Ik ben sinds vorige week over gegaan op grotere flessen, 120+4 en dan om de 4 uur. Eerder kreeg ze 90+3, was ze (met voeden erbij) een 3 kwartier/uurtje wakker en dan sliep ze 2 uur tot de volgende fles. Nu krijgt ze dus om de 4 uur de fles, en is nog steeds een uurtje wakker, daarna slaapt ze weer. Maar nu zou ze dan 3 uur moeten slapen tot de volgende fles. Dit doet ze dus niet. Vaak 2 uurtjes en word dan wakker. Honger zou het niet mogen zijn, want dan is ze een uur te vroeg. Dus hoe was jullie 'ritme' rond de 5 weken? ( ik weet dat je nog niet echt van een ritme kunt spreken)😏
Waarom mag zr niet na 2 uur wakker worden? Het is gewoon een mensje he, geen robot. Zolang ze het prima doet is er toch niets aan de hand.
Dat was hier ook, als ze eerder wakker worden zullen ze vast niet meer moe zijn. Gewoon lekker zijn/haar ritm3 volgen. En als ie korter heeft geslapen dan is ie miss wel eerder toe aan z'n slaapje. Uiteindelijk zijn ze steeds meer wakker. Hier heb ik tot 3 maanden om de 3 uur voeding gedaan. Het was hier toen 1.5 uur wakker en en weer 1.5 uur slapen en dat was zo tot 3 maanden.
Hier slaapt ze nu ook niet meer tot de volgende fles al een tijd niet meer. Hier verschonen, fles, wakker/ spelen en bedje bij moeheid. Gebeurd ook wel eens dat ze helemaal niet slaapt tot de volgende fles. Eerst dacht ik huh nee dit klopt niet maar het werkt niet om haar op bed te leggen als ze niet moe is. ZE is een hele tevreden meid met haar schema.
Hoezo moet ze 3 uur slapen? Waarschijnlijk is ze gewoon niet meer moe. Als ze tevreden wakker wordt is dat toch goed, op een gegeven moment gaan ze wat minder slapen. Hier ook nooit op de klok gekeken en op verzoek gevoed.
Hier heeft hij nooit van voeding tot voeding geslapen.... gewoon meegaan met je kindje. Als ze honger heeft geef je een flesje en als ze moe is gaat ze naar bed. Hier was met 5 weken echt geen sprake van een ritme. Hij sliep een paar keer per dag een slaapje van 3 kwartier en hij dronk 6-7 flesjes van 120cc.
Ja, misschien iets verkeerd gezegd in m'n openingspost... Ze moet natuurlijk niet slapen, maar het valt me op dat ze het niet goed red tot aan de volgende fles, waardoor ze slecht de fles drinkt... En ik vroeg me ook gewoon af Hoelang jullie kleintjes tussendoor wakker zijn.. 😊
Dat is heel netjes hoor, 2uur slapen. Maar ik snap wel wat je bedoeld. Een uur later als ze de fles krijgt is ze alweer te moe om goed te drinken. Ik zou dan weer kleinere flessen geven elke 3 uur. En dan pas als ze langer wakker kan blijven langer ertussen laten. Of voeden op verzoek.
Mijn zoontje is overdag ook erg veel wakker maar daar heb ik totaal geen problemen mee , s'avonds tussen 8 en 10 huilt hij wel ontzettend veel (hij vecht dan ook echt tegen de slaap) maar na de voeding van half 11 slaapt hij door tot een uurtje of 5/6 sochtends. Hij is nu bijna 6 weken oud en red het zeker al niet meer met 120 cc voeding , ik zit op 150 cc en ik voed op verzoek , hij krijgt meestal 5 flessen maar heeft soms ook echt behoefte aan 6 flessen en die fles krijgt hij dan ook gewoon. Met de fles heeft hij totaal geen moeite , als ik denk dat hij slaapt en ik haal de fles uit zijn mond word hij gelijk wakker en erg boos haha hij weet denk ik dat er nog meer in zit
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden: - ze wordt wakker, maar heeft geen honger. Dan kun je even wachten tot ze honger heeft (laat niet de klok, maar je kindje dit bepalen: mekkeren, handjes sabbelen...honger). - ze heeft toch een beetje trek als ze wakker wordt. Met vijf weken is om de drie uur een flesje helemaal niet gek hoor! Kan best zijn dat ze dan in de nacht wat langer gaat slapen, waardoor je qua aantal flessen alsnog goed uitkomt. Dat was hier vanaf een week of 6 wel zo. Dan nog een vraag: weet je zeker dat ze niet genoeg heeft aan 90/3? Ze is nog zo klein... op die leeftijd kreeg mijn meisje echt nog geen 120/4. Maar misschien is jouw kindje al zwaarder? De mijne woog toen 4,2 kg. Doet ze wel lang genoeg over de fles? Als ze erg snel drinkt, kan het zijn dat ze daardoor niet verzadigd is, terwijl ze wel genoeg heeft gehad. Succes in ieder geval!
Ze weegt nu 4700 gram, aan 90cc had ze niet meer genoeg. Ze kwam steeds eerder voor de fles, dus vandaar dat we hem hebben opgehoogd... Ook in overleg met cb. Ze doet ruim 20 minuten over de fles.
Wat de rest al zegt: klok loslaten en voeden op verzoek. Alleen je dochtertje weet wanneer ze honger heeft. En jij kunt dat zien aan haar signalen. Maar een CB, een schema of de klok kan nooit weten wanneer jouw baby honger heeft. Gemiddeld genomen zijn baby's van 5 weken een uur wakker en hebben dan minimaal 2 slaapcycli nodig (dus 2 maal 45 minuten) om uitgerust wakker te worden. Dus als ze minimaal 1,5 uur geslapen heeft is het goed. Maar slaap kun je niet afdwingen, dus als ze eerder wakker wordt kun je hoogstens proberen of je haar verder kunt laten slapen, maar als ze is uitgerust dan is het klaar. En dan kun je ook best de fles eerder geven als je een ritme wil van slapen - voeden - knuffelen/spelen - slapen bijvoorbeeld. 120+4 is te veel voor 5 weken. Dat het CB het zegt heb je niets aan, die volgen de richtlijnen van Nutricia en Nutricia volgt niet de lichamelijke ontwikkeling van een baby maar de maatschappij, dus een schema met zo snel mogelijk grote voedingen met veel uren ertussen omdat dat beter past in een druk hedendaags leven. Maar kijk eens wat de maaginhoud van een baby is:
ik ken geen baby's die met 3 weken max 60 cc drinken hoor... Dit schema zou ik dus ook met een korrel zout nemen
Dat je die baby's niet kent komt omdat al in de kraamweek wordt opgehoogd tot 60cc en de maagjes worden opgerekt. Als je gewoon vanaf de geboorte de maaginhoud respecteert kun je dit schema gewoon gebruiken. Hier zitten we nu met 10 weken op flesjes van 90 cc wanneer hij de fles krijgt en daar heeft hij gewoon genoeg aan. Dat komt hij wel om de 1,5 à 2 uur maar dat is normaal voor een baby. De gedachte dat we moeten voeden om de 4 uur is totaal niet natuurlijk en heeft niets te maken met de baby maar alles met onze maatschappij waarin we zo weinig mogelijk willen voeden omdat we te druk zijn voor veel voedingsmomenten. Dus proppen we baby's vol met hoeveelheden melk 2 keer zo groot als de inhoud van hun maag zodat ze zo lang mogelijk tussen de voedingen laten zitten en liefst zo snel mogelijk 's nachts doorslapen. Maar voor wie is dat goed? Voor de ouders of voor de baby? Het schema van de maaginhoud is ontstaan door wetenschappelijk onderzoek. Het schema op het pak babyvoeding niet.
Je moet je baby gewoon voeden wanneer hij / zij honger heeft. Elke baby is tenslotte anders Mijn zoontje kreeg met 3 weken 120/4 en is nu bijna 6 weken en krijgt 150/5 Hij krijgt forte voeding omdat hij anders gewoon niet verzadigd is. Begint na 1,5/ 2 uur te zuigen op alles wat maar bij zijn mondje in de buurt komt Hij heeft een speen en wil deze wel bij zuigbehoefte maar als meneer echt honger heeft word hij gewoon boos als ik hem die speen doe. Zo'n schema is leuk maar je moet gewoon kijken naar wat je kind nodig heeft ! Dat weet je al moeder zelf het beste
Na 1,5 uur weer honger hebben is normaal. Zoals hierboven al gezegd, 4 uur ertussen laten is voor de maatschappij normaal maar past niet bij de lichamelijke ontwikkeling van een baby. Van nature drinken baby's zeer regelmatig kleine hoeveelheden omdat de maag maar klein is. Maar blijkbaar is het teveel moeite om elke 1,5 à 2 uur een fles te geven...
Wil hem met liefde om de 2 uur voeding geven alleen neemt meneer mijn zoon geen genoegen met 90 cc Hij is vanaf dag 1 al een hele hongerige baby geweest. Het lijkt me niet verstandig om hem om de 2 uur 120 cc of meer te geven, dus dan maar iets meer voeding en wat meer tijd tussen de voedingen Zo is elk kindje anders en doet elke moeder het op haar manier Laten we dat gewoon van elkaar respecteren
Ik snap wel wat er hiervoor gezegd wordt. Met een kleine fles kan het zo zijn dat het kindje niet na 2 uur weer honger heeft, maar gewoon meteen. Nog steeds dus. Gewoon niet verzadigd. Ieder kindje is idd anders, dus goed kijken en je kindje volgen is volgens mij het beste advies.