Hoelang zelftest positief?

Discussie in 'Corona forum' gestart door cherrytomaatjes, 1 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Volgens de richtlijnen mag ik (volgens mij) als ik na 5 dagen geen klachten meer heb weer (bijna) gewoon alles doen.

    Nu ligt mijn moeder in het ziekenhuis en die had ook corona, dus lag geïsoleerd op een kamer. Nu hebben ze bij haar 2 speekseltesten gedaan om te zien of ze weer negatief was, wat zo was.

    Ik dacht dat je lang positief kon testen, ook op de zelftest en dat dat niks zei over of je weer corona-vrij was. Maar nu ga ik twijfelen. Ik heb nog wel 2 streepjes op dag 9.

    Wie weet het?
     
    Loeki82 vindt dit leuk.
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.062
    113
    Vrouw
    Heb jij nog klachten? Als jij nog klachten hebt is volgens mij de quarantaine periode 10 dagen. Daarna mag je ongeacht je klachten weer uit quarantaine.

    Als je nu geen klachten meer hebt zou ik dus ook niet meer testen en uit quarantaine gaan.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  3. Mich92

    Mich92 Bekend lid

    25 nov 2015
    607
    218
    43
    Het kan wel tot 8 weken duren voor je weer negatief test...
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Heb je die ervaring ook met zelftesten? Hier ken ik niemand die dat heeft gehad.
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Ik testte op dag 14 nog heel licht met een zelftest.
     
  6. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.006
    156
    63
    Mijn zelftest werd pas 3 dagen na ggd test positief. Op dag 12 na ggd test (en dus op dag 9 na positieve thuistest) was mijn zelftest weer helemaal wit.
    ik hield dat in de gaten omdat ik het graag wilde weten hoe lang dat zou duren en omdat mijn vader zwaar hartpatient is en net griep gehad had waarvan hij conditie technisch terug bij af was.. ik wilde niet enig risico lopen dat hij er ook nog eens corona achteraan kreeg.
     
  7. Panda1

    Panda1 Bekend lid

    28 feb 2013
    837
    116
    43
    Overijssel
    #7 Panda1, 1 mei 2022
    Laatst bewerkt: 1 mei 2022
    Ze hebben ws een pcr test gedaan. Met die test verwacht ik ook echt wel dat ze deeltjes hebben aangetroffen, gemeten in ct waarde. Een pcr test koppieerd als het ware het verkregen materiaal uit keel en neus.
    Het kopiëren van het genetisch materiaal gebeurt in ‘cycli’. Tijdens elke cyclus wordt het genetisch materiaal verdubbeld, totdat het kan worden herkend door het PCR-apparaat. De Ct-waarde (Ct staat voor ‘Cycle-treshold’) is het aantal cycli dat nodig is om bij een monster boven een vastgestelde detectiegrens te komen.

    Er kunnen best virusdeeldtjes worden aangetroffen, maar als dat boven een bepaalde waarde blijft wordt dit gezien als negatief.

    Bijvoorbeeld als bij >35 keer verdubbelen het virus (pas) wordt aangetroffen kan het als negatief worden geïnterpreteerd. Wordt het virus bij minder dan 35 keer verdubbelen aangetroffen dan is het positief.

    De exacte afkapwaarde is mij niet bekend.
     
    cherrytomaatjes en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  8. Zomer21

    Zomer21 Lid

    28 jun 2021
    15
    4
    3
    Vrouw
    Wij hielden het een paar weken geleden ook in de gaten met zelftesten en hebben er toen informatie over opgezocht. Het is zo dat zo lang je zelftest positief is, je ook nog besmettelijk bent. Een pcr test kan wel tot 8 weken positief blijven maar het is bij een pcr test niet zo dat je dan nog besmettelijk bent. Onze zelftesten werden na ruim een week weer negatief. Wij hebben ons pas twee weken na de eerste positieve zelftest laten testen (voor een herstelbewijs) bij de ggd en toen hadden we allen nog wel een positieve pcr test.

    "Antigeensneltesten detecteren virussen bij personen met hogere virale loads en dit zijn de personen die potentieel, op dat moment, als het meest besmettelijk worden beschouwd."

    https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/22.2.21_antigeensneltesten_covid-19.pdf



    "Een PCR-test kan tot 8 weken na een eerste screening positief zijn, zonder dat je nog besmettelijk bent.
    Een antigene zelftest is alleen positief wanneer de besmettelijkheid - en dus het risico van overdracht - hoog is. Dus als je zelftest positief is, ben je besmettelijk."
    https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=33719
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Vind ik best interessant. Ik heb alleen positief getest op PCR en niet met zelftesten (echt iedere dag doorgetest, keel en neus). Was ik dan misschien nooit besmettelijk…
     
    Mapje vindt dit leuk.
  10. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Bedabkt voor het reageren en de linkjes! Dat je besmettelijk bent met een positieve zelftest (ook na 10 dagen) vind ik nergens terug op nederlandse sites, daarom twijfel ik nog een beetje... Als dat ze was is zou het toch veel duidelijker zijn als de overheid mensen zou adviseren pas uit isolatie te gaan bij een negatieve zelftest, en niet na .... dagen of als je klachtenvrij bent. o_O
     
  11. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Nee ik heb geen klachten meer en zat op dag 9, daarom was ik ook uit quatantaine en naar mn moeder (op afstand) gegaan in het ziekenhuis. Toen zij vertelde dat ze pas na een negatieve zelftest weer naar de normale afdeling mocht dacht ik hmmm?!
    Maar het is me nu duidelijk dat het ws een pcr test geweest is:o:
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  12. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de uitleg, ik snap t nu!:thumup:
     
    Panda1 vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind dat we al lang en veel genoeg binnen hebben gezeten in quarantaines of besmet. Ik heb 1 zelftest gedaan en daarna niet meer hoor. Ik had amper ergens last van en dan 6 dagen binnen. Alsof mn werk blij is als ik dan nog langer binnen moet blijven. We moeten naar: ben je ziek, blijf je thuis, zo niet, doe je ding. En wat een ieder dan fijn vindt qua bezoek kwetsbaren is aan hun.
     
    Zxcvb, Willemijntje19 en Mapje vinden dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.062
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
    Ik ga bij mijn kinderen ook echt niet meer zomaar testen bij een snotneus of een simpele kuch. Zijn ze ziek, dan blijven ze thuis. Maar gewoon wat verkouden ga ik ze niet meer voor thuis houden. We testen dan ook niet meer of het corona is of niet.
    In feb heeft mijn jongste zoon 1,5 week thuis gezeten omdat hij snotterde. Nou dat wil ik dus echt niet meer!
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Inderdaad! Dochter is na haar corona besmetting in januari om de haverklap verkouden ineens, vooral nadat de maatregelen eraf waren. Ik blijf niet bezig. Ze hebben al genoeg school gemist.
     
    Willemijntje19 en Zxcvb vinden dit leuk.
  16. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Dan ben ik lang besmettelijk geweest!?!?

    Ik had uit nieuwsgierigheid na ruim 3 weken een zelftest gedaan, die was positief... Ik heb dus (zonder klachten!) 2 weken besmettelijk rondgelopen?? Of misschien wel langer
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.062
    113
    Vrouw
    Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij. Niet bij jouw positieve zelftest, maar met zo lang besmettelijk zijn. Zou dat echt kunnen? Zo lang besmettelijk zijn?
     

Deel Deze Pagina