'zwart' uitbetalen van de oppas (1 dag per week)

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by croky, Oct 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Binnenkort is mijn verlof voorbij en ga ik weer aan het werk. Een buurvrouw heeft aangegeven wel te willen oppassen, waar we erg blij mee zijn.

Het gaat om 1 dag in de week (ca. 8-8,5 uur) en ze wil graag 'zwart' worden uitbetaald.

Maar hoeveel is gebruikelijk om te betalen voor een hele dag?
    En zijn er verder dingen waar ik op moet letten (verzekering bijvoorbeeld)?

Alle tips zijn welkom!

2. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Mijn tip is: doe het niet...

Je bent een stuk duurder uit dan met 'witte' kinderopvang en wat als er iets gebeurt?
    Waarom sluit je buurvrouw zich niet aan bij een gastouderbureau?

3. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Ik wilde precies hetzelfde zeggen.

4. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Ben het met de andere dames eens :)

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou gewoon zeggen dat ze kan kiezen: of een uurtarief van 1 a 2 euro per uur (afhankelijk van wat je normaal via de belastingdienst terug zou krijgen) of via een gastouderbureau. ;)

6. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

May 18, 2008
    3,850
    0
    0
    Even buiten het feit om wat hier boven gezegd word ;)

Een gemiddeld tarief per uur zal rond de 4 a 5 euro zijn denk ik
    Het is best een hele zorg een klein babytje en het is wel een hele dag

7. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Als je heel gelukkig bent met de buurvrouw als oppas en ze wil liever niet bij een gastouderburo, (wat ik me kan indenken want er blijft bar weinig van over en als ze een uitkering krijgt dan moet ze inleveren...) Dan zou ik daar zuinig op zijn. De plannen van het kabinet maken de gastouderopvang straks in de toekomst niet gemakkelijker. De burvrouw is lekker makkelijk en dichtbij. Het is voor jullie misschien iets duurder maar dan heb je oppas naar je hart, die je goed vertrouwd en dat is heel veel waard. Ik heb ook veel gedoe gehad naar het vinden van een geschikte gastouder en ik heb ook zwart over wogen. Voor je kindje is het ook wel prettig als mama zich er goed bij voelt. Dan maar wat duurder. Misschien kan je een vast maandbedrag afspreken. Ik zou wel even wat regeltjes op papier zetten denk ik.
    Misschien 30 a 40 euro per dag? Als ze geen gastouder wil worden dan doe jij wat water bij de wijn en dan moet zij dat ook doen, toch?

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

En terecht!! Iemand mag ook wel werken voor het geld dat hij of zij ontvangt hoor. En dan vind ik het eerlijk gezegd belachelijk dat ze doelbewust de belastingdienst ontwijkt. Wij werken toch ook voor ons geld? En het argument dat ze niet kan werken om het 1 of ander gaat hier blijkbaar niet op.

9. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    je weet niet hoe het bij haar zit(waarom ze niet werkt etc),dus vind niet dat je daarover kan oordelen
    vind het een beetje kort door de bocht :rolleyes:

10. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Tja Angela80, zwart werken is nou eenmaal illegaal he.
    Ik wil ook liever geen belasting betalen, maar ja.

Ik vind het niet kort door de bocht hoor, als je zegt dat zij de wet probeert te ontduiken.

11. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    ze wil het liever zwart uit laten betalen omdat ze anders niks overhoud, dat snap ik heel goed.
    als jij een dagje zou gaan oppassen dan geef je dat toch ook niet op aan de belasting?

12. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Als je gaat oppassen wordt je direct gekort op bijv. je huursubsidie. Prima, maar dan hou je dus met werken net zo veel over als met niet werken. Gek hè, dat sommige mensen dan graag die ene dag zwart willen werken? :rolleyes:
    Wat een moraalridders zeg... vroeger dus naast je school/studie ook nooit zwart opgepast als extra verdienste?

Overigens zou ik 4-5 euro per uur normaal vinden, dus dat is zo'n 30-40 euro per dag idd.

13. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Rol jij maar lekker met je ogen hoor. Ik zeg niet dat ik haar niet snap. Ik zeg alleen dat zwart werken nou eenmaal niet mag.
    En ik heb inderdaad nooit zwart gewerkt. Oeh heilige ik

14. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Ja, ik erger me en rol inderdaad met m'n ogen als ik de reacties in dit topic lees. Niet specifiek jouw reactie, maar wel het topic als geheel.

15. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    De meeste reacties gaan erover dat het voor de TS gunstiger is als de buuf zich inschrijft bij een gastouderbureau, aangezien TS dan geld terug krijgt van de belastingdienst. Dan is ze daarmee dus goedkoper uit als dat ze haar zwart uitbetaalt. (behalve als je haar heel weinig geeft, maar dat lijkt me ook niet prettig)

16. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Klopt, waarbij dus totaal voorbij wordt gegaan aan de 2 vragen die TS stelt, nl wat een normaal bedrag is en waar ze verder nog aan moet denken.

Dat het voor TS nu voordeliger is, doet er niet toe, blijkbaar wil de buuf dat niet.
    En tot 2-3 jaar terug vonden heel veel mensen dat heel normaal, de meeste mensen hadden een zwarte oppas in de vorm van moeders (oma's dus) zussen, nichtjes, buurvrouwen etc.

17. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Fijn dat we weer on topic zijn ;)

Ik heb het even nagevraagd aan mijn boekhouder, die zei:
    - of ong. 6 euro per uur via een gastouderburo (klopt dit?) en dan krijg je ong. de helft terug van de belasting
    - of ong 3,50 per uur 'zwart'

En ik ben heel blij met haar, ze is heel gek met de kleine en ik vertrouw haar de zorg wel toe.
    Ze heeft geen uitkering ofzo, zwart uitbetaald leek haar gewoon wel handig.

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    I snap het ook wel, uikering whatever wat voor inkomen je hebt, of niet. Je moet voor elk #$%#$#$& extra dubbeltje dat je zo goed kan gebruiken in deze tijden, een deel van afstaan, om te huilen gewoon voor de meeste mensen.
    Weet je wel wat ik verdien als gastouder? Wat ik wrsch binnenkort ga verdienen is helemaal triest. Dat wordt zo rond de 2 euro per uur, doe mij maar zwart werk dan, en als ik zelf ooit oppas nodig heb betaal ik ook liever zwart uit, want dit uur loon dat er aan zit te komen is niet bepaald motiverend voor gastouders ,je wordt er echt niet vrolijker van :(

On topic: Ik verdien 3,60 per uur ,moet nog belasting vanaf ook :)

19. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Ik verdien 4,90 euro per kind per uur. Dat is voor mij dus 9,80 per uur.
    Daar gaat inderdaad belasting af. Maar over het bedrag wat je moet betalen gaat zowiezo de algemene heffingskorting af (daar heeft iedereen namelijk recht op) van € 2.074.
    Ik werk 2 dagen in de week van 8 uur, maal ongeveer 40 werkweken in een jaar, dus verdien ik bruto 6272 euro. Daarover moet ik dan in principe 33,65% belasting betalen, dus dat is 2110,53 euro. In de praktijk moet ik dus 2110,53-2074= 36,53 euro belasting betalen per jaar...

Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer je werkt, hoe meer je verdient en hoe meer je gaat betalen. Omdat ik weinig werk, hou ik relatief per uur meer over.

20. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Nou als ze dan niet wil via een gastouderburo dan zou ik er echt geen drama van maken. Dan maar zwart. Jij voelt je je er het prettigst bij dat zij oppast, dus ik had het gewoon gedaan. Succes met werken straks!

Share This Page