziekenhuis gaan Begint het overdag dan brengen we hem eerst langs maar moeten ze mogelijk als het lang duurt alsnog bij ons thuis op bed leggen. Of gaven jullie logeer spullen mee? Ik zou graag eerst de oudste de baby willen laten zien Doe je dat al in het ziekenhuis? Laat je oppas daarheen komen en eerst je kind naar binnen? Of haalt man het kind op? En dan weer terug brengen mocht je zelf nog niet naar huis mogen? Als je kind pas thuis kennismaakt dan ziet de oppas ook direct de baby.. Ik zie het praktisch nog niet voor me dus help me even met jullie verhalen hoe dat liep
Ik heb het hetzelfde afgesproken als jou. Als mijn zoontje s avonds of s nachts slaapt komt mijn schoonmoeder hier heen en anders brengen we hem naar haar toe. Ze woont hier 3 minuten vandaan. Als ik s nachts beval en we mogen de volgende ochtend gewoon naar huis blijft hij thuis en ziet hij zijn broertje de volgende ochtend is zijn eigen omgeving. Mocht ik even moeten blijven haalt mijn vriend hem thuis op en neemt hem mee naar het ziekenhuis. Mocht het overdag zijn komt mijn schoonmoeder met mijn zoontje naar het ziekenhuis en wacht mijn vriend ze beneden op en gaat dan als eerste met hem naar binnen, zodat we even een moment met zijn vieren hebben. Schoonmoeder wacht dan buiten op de gang. Ze gaf dit overigens zelf aan dus dat was erg fijn!!
Onze zoon gaat naar mijn moeder en als hij slaapt dan komt ze hier naartoe. Hij is nog vrij jong dus ik wil niet dat hij naar het ziekenhuis toe komt. Een baby ontmoeten en dan ook nog in zo een rare omgeving, dat vind ik nog niks op zijn leeftijd. Hij zal zijn broertje dus zien op het moment dat we thuis zijn (ik bel mijn moeder dan om ook deze kant op te komen). Dit betekent dat mijn moeder de baby ook al zal zien maar, sowieso kwam iedereen bij mijn zoon ook meteen nadat we thuis waren dus dat vind ik persoonlijk niet zo een probleem. De rest (schoonouders, broers/zussen) bellen we dan als onze zoon zijn tijd heeft kunnen nemen met de baby. Dit zal waarschijnlijk wel dezelfde dag of (als de bevalling s nachts is) de volgende ochtend zijn.
Onze dochter gaat naar mijn schoonouders. Mijn man brengt haar weg. Wanneer ze al ligt te slapen zal dat ook gebeuren aangezien ik thuis wil bevallen. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ik overdag beval Als de bevalling voorbij is haalt mijn man onze dochter weer op. Mijn schoonouders komen later die dag (tegelijk met mijn ouders) met de bus aangezien ze beide geen auto meer mogen rijden. Vandaar dat zij mijn dochter ook niet kunnen ophalen / wegbrengen. En tja, er kan natuurlijk van alles gebeuren. Ik heb ook zoiets van ik zie het wel. Anders hebben we ook nog buren in de straat door hulp kunnen leveren. Je kan niet alles in het leven vast leggen toch?
Ik had ook voor onze dochter een 'vluchttas' en briefje wat er nog in zou moeten klaarstaan. Onze ouders zouden sowieso naar ons komen en indien het nodig was zouden ze die tas meenemen en haar bij hen thuis op bed leggen. Verder hadden we afgesproken dat wanneer we in het zh moesten blijven ze daar naar toe zouden komen maar dat ze op de gang bleven wachten zodat we een eerste moment samen hadden. (maar zh is voor ons ook ruim half uur rijden). Uiteindelijk begon de bevalling in de vroege ochtend en is mijn moeder gekomen. Om 9 uur ben ik al bevallen maar ivm bloedverlies moest ik naar de ok en ook een nachtje blijven. Mijn ouders en schoonouders zijn met onze dochter naar zh gekomen en hebben ons eerst een tijdje samen alleen gelaten, daarna is mijn man hen gaan halen en zijn ze komen kijken. Voor mij is dit prima verlopen en had het niet anders gewillen.
Bij de jongste werd ik ingeleid en moesten we om 6 uur in de ochtend naar het ziekenhuis. Avond ervoor hebben we de oudste naar mijn ouders gebracht. Jongste is om 18.30 geboren, en rond 22.00 zijn mijn ouders met onze dochter en mijn zus en zwager langsgekomen in het ziekenhuis. Eerst dochter naar binnen, na een kwartier ofzo de rest ook. Zus en zwager zijn vlot naar huis gegaan (2 uir rijden), ouders zijn na een uurtje met dochter naar huis gegaan. Volgende ochtend toen man en ik thuis waren met de jongste kwam mijn moeder de oudste thuis brengen na 2 nachtjes logeren. Ze was toen bijna 2. Nu bij de derde zal het weer zoiets worden, afhankelijk van tijd van bevallen en welke dag het is. Kinderen moeten immers gewoon naar school en ouders wonen op 15 minuten rijden. Niet optimaal in de vroege ochtend.
Mijn oudste zat toevallig bij de gastouder toen mijn bevalling begon. Mijn moeder heeft haar daar opgehaald en meegenomen naar ons huis. Ik had met mijn moeder afgesproken dat we tot 19.15 uur zouden bellen en dat ze dan nog langs zouden komen. Hadden we dan nog niet gebeld, kon ze onze dochter naar bed brengen. Om 19.02 uur is onze 2e geboren en 1 van de eerste dingen die ik zei was: 'je moet mijn moeder bellen'. Dat heeft mijn man gedaan en ze waren rond 19.30 uur en zijn om 20.00 uur weer naar huis gegaan. Zo had onze oudste toch nog even haar zusje gezien. Helaas mocht ik vanwege misselijkheid, buikpijn en koorts die avond niet naar huis. Mijn ouders zijn toen in ons huis blijven slapen, zodat mijn man bij mij kon blijven. Ook deze keer zullen mijn ouders weer oppassen.
Bij ons hadden we meerdere mensen op stand by staan voor verschillende tijdstippen wanneer de bevalling kon beginnen. Uiteindelijk begon de bevalling in de vroege avond en waren mijn zusje en moeder later in de avond gekomen om thuis te blijven bij mijn zoon mocht ik naar het ziekenhuis moeten. Mijn oudste zus mocht bij de bevalling zijn. Uiteindelijk moest ik helaas naar het ziekenhuis en kwam het zo geweldig uit. Mijn zoon is wel heel vroeg wakker geworden, waarna wij even later thuis kwamen en we mochten allemaal zien hoe hij zijn zusje ontmoette. Wat was dat een mooi moment, geweldig.
Wij hadden 101 plannen maar uiteindelijk liep het allemaal veel anders dan gepland en hebben we daar het plan ook op aangepast. Dochter midden in de nacht bij schoonouders gebracht (ivm snelle bevalling was er geen tijd om schoonouders naar ons te alten komen zoals het plan was). Na bevalling zijn we direct naar huis gegaan en heeft mijn vriend rond de middag onze dochter opgehaald en thuis kennis laten maken met zoontje. Daarna waren andere mensen welkom.
Ik werd bij de jongste ook ingeleid dus met oppas was het geen gedoe. Dochter ging de avond ervoor bij oma logeren. Toen de 2e geboren was heeft mijn man haar later zelf opgehaald om haar zusje te ontmoeten. Mijn schoonmoeder is later gekomen om dochter weer mee naar huis te nemen. Wij moesten nog een nachtje blijven.
Bij de bevalling van de 2e begonnen de weeen snachts. Toen de oudste smorgens wakker werd heeft mn vriend haar naar mijn schoonzus gebracht. Na de geboorte die smiddags is mijn schoonzus met mn dochter langs geweest om de baby te ontmoeten. En heeft mn dochter daar nog een nachtje gelogeerd zodat ik eerst kon rusten. Bij de bevalling van de 3e was de oudste toevallig uit logeren. En de 2e was thuis en heeft er door heen geslapen. Toen zij smorgens wakker werd kon zij de baby ontmoeten en de oudste is ook zo snel mogelijk gebracht door mijn vader. Die heeft daarna de beide kinderen nig even mee genomen zidat ik eerst nog even kon rusten. Hoe het nu zal gaan zie ik wel. Ik kan altijd mijn vader bellen om ze op te halen. Ik wil weer thuis bevallen en hoop dat het gewoon snachts gebeurt zodat de kinderen er door heen slapen. En anders laat ik ze smorgens als ze wakker worden ophalen.
Bij ons hebben mijn ouders op de kids gepast toen ik ben bevallen.. Hebben ook aangegeven dat we graag eerst als gezin kennis willen maken voor er anderen bij zijn. Toen ik was bevallen hebben we gebeld en kwamen ze naar het ziekenhuis. Mijn man is de kinderen gaan ophalen bij mijn ouders en heeft ze meegenomen naar de kamer waar ik lag.. De andere opas en omas zaten ook al in de wachtkamer maar die hadden er allemaal begrip voor en wisten hoe wij het graag wilden. Bij de tweede mocht ik niet naar huis ivm katheter dus toen is mijn man met de oudste thuis gaan slapen en baby en ik bleven in het ziekenhuis. Bij kennismaking thuis is het denk ik niet anders dan dat de oppas de baby ook al ziet.. Je kunt haar moeilijk naar buiten sturen.. OF wel.. Van de andere kant, jouw keuze, jouw gezin. Ik zou het zelf alleen niet snel doen
Mijn ouders pasten op de oudste, mijn moeder heeft haar 's ochtends toen de bevalling begon opgehaald. Toen de jongste geboren was, zijn mijn ouders met de oudste naar ons toe gekomen, mijn man heeft de oudste beneden gehaald en mijn ouders wachtten toen beneden. Na een kwartiertje hebben we mijn ouders erbij gehaald. Zo hadden we toch even een momentje met ons gezin samen. Mijn ouders zijn niet lang gebleven, daarna hadden we dus weer alle tijd met ons gezin
Onze dochter ging naar m'n schoonouders toen de bevalling begon. Ze is daar ook blijven slapen. De volgende ochtend toen alles achter de rug was is mijn man haar op gaan halen en mocht ze kijken (bij ons thuis was dat, ik ben thuis bevallen). Daarna even gebeld naar zijn en mijn ouders en die kwamen toen ook gelijk.
Mijn schoonouders haalden onze oudste op toen ik een uur of 3 weeën had gehad. Toen 2,5 uur later dochter was geboren hebben we geprobeerd hen te bellen, bleken ze onbereikbaar. Niet mobiel, niet op de huistelefoon. Dus zijn we maar verder gaan bellen naar de rest van de familie. Een zwager is uiteindelijk naar het huis van schoonouders gegaan, bleken ze een poosje erop uit geweest te zijn met zoon, mijn eerste bevalling duurde heel lang, dus ze dachten dat het dit keer wel weer zo zou zijn Uiteindelijk waren mijn ouders en zwager en schoonzus al geweest voor onze zoon kwam, maar ik zag het probleem niet zo eigenlijk. Mijn man is naar beneden gegaan met de camera toen zoon thuis kwam, en heeft hem gefilmd, dat hij de trap op liep, onze slaapkamer in, en zijn zusje voor het eerst zag. Dat is heel leuk om terug te zien, vooral omdat het hem totaal niks interesseerde, hij wilde meteen lekker gaan spelen, dat zusje maakte hem niks uit
Hier was het plan dat schoonouders onze oudste zouden ophalen (ongeacht tijdstip) en dat hij dan een nachtje bij hen zou logeren. Er stond daarom ook een 'vluchtkoffertje' voor hem klaar, met ook een briefje erbij welke dingen nog last minute ingepakt zouden moeten worden. Schoonouders uitgelegd waar koffertje stond, zodat ze (zo nodig) zonder onze hulp dat allemaal zouden kunnen regelen. Bevalling begon eind van middag, meteen schoonouders gebeld. Even afscheid genomen van oudste en toen is hij met hun mee gegaan. Baby thuis geboren rond 18:30 uur, maar we moesten ter controle naar ziekenhuis. Schoonouders zijn toen rond 21:30 uur met onze zoon op de kraamafdeling op bezoek geweest (hem wakker gemaakt, hij was 2 jaar) en toen heeft hij zusje voor eerst gezien. Samen met schoonouders dus, maar ik vond het ook niet zo belangrijk dat hij perse 'eerst' zou zijn. Sowieso was het in ziekenhuis qua sfeer toch al niet zo huiselijk ... Zoals verwacht keek hij nauwelijks om naar baby, maar heeft dankbaar met mama geknuffeld ... Daarna weer met schoonouders naar hun huis en daar een nachtje geslapen. Voor hem rustig en voor mijn man ook fijn om even alleen te zijn. Bij de derde zouden schoonouders bij ons in huis blijven. Het liep allemaal een beetje anders, uiteindelijk is baby geboren terwijl de oudsten in hun bed lagen te slapen en mijn schoonouders nog in auto onderweg waren . Na geboorte is mijn man gaan kijken bij de oudste 2 en hebben zij dus hun zusje kunnen zien. Schoonouders kwamen later binnenvallen ...
wij hadden ook oppas geregeld voor zover dat gaat. Er stond een "vluchttas" klaar voor hem. en ik had op een briefje dingen geschreven zoals lievelingsknuffel en speen niet vergeten. Wij hadden afgesproken dat mocht ik snachts gaan bevallen dat de oppas (opa en oma) dan naar ons zou komen, en afwachtende hoe lang het de volgende dag nog zou duren of bij ons thuis blijven of naar het huis van de oppas gaan. als het overdag zou zijn, en hij zou op het kdv zijn, dan zou de oppas hem daar ophalen en meenemen naar het huis van de oppas. Uiteindelijk had ik een geplande keizersnede en konden we een dag van te voren de kleine naar de oppas brengen. Over het voor het eerst zien van in mijn geval het broertje (in het ziekenhuis), had ik het volgende. de oppas en de oudste werden door mijn man opgewacht, en als eerste is mijn man toen met onze oudste naar mij toegekomen, (oppas bleven even op de hal) en de baby hebben we bewust in het ledikantje naast bed gelegd, zodat ik alle aandacht even aan mijn oudste kon geven. voor hem was het allemaal ook vreemd om mama in een ziekenhuis te zien, en dan ook nog een klein baby broertje erbij. daarna zijn de oppas (opa en oma) hun kersverse kleinkind ook komen bekijken, als dit een andere oppas was geweest hadden die ook gewoon Mogen komen kijken. maar het was wel fijn even een moment met het gezin te hebben. Na afloop is de oudste toen weer meegegaan naar de oppas. De dagen erna is de oudste iedere dag langsgebracht, maar bleef dan nog wel bij oppas, omdat het voor iedereen handiger was, de dag dat ik weer thuis kwam uit het ziekenhuis kwam de oudste ook weer gewoon bij ons. zo waren we weer helemaal compleet. Na een keizersnede ben je altijd een paar dagen in het ziekenhuis, dat is wel iets waar je met eventuele oppas rekening mee moet houden. natuurlijk hoop je dat alles op de normale manier gaat, maar als dat niet zo is, is het fijn als je wat back up hebt, voor een paar dagen.
Ik ben thuis bevallen van de tweede. De oudste heeft de nacht bij oma geslapen en in de loop van de ochtend kwam hij samen met oma en mijn zusjes naar de baby kijken. Ze zijn toen gewoon met z'n allen tegelijk naar mijn slaapkamer gekomen maar we hebben wel eerst alle aandacht aan onze oudste gegeven en hem de baby laten zien. Maar ik had er geen last van dat mijn moeder en zussen op een afstandje meekeken en mijn oudste heeft daar sowieso al geen herinneringen meer aan
Hier past mijn moeder op de kindjes, als ik bevallen ben zal ik er waarschijnlijk heel erg naar uit kijken om ook de oudste twee te zien (als het al na bedtijd is dan denk ik dat ik ze wel gewoon laat slapen). Bij de tweede is mijn moeder met de oudste ook even naar het ziekenhuis gekomen, ik moest in het ziekenhuis blijven vanwege complicaties en ik miste mijn zoontje enorm en was reuze benieuwd naar zijn reactie. Ik wil ik sowieso dat mijn kinderen als eerste kennis maken met hun zusje. Mijn moeder is daar dan wel bij maar zij laat ook echt de jongens eerst kijken en zal foto's maken van het moment.
De oppas naar buiten sturen.. nee dat zou ik een stap te ver vinden Maar lijkt me wel jammer als ze zich om de baby heen scharen en ach en oeh en felicitaties (heel logisch) Maar wil niet de oudste meteen al het idee geven dat iedereen voortaan alleen nog maar om de baby heen hangt Even een momentje rustig samen wennen lijkt me fijn Hem eerst ophalen richting ziekenhuis dan de oppas laten komen en die hem evt mee terug laten nemen wanneer ik nog niet mag is dus een beter idee