Is dat heel raar dan een 3-jarige alleen bovenspeelt?! Moet ik er dan heel de tijd bij gaan zitten? Hoe bedoel je ik durf mijn kinderen niet los te laten. Hij heeft al zijn duplo op zijn kamer staan en is zo een uur zoet met bouwen of met zijn laptop spelen. Ik begrijp niet wat daar raar aan is. En ja hij heeft een tv op zijn kamer, we hadden er ook nog mee kunnen wachten maar er komt toch een moment dat hij er 1 zou willen en nu zagen we een mooie aanbieding. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Maar is maar goed dat we idd allemaal ons eigen ding volgen he
Helemaal mee eens. Mijn zoontje is alleen want hij heeft geen broertje of zusje dus hij moet sowieso leren om alleen te spelen. En het is juist heerlijk dat hij dat goed kan. Zo heb ik mijn handen even vrij en kan ik mijn huis doen. Hij is heerlijk aan het spelen en lekker aan het kletsen of zingen. En een enkele keer zet ik dan een DVD op maar dan gaat hij gewoon verder met spelen en af en toe kijkt hij naar de film.
Geniet er nog maar van want mijn dochter keek lekker weleens tv maar vindt dit nu saaaaiiiii Ha ha Mevrouw is nu 4,5 en wil alleen maar knutselen, tekenen en met haar pony's spelen. Oja, en op de pc is ook weleens leuk. En onze zoon kijkt nooit dus staat de tv uit en de radio aan.
Ik geloof dat jullie mij verkeerd begrijpen en daarmee de verkeerde conclusie trekken (Angela... ik zou dan bij jou kunnen zeggen 'lekker makkelijk' maar dat slaat toch ook nergens op?)... mijn kindjes spelen prima zelf en alleen (heeft dus niets met los laten te maken) maar ik vind 3 jaar gewoon jong om alleen boven te spelen. Dat is persoonlijk. Misschien heeft het ook te maken met voldoende ruimte hebben. En nogmaals ik vind het twee compleet verschillende dingen: alleen boven spelen en de godganze dag de tv aanhebben / alleen op je eigen kamer tv kijken. Dat eerste snap ik best.. dat tweede snap ik niet en wens ik ook niet te snappen. Elk onderzoek wijst uit dat zoveel tv aanbod niet goed is voor een kind) en trouwens ook niet voor een volwassene (niet te verwarren met een keertje tv kijken) En nog een weetje.. alles wat een kind doet is leren (ook wanneer het speelt) @Angela... ik snap het gewoon niet: wat moet een 3 jarige met een tv op zijn kamer? Is ie ook aangesloten digitaal of via de kabel? En hoe zie jij er op toe dat hij nu of als hij wat ouder is, niet naar heel ongepaste dingen kijkt? (en dat is nogal een groot aanbod). Waarom moet een kind een tv op zijn kamer? Ik zie het gewoon niet...
De tv van die kleine van ons staat ook gewoon aan in zijn kamer, hij kijkt dan een dvd, vooral cars 2 ( momenteel ) hij doet dan met zijn auto's de auto's in de film na .. Toen die net 3 was had hij de tv ook in zijn kamer staan en deed toen precies het zelfde alleen dan met cars 1 .. Ik zie het probleem niet echt hoor. Ik vind het persoonlijk geen punt, ik bedoel, of hij nou boven of beneden een dvd kijkt, als hij in zijn kamertje een filmpje kijkt dan kan jij toch mooi de boven verdieping opruimen ? Ik was vroeger als kind ook altijd op mijn kamer te vinden, ik vond het heerlijk, dat was mijn terrein met mijn spulletjes en daar voelde ik me heerlijk, niet dat ik me buiten of beneden niet goed voelde maar dat was gewoon mijn paleisje en dat wil ik ook creeeren voor mijn kids, ik heb vanaf kleins af aan een tv gehad op de kamer, ben begonnen met een zwart wit tv hahahah .. Wat is er volgens jou dan zo slecht aan om een tv op de kamer te hebben ??
Sensory input noemen ze dat. Maar dat is ook wat je gewend bent. Als je gewend bent aan continu "ruis" op de achtergrond dan heb je er minder last van. Zoals ik eerder al opmerkte.. Ik ben persoonlijk ook meteen continu afgeleid als er een tv aan staat. Erg onhandig en staat ook nogal ongeïnteresseerd. Wat ergens wel grappig is want ik geef nie echt iets om tv. Net als dat wanneer je naast een spoorlijn woont. Zelf hoor je het amper maar je visite wordt er horendol van.
Hij kan ook normale tv kijken maar hij weet niet hoe het werkt en hij mag de tv zelf ook niet aanzetten. Wij zetten een dvd voor hem op en ook weer uit. Hij mag er zelf niet aanzitten. En dat doet hij ook niet! Tuurlijk als hij straks ouder is zal hij vast zelf zijn tv aandoen maar het is heus niet zo dat hij overdag snel hele rare dingen tegenkomt die ongepast zijn want wat voor iets komt er overdag nou voor ongepast?! En 's avonds is het gewoon naar bed dus dan wordt er geen tv gekeken. Wij bepalen wanneer hij tv op zijn kamer mag kijken dus nee in zijn kamer staat hij niet de godganse dag aan maar beneden vaak wel.
@Angela... misschien is dat het verschil.. mijn zoontje weet precies hoe het allemaal werkt en kan alles aankrijgen of het nou tv is of dvd.. Ik vind trouwens dat er overdag een heleboel is wat mijn kind niet hoeft te zien maar ook dat is persoonlijk. (journaal, bepaalde tekenfilms, bepaalde films, etc etc)
Hier wisselt het erg veel..de ene dag niet, en de andere dag best wel een paar uurtjes. Ligt aan onze plannen, het weer, het humeur van mij en Finn
@cygnet: kunnen en doen kan best een verschil zijn hè Zat me net af te vragen wat jullie dan vinden van een eigen iPod op de kinderkamer Die heeft ze dan weer wel namelijk.. Aangesloten op een paar kleine boxjes.
Maar je kan tegenwoordig de tv zo instellen dat hij bepaalde zenders niet mag zien, wij hebben hem boven zo ingesteld dat hij bijvoorbeeld alleen naar Z@P kijkt en nog wat andere tv zenders, het is een soort kinderslot wat je ook op computers hebt.
Hij weet beneden ook hoe het werkt en zet zelf ook alles aan maar wij hebben hem expliciet verteld dat hij niet aan zijn eigen tv mag zitten want misschien gaat er iets kapot als we er niet bij zijn dus nee op zijn kamer zijn wij degene die zijn tv aandoen en een dvd opzetten. En ja hij luistert daarnaar en het gaat altijd goed. Maar normale tv kijkt hij op zijn kamer nooit (weet zelf niet eens hoe ik hem op die kanalen moet krijgen hahaha) dus gewoon een dvd en wij zetten hem op.
Dat zou idd kunnen, weet het eerlijk gezegd niet want ik weet hoe die dvd aangaat en de zenders opzoeken weet ik niet eens. hahah! Weet niet op welk knopje ik dan moet drukken, vriendlief weet het wel maar die is dan op zijn werk En hij staat niet vaak aan op zijn kamer maar mocht hij ouder zijn en de tv zelf aan doen dan ga ik wel kijken naar zo'n kinderslot want zal er vast wel opzitten.
Ik vind muziek iets heel anders en daarbij is jouw dochter alweer een stukje ouder. Tja, kunnen en doen zijn hier gelijk
hier s ochtends de wereld is mooi. Na hoelahoep of koekeloere gaat hij uit en dan weet ze ook. Ze gaat vanzelf spelen. Ik heb helemaal niks tegen tv, en als kindjes hun eigen weg gaan, zie ik ook het probleem niet als hij aanstaat. Maar hier heb ik er 1 waar de tv een grote aantrekkingskracht heeft, tis net een magneet en daarom gaat hij tussendoor uit. Rond de tijd dat ik ga koken (5 uur) dan mag ze een dvdtje kijken of baby tv. Ik denk dat bij tv op de kamer e.d. mensen heel goed hun eigen kindje kunnen inschatten of dat verstandig is. Ik doe het niet. Ik vind het eigenlijk ook heel knap dat een 2,5 of 3 jarige alleen op zn kamer speelt. Dat zie ik hier echt nog niet gebeuren. Ook snap ik heel goed dat peuters met een klein broertje of zusje het heerlijk vinden om zich dan even terug te kunnen trekken en ik denk dat het ook belangrijk is om je kinderen die ruimte te geven. Het is helemaal niet afhankelijk van leeftijd, maar van het karakter en gedrag van je kindje. Ik was zo'n kind wat nooit alleen boven gespeeld heeft, zelfs als puber zat ik beneden in de kamer huiswerk te maken. Ik zie heel veel in mijn dochter. Maar mijn zusje die zat ook als peuter al hele dagen boven, die deed alles alleen.
mijn dochter speelt al vanaf haar tweede heel regelmatig op haar kamer. ze vraagt ook regelmatig zelf of ze boven mag spelen
Mijn zoontje is bijna 2,5 en kijkt ook veel tv hij staat hier de hele dag aan, maar hij speelt ook onder tijd gewoon. Tussen de middag slaapt hij nog. Het heeft er nu ook mee te maken dat ik de hele dag misselijk en moe ben en nergens puf voor heb, dus dit wordt wel weer anders als ik bevallen ben, want voor dat ik zwanger was lette ik er veel meer op dat hij niet de hele dag aan staat, maar zolang hij gewoon speelt vind ik het prima. Hij gaat ook 2 dagen naar de opvang en we gaan ook regelmatig weg en dan zeurt hij ook niet om de tv. Wat tv op de kamer betreft dat vind ik ook erg vroeg op deze leeftijfd.
Hier staat hij de hele dag aan. Dochter kijkt graag het zandkasteel en ik persoonlijk vind dat ze er veel van leert ze doet een hoop na wat ze ziet op het zandkasteel. Kabouter plop vind ze ook erg leuk voor al de liedjes. Die zoek ik op via you tube en zitten we samen gezellig mee te zingen. vind het zandkasteel veel leer dingen hebben potje plassen wc. Samen spelen eten drinken enz enz. Smiddag als de oudste thuis komt weer tv die kijkt dat weer andere programma.s en s avonds kijken we het journaal en dat soort dingen. De tv heeft hier een belangrijke plaats maar ze spelen vaak meer dan dat ze kijken. Mijn dochter in elk geval. Even kijken en hoppa weer spelen. Met haar poppen en die gaan dan op het potje en dat heeft ze dan weer gezien op juist het zandkasteel. De tv is persoonlijk hier de soort radio van vroeger. Meer achter grond dus. Maar dan met beelden haha. Heb er nooit moeilijk over gedaan en zoon kijkt echt niet veel tv die doet dan weer op de wii spelen computer ds of lekker buiten spelen voetballen enz.
Hier is het erg afwisselend, afhankelijk van het weer en onze plannen. Maar er zijn wel dagen dat de tv een groot gedeelte van de dag aanstaat. M'n zoontje kijkt graag bassie & adriaan, de wereld is mooi en sesamstraat. Ik vind dat wel redelijk verantwoorde programma's. Soms zit ie echt te kijken, soms is ie gewoon druk aan het spelen en staat de tv alleen op de achtergrond aan. Tijdens het koken zet ik nog wel eens een dvdtje van babytv voor hem op, meestal pakt ie dan zelf een dvd die ie wil kijken en komt daarmee naar mij lopen zodat ik m aan kan zetten. En dan zijn er dagen dat we de hele dag andere dingen aan het doen zijn en de tv niet aan hebben staan. Of veel buiten zijn bijvoorbeeld. En tijdens een dag op het kdv ziet ie ook geen tv. De laatste tijd zet ik vaker bewust de radio aan ipv de tv, om wat meer rust te creeren. Ik vind redelijk veel tv kijken dus niet zo'n probleem, maar een eigen tv op zn kamer krijgt ie niet tot ie 18 is. Dat was bij ons vroeger ook de regel: de slaapkamer is om te slapen en (later) om huiswerk te maken en niet om tv te kijken. Misschien ouderwets, maar zo denk ik erover. En er komt hier ook voorlopig nog geen spelcomputer of ipad of zoiets in huis. Ach, zo doet iedere moeder toch wat haar goed lijkt! Verschil moet er zijn hoor!
Grappig al die verschillende ''meningen''... Wij hebben ook dagen dat ie niet aan staat omdat we dan lekker naar buiten gaan of wat dan ook! Hier kijkt de oudste ook graag naar de werels is mooi, en dan vooral omdat kabouter plop erop komt! haha