Nu er een tweede op komst is, willen we graag een iets grotere woning. Ik werk fulltime, mijn partner heeft al zo'n 14 jaar een WAO uitkering (80-100%) wegens een chronische aandoening. Ik heb een koopwoning en een studieschuld, die telde 6 jaar geleden niet mee, maar nu wel waardoor ik bijna 30.000 minder kan lenen. Ook weet ik nog niet of/hoeveel restschuld ik heb als ik dit huis verkoop. 2 makelaars verwachten dat ik het wel kan verkopen voor hetzelfde bedrag als dat ik het gekocht heb, maar dan nog heb ik 4000 euro restschuld (de rest kan ik aflossen dmv m'n bankspaarhypotheek). Hierdoor kan ik ook weer zo'n 14.000 euro minder lenen. Nou doet de bank een beetje vaag over de WAO uitkering van mijn partner, als we deze zouden kunnen laten meetellen, zouden we zo'n 100.000 euro meer kunnen lenen. Dat zouden we niet willen, maar een deel zou mooi zijn (waardoor we ongeveer op het bedrag komen dat ik alleen zou kunnen lenen als ik geen studieschuld/restschuld zou hebben). Hiervoor zouden we een verklaring van het CWI nodig hebben. Mijn partner is echter bang dat hij hiervoor herkeurd moet worden en dat hij dan zijn uitkering kwijt raakt. Dat lijkt mij onlogisch aangezien zijn aandoening chronisch is, maar tegenwoordig weet je het maar nooit. Mijn vraag is daarom: heeft er iemand ervaring met het laten meewegen van een WAO uitkering bij een hypotheek en hoe ging dit in zijn werk? (er zijn ook nog andere opties maar ik ben vooral nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft omdat ik er online weinig over kan vinden).
Waarom ga je niet naar een tussenpersoon? Die kan je veel meer vertellen.. Ook of het allemaal mogelijk is met restschuld enzo. Wij zitten met hetzelfde en daar kom je zonder hulp echt niet uit, dus hebben we een tussenpersoon benaderd. Samen alles op een rij gezet, daar volgde een budget uit bij de verwachte verkoopopbrengst en nu is ons appartement verkocht en gaan we eind volgende week ons nieuwe huis aankopen. Dus niet bij je bank gaan praten maar tussenpersoon!
Geen ervaring met WAO maar wel met afsluiten can bijv levensverzekering die is gigantisch hoog vaak als je wat mankeert! Ik heb n hypotheek en wou t oversluiten maar wegens me stemmingsstoornis zou ik veel moeten betalen wat ben m risico hin advies was blijven waar je nu zit. Maar jou situatie is wel anders maar zo reageerde Ze en dit terwijl ik een goede baan heb en nooit verder ben uitgevallen daardoor
Daar heb ik ook een afspraak mee maandag, maar ik vraag me vooral af of het een kwestie is van een verklaring opvragen bij het CWI of dat er ook een herkeuring aan vast zit. Zelf denk ik niet dat een evt. herkeuring gevolgen zal hebben voor de uitkering van mijn partner maar het levert hem veel stress op, vandaar dat ik naar ervaringen vraag.
Het is alweer enige jaren geleden maar ik heb een vriendin in de wao al vele jaren haar man werkt gewoon fulltime. Ik weet dat haar uitkering gewoon in de hypotheek berekening werd meegenomen en dat ze daar niet voor herkeurd hoefde te worden. Ze heeft toen alleen de beschikking overlegd zei ze, ze zat ook in de stress toen hierover. Misschien dat het per bank scheelt of het tegenwoordig allemaal weer strenger is, maar een complete herkeuring zullen ze echt niet zo snel doen. Succes! 😀
Ik weet niet hoe het zit met herkeuren, ik snap de angst ervoor wel, maar ik kreeg laatst mee dat het iemand met een WIA uitkering niet lukte een nieuwe hypotheek af te sluiten. Officieel stond het niet op papier, maar ze mochten de uitkering bij die bank niet meer mee nemen in de berekening. En waarschijnlijk zijn er meer die dat doen.
Waarom ben je dan bang dat hij herkeurd moet worden? Als hij met een goede reden destijds afgekeurd is voor die 80-100% dan zal dat nu toch weer zo zijn?
Wia wordt indd niet meegerekend net als wga. Dit zijn ondanks uitkeringen tot 80/100% afkeuring toch kans op goedkeuring en kans op verlies dus van de uitkering. Heeft hij wao (dat is de oude regeling dus hij heeft het waarschijnlijk al erg lang) en geen kans op herstel dan komt er ook geen herkeuring tenzij er wat veranderd is zijn gezondheid. Zou me daar dus niet druk om maken. Huis kopen is geen rede te denken dat iemand meer of weer kan werken dus zullen hem daarvoor niet oproepen. Wellicht dat met wao omdat deze uitkering dus blijvend is omdat hij niet beter wordt het wel mee mag tellen bij het kopen van het huis. Dit zul je toch echt moeten navragen omdat er een verklaring getekend moet worden door uwv Groter probleem zou zijn de levensverzekering die er bij komt kijken. Wellicht nergens aan te komen of met zeer hoge premie. Zelfs overgewicht is al paar tientjes extra mag staan gronisch ziekte. Werd pas ziek na kopen van het koophuis anders was mijn premie nu belagelijk hoog
Als je echt niet kunt werken, dan komt dat toch ook uit een herkeuring. En als je wel kunt werken, dan lijkt me dat ook geen reden om van in de stress te geraken. Gewoon even bespreken met een onafhankelijke adviseur en dan komt t vast goed.
De regels van nu ( wia/wga) zijn zo streng dat als mensen in de wao nu gekeurd worden zeker 1/3 aan de gang kan. Toen keken ze wat je allemaal niet kunt en keek een mens na je dossier. Nu voeren ze in pc in wat je wel kunt. ( bijv ipv niet lang kunnen staan, niet lang zitten of speciale stoel,rug ontlasten ivm zware rug problemen,, geheugen verlies en traag denk vermogen dus geen denk werk etc. Nu voeren ze in, 30 min achter elkaar stil staan, zitten met goede stoel mogelijk. Max 5 kilo tillen vanuit de knieën, geheugensteuntje door bijv planner) Als daar wat uitdraait kun je werken. Komt er uit dat er geen beschikbaar werk je wordt je afgekeurd. Wat je aan loonsverlies zou hebben wordt afgekeurd. Dus stel je had loon van 2500 per maand. Computer zegt lopende band moet lukken en kunt 1250 verdienen met dit werk ( kennis van mijn met reuma kreeg herkeuring, handen staan krom net als vingers maar pc zegt lopende band. Geen loonsverlies dus volledig goedgekeurd) Zelfs mensen die terminaal kanker of andere dodelijke ziekte hebben die op herkeuring moeten nadat ze uitbehandeld zijn kijken ze naar dat moment. Je gaat dan misschien wel dood maar de computer vind dat werken nu wel kan. angst is dus iets wat je echt wel kunt hebben. Momenteel zelf in de wia. Nu ben ik niet bang voor de keuring want wil graag werken maar de wia wil min 1 jaar herstel. Wacht nu op oproep. Nu ben ik psychisch ook ff er door heen. Van altijd werkende naar thuis zitten, dagelijks veel pijn dus herstel gaat moeizaam en werken gaat echt niet nu. Heb dat zelf moeten erkennen en baal der van. Dan de medische shit van mijn zoontje erbij wat ook niet echt bijdraagt. Zit er compleet doorheen maar gaan door. Na goedkeuring krijg je 2 mnd uitkering en dan is het klaar.
Dat is het inderdaad de computer bepaald en als die zegt kan 45 min. Zitten en dan na 30 min rusten weer 45 /60 min etc kom je uit op kan 5x per week 4 a 5 uur werken. Dat er geen werkgever te vinden is die je aanneemt als je na een uur werk dan een half uur moet liggen ( waar de werkgever dus ook ruimte voor moet hebben ) dan weer uur werken etc. Dat neemt de comp. Niet mee , net als reisbelasting /afstand en mogelijkheid om op wek te komen. Daar komt een groot gedeelte van angst voor herkeuringen vandaan. Het is dus helaas niet altijd waar dat je niets te vrezen hebt.
Bedankt voor jullie reacties en het begrip (van sommigen). Mijn partner heeft echt maar heel kort gewerkt, 2 jaar ofzo. Vanaf zijn 20e in de ziektewet en van daaruit in de WAO, hij is nu 38. Ik zou ook echt niet willen dat hij gaat werken want dan valt er echt niet met hem te leven. Fijn dat er ook iemand ervaring heeft met het laten meewegen van een WAO uitkering en dat diegene niet herkeurd hoefde te worden. Aan de levensverzekering had ik zelf nog niet eens gedacht... Als ze nou die stomme studieschuld niet zouden laten meetellen, zou het allemaal een stuk makkelijker zijn (of dat ze van de huidige schuld zouden uitgaan ipv het originele bedrag). Het kromme is dat mijn hypotheeklast nu zelfs lager zou zijn vanwege de lage rente dan nu, met een hypotheek die 40.000 euro hoger is.
Veel succes met het uitzoeken van alles! Wij zitten, door mijn WIA, hier gewoon vast (is niet erg hoor). Hopelijk krijgen jullie het voor elkaar.
Wij hebben onze hypotheek alweer paar jaar terug afgesloten maar de wia van mijn man niet erbij gepakt. Het was echt belachelijk weinig wat we meer kregen. Dat bedrag ging ons niet redden. Hebben nu een iets goedkoper huis gekocht op alleen mijn salaris en kunnen voor de rest nog lekker rondkomen!
Ik heb een gedeeltelijke Wajonguitkering van voor 2010. Hier werd niet moeilijk over gedaan, maar ik bleef dan ook bij de bank waar ik al zat en hij moest van voor 2010 zijn. Het uwv gaf de verklaring gewoon af, ik belde en 2 dagen later was hij al binnen. Levensverzekering/ overlijdensrisicoverzekering had hoger kunnen uitvallen, maar dat is niet het geval. Ik moest alleen 2 dagen langer op akkoord wachten dan mijn man. Vrienden van ons hebben hun studieschuld niet mee laten wegen vorig jaar, dat is niet persé verplicht zeiden ze. Of het slim is, is een tweede, maar dat terzijde.
Bedankt voor je reactie Doortje, fijn dat je zo snel de verklaring in huis had! Ik heb vandaag een gesprek gehad met een hypotheekadviseur die niet gebonden is aan een specifieke bank en er blijken nog wel opties te zijn om zelf genoeg te kunnen lenen. Maar fijn om te weten dat er ook opties zijn met WAO