Hoe doen jullie dit? Speelgoed en vreemde kinderen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2mam2, 10 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    even een vraagje mbt de speeltuin en speelgoed. Vast herkenbaar voor alle moeders dus ben wel benieuwd hoe jullie er mee omgaan.
    Mijn zoontje is (net) 2jaar en vind het geweldig om met zn emmer en zn schepje te spelen, die nemen we dus altijd mee.
    Als mn zoontje niet met zn emmer en schep speelt en andere dingen doet pakken andere kinderen het om mee te spelen, dat is helemaal geen probleem!
    Als ie er wel mee speelt komt ie tussendoor wel eens een steentje die hij heeft gevonden laten zien of iets zeggen oid en als hij dan (gelijk) terug gaat zijn er meestal al andere kindjes met zn emmer en schep aan het spelen. Ik zie dan dat hij dat jammer vind maar kan nog niet goed praten en is ook verlegen. Dit gebeurt dan wel 5x op een dag ofzo.
    Ook als hij bijvoorbeeld net op de glijbaan heeft gespeelt en hij komt om zn emmer vragen zijn er meestal andere kindjes mee aan het spelen.
    Kan ook om ander speelgoed zoals een fietsje, een bal etc...

Ik vind het altijd lastig te bepalen wat te doen. Hoe doen jullie dit?
    Ga je er iedere keer (of soms) heen om het speelgoed weer te vragen als je kind ermee wilt spelen of mee aan het spelen was? Of zeg je tegen je kind dat hij straks weer mag? Of iets anders?

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik zeg altijd tegen mijn zoontje dat hij moet gaan vragen of hij het terug mag.. Toen hij dit zelf nog niet goed kon vragen/zeggen ging ik samen met hem naar het kindje wat er op dat moment mee aan het spelen was.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier mogen andere kindjes overal mee spelen maar als ze het terug willen dan vragen mijn kinderen dat en dan verwacht ik ook dat het teruggegeven wordt.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    In dat geval zou ik tegen mijn kind zeggen dat hij zijn emmer en schep moet terugvragen (als hij er zelf nog mee wil spelen). Als hij dat echt niet durft, zou ik wel meegaan om hem daarmee te helpen. Ik vind het prima als andere kindjes met zijn speelgoed spelen als hij er niet mee speelt. Maar als hij er zelf mee aan het spelen is, dan is hij er zelf mee aan het spelen.

5. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Als mijn kinderen zelf weer met het meegebrachte speelgoed willen spelen, vragen we het terug van de kinderen die ermee aan het spelen zijn. Dat gaat dan in de trant van: Dat schepje en emmertje zijn van X en hij wil er nu weer zelf mee spelen. Geef je het weer even terug?
    Hoe ouder ze worden, hoe meer ze dit zelf kunnen, dat komt vanzelf.

6. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ja, het is indd meer omdat mn zoontje dit zelf nog niet kan en als ouders van die kinderen die ermee spelen toekijken voel ik me altijd redelijk bezwaard zegmaar. Ik weet niet goed waarom maar dat heb ik sowieso met andersmans kinderen aanspreken.

7. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Dat heb ik ook. Heel vervelend af en toe.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind een emmer wel anders als een fiets of step. Een emmertje mag een kindje van mij wel lenen en dan inderdaad vragen "Mag ik hem terug?" maar een fiets moet je eerst vragen of je erop mag. En mag dat niet, dan mag het ook niet. En dat vinden kindjes hier in de buurt heel moeilijk want wij hebben erg gave fietsen ( Kinder bakfiets en een wish bone bike ) maar die willen de kids niet delen. En dat hoeft ook niet. ( En daarbij merk ik op; mijn kids lenen dus ook geen fietsen van andere kindjes dan is het verhaal anders. )

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Als dochter speelt mee of terug wil moet andere niet afpakken en teruggeven als ze iets anders doet dan mag andere meespelen.
    Ik neem alleen mini schepje in mijn tas mee. Als ze niet speelt geeft ze mij altijd die terug omdat ze niet wil dat andere spelen.

Dochter weet precies wat vAn haar is en dat wil ze zo houden en als andere ligt speelgoed vraagt ze eerst altijd of datmag en teruggevdn is altijd geen probleem want ze weet dat het niet van haar is.
    Fiets is wel wat ze goed bewaakt daar mag niemand aankomen:)) ze staalt hem ook altijd buiten hek

10. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Dit....

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik neem sowieso zo weinig mogelijk speelgoed mee. Als dl (ook net 2) dan iets anders gaat doen, is ze ook meestal wel klaar met scheppen en denkt er pas weer aan als we weg gaan. En dan vraag ik het gewoon terug. Vaak stopt ze het ook al in mijn tas als ze iets anders wil doen. Ook wel handig.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik vraag het gewoon terug hoor. Verder, ik verwacht van mijn eigen kinderen en die van een ander ook dat ze sowieso vragen of ze daarmee mogen spelen, ook bij zoiets simpels als een emmertje of schepje.

13. littleway

littleway Actief lid

16 okt 2014
    120
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kinderen mogen altijd wel met het speelgoed van ons spelen wat we hebben meegenomen. Vaak heb ik toch een standaard tas bij me gevuld met zandbak speelgoed. Wanneer wij weer gaan, doen we eventjes een rondje. Is nooit een probleem gaat vanzelf. Andersom gebeurt het ook wel eens dat mijn kinderen met het speelgoed van andere kinderen gebruiken. Als die kindjes het terug willen, zeg ik ook altijd tegen mijn kids van ja het is van hun. Zeg maar dank je wel dat je er mee mocht spelen.

14. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Aanspreken klinkt in dit verband hetzelfde als corrigeren ofzo. Je mag een kind toch best aanspreken gewoon om iets terug te vragen? Ik vind het totaal niet vreemd als een moeder aan mijn kind vraagt of hij het schepje terug geeft namelijk. Als het kind zelf weer met z'n schepje wil spelen, dan moet het andere kind het schepje gewoon netjes terug geven.

15. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier mogen andere kinderen er van mij ook wel mee spelen als ze er zelf niet mee bezig is. Dit weet ze ook wel en soms vindt ze dat geen goed idee en geeft ze het aan mij 'mama tillen' zegt ze dan;) Ze is behoorlijk pittig op haar spul (behalve als ze 'geruild' heeft met een interessanter ding) dus als ze het echt haar spul terug wil dan zorgt ze wel dat ze het terugkrijgt. Ze moet het dan wel eerst netjes vragen en zeggen dat het van haar is. Dat gaat steeds beter. Toen ze nog niet zo weerbaar was, ging ik met haar mee en zei ik: vraag je schepje maar terug. dan snapt het andere kindje vaak wat haar gestuntel betekent en dat ging prima. Ik denk niet dat andere ouders het raar vinden als je het terugvraagt voor je kindje. Het is de manier waarop je dat doet denk ik. als je andere kindjes gewoon netjes vraagt en bedankt voor het teruggeven is dat toch prima. Het is een leerproces van lenen, delen en terugvragen. niks mis mee toch?

Deel Deze Pagina