Herstel na de zwangerschappen te vergelijken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Vica86, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ok, ik ben eigenlijk erg nieuwsgierig.

Wie heeft er meerdere natuurlijke bevallingen gehad (dus geen ks) en was het herstel van de 2e (of 3e,4e enz) te vergelijken met de 1e?

Of was het herstel wellicht langer of korter?
    En was hier ook een reden voor?

Na mijn 1e bevalling liep ik de volgende dag gewoon boodschappen te doen in de winkel (welliswaar een kleine boodschap haha) en deed ook gewoon het huishouden zelf.
    Ik ga er maar niet vanuit dat ik dit keer weer zo makkelijk herstel want dit is natuurlijk wel vrij extreem. Maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik was hier ook erg benieuwd naar toen ik zwanger was van Lisa, was wel erg bang dat het zou tegenvallen. Na de bevalling van Eva deed ik ook alles snel weer, alleen uit voorzorg toch nog voorzichtig gedaan ivm mijn bekken, daar moet je sowieso mee uitkijken, of je nu last hebt of niet. Eva was een sterrenkijker en heeft 3,5 uur lang flinke druk uitgeoefend op mijn onderkant op niet zo'n fijne manier, dus dat voelde ik nog wel, voelde telkens of ik moest poepen ;). Maar geen last verder. Lisa lag helemaal goed en de bevalling ging nog makkelijker/sneller en het persen was maar 5 minuten ipv een uur, ik heb daarna helemaal nergens last van gehad. Bij beide kinderen ook geen knip of scheur gehad. Lisa was om 11 uur geboren en 's avonds om 19:30 was ik Eva alweer naar bed aan het brengen (wat was ik blij dat dat kon!)

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja ik wil het nu zowiezo rustiger aan doen hoor. Ik had de vorige keer een stagaire kraamhulp die mij verplichtte in bed te blijven. Het was buiten 34 graden en bij ons boven (plat dak) dus nog veeeeeeeeeel warmer. Dus die heb ik heel snel vervangen door een part-time kraamhulp. Ook mijn ex 'dwong' mij om alles gelijk weer te doen. (en gekke ik luisterde ook nog).

Maar goed, ik heb er verder geen last van gehad. Bevalling duurde 4 uur en 13 minuten waarvan 13 minuten persen.. Verder ook geen knip ofzo alleen wel wat hele kleine schafwondjes. Verder geen last van gehad.

4. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Bij Angela ben ik gewoon normaal bevallen, ik moest wel 24uur ter obeservatie blijven ivm GBS.
    Echter een maal thuis...deed ik eigenlijk alles zelf weer :D
    waarom had ik ook alweer een kraamhulp ;)

Bij de 2e ben ik bevallen met een spoedKS, dinsdag middag bevallen, vrijdag ochtend thuis. liep op zaterdag zelf de kattenbakken te verschonen, ging even naar de bakker enz....

Herstel vond ik eigenlijk wel vergelijkbaar....Alleen had ik snachts wel last van de KS met opstaan daarom bleef manlief nog een poosje thuis van de nachtdiensten.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De bevalling van mijn eerste duurde erg lang en ivm zwangerschapsvergiftiging heb ik nog een week in het ziekenhuis gelegen. Mijn lichaam had dus een flinke klap gekregen. Pas toen onze kleine 9 maanden was had ik het gevoel dat ik weer wat meer energie had. Van ons tweede kindje ging het een stuk sneller, ik werd gedwongen door d ekraamhulp lekker op bed te blijven omdat het straks al druk genoeg zou zijn en dat was maar goed ook anders had ik al weer aan de bak gegaan. Ik voelde me zo veel beter als de eerste keer. De bavalling van nr 3 ging zo snel dat het leek alsof het niet gebeurd was. Van wee 1 tot de kleine op mijn borst duurde het maar een uurtje. Na de bevalling ben ik gewoon weer mijn bed uit gekomen net of dat er niks gebeurd was. Voelde me super goed en had energie voor 10. Daardoor was het in mijn hoofd wel lastig te bevatten wat er gebeurd was en dat ik weer mama was.

6. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Dat had ik ook.. Vreselijke tijd!:x

7. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    na de bevalling van kian rende ik een dag na de bevalling alweer de trappen op en af en voelde me super.
    had een klein scheurtje waar ik totaal geen last van had.
    deze bevalling duurde toen het eindelijk echt was begonnen na 2 dagen proberen in te leiden van 3 cm naar kian op mijn buik 1 uur en 12 minuten waarvan 12 minuten persen.

de bevalling van loys liep wat anders dan gedacht en gehoopt.
    werd ingeleid wegens te veel lichamelijke klachten omdat ik 3 liter vruchtwater had en zij al aan de grote kant.
    om 9 uur sochtends de vliezen gebroken en aan de weee opwekkers maar de ontsluiting vorderde niet en bleef tussen 11 uur en 4 uur op 4 cm zitten.. heb toen een ruggeprik gekregen en toen ging het sneller omdat ik eindelijk kon uitrusten.
    om 20:17 is Loys geboren na 4 minuten persen.
    de bevalling had dus ruim 11 uur geduurd en was de eerste dag na de bevalling wel heel erg moe.. heb toen ook de hele dag alleen maar geslapen en even wakker om te voeden.. de 2e dag na de bevalling voelde ik me echt super en was ik weer helemaal op de been.. 4 dagen na de bevalling liep ik buiten met de kleine meid door de sneeuw.

dus eigelijk voelde ik me na beide bevalling al snel weer helemaal goed.

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ben daar ook erg benieuwd naar!
    De eerste bevalling ging heel snel, maar had wel een lange nasleep. Ik verloor nog lange tijd veel bloed en stolsels en had behoorlijk last van m'n bekken en onderkant.
    Maar misschien komt dat ook wel omdat ik er gelijk van 2 beviel?

Dus hopelijk verloopt het herstel dit keer een stuk spoediger.

9. Meara

Meara Niet meer actief

Over een paar dagen/weken kan ik het vertellen.
    Van de eerste duurde het naar mijn idee erg lang. Ben van vrijdag op zaterdag bevallen. Nog een nachtje ziekenhuis ivm 2,5 liter bloedverlies. Ben thuis mijn bed in gegaan op zondag en er vrijdag pas weer uitgekomen. Had een behoorlijke knip die erg opgezwollen was en zo slap als een vaatdoek door het bloedverlies. Na 3 weken was ik pas weer een beetje mens

Hoop dat het nu anders is

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik hoop het. ik was met fynn gelijk weer op de been! ondanks dat ik echt een uberlange bevalling had gehad en een knip van hier tot tokio deed ik echt alles zelf. dag 5 was fynn terug op zijn geboorte gewicht en gingen we hem laten zijn bij mijn vriend op het werk.

de kraam hulp hebben we ook constant eerder weg gestuurd.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Het herstel na de tweede bevalling ging bij mij veel vlotter dan na de eerste. Na de eerste moest ik echt een aantal dagen heel rustig aan doen, en ben ik pas na een week voor een klein wandelingetje naar buiten geweest (met de kraamhulp!), na de tweede was ik veel eerder weer op de been.

Redenen? ik kan de volgende bedenken:
    - bij de tweede ben ik veel eerder begonnen met bekkentherapie, omdat ik de klachten eerder kreeg én herkende dan bij de eerste
    - de tweede bevalling ging sneller en ik was dus minder moe; en ik had véél minder last van heel pijnlijke aambeien dan de eerste keer (door korter persen)
    - bij de tweede bevalling heb ik minder bloed verloren (200 cc ipv 500 cc)
    - bij de tweede kwam de BV sneller en makkelijker op gang, daardoor liepen de voedingen vlotter (m.n. 's nachts scheelde dat wel)

Deel Deze Pagina