Hoelang ziekteverlof na overlijden ouder?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rainbow88, 14 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    #41 GroeneBomen, 14 okt 2020
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
    Het is nog geen 1november, wie weet ben je er wel klaar voor dan. Zou niet nu al ervan uitgaan dat t dan nog niet wil. Drempel wordt wel steeds hoger zo. Je kan het ook proberen en als het niet lukt, jezelf ziekmelden. Je hebt een super werkgever! Maar thuis blijven voor je moeder is niet nodig, zij zal ook haar draai weer vinden en zichzelf redden. Moet je haar ook die ruimte meer geven zodat ze ook haar eigen kracht kan hervinden.

En natuurlijk gecondoleerd :( vreselijk hoe je vader op deze manier kwam te overlijden :(

2. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    De baas hier is baas, al zegt de arbo arts wat anders, dat is bij ons een adviserend orgaan. De baas beslist.

Pas toen mijn gyn boos werd op mijn baas, mocht ik thuisblijven. Voor een sterfgeval hoef ik niets te vragen hoor, zijn de regels duidelijk in. Na de crematie komen en huilen doe je maar na je werk. Ja top hier hoor :|

Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. Claprose

Claprose Actief lid

9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Je schrijft dat het een alles of niets situatie is: of thuisblijven, of volledig aan de bak.
    Wellicht is het een optie om met de bedrijfsarts in gesprek te gaan en te kijken naar mogelijkheden om te re-integreren.
    Rouwen is een individueel proces en dat mag iedereen op zijn of haar eigen manier doen. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het oppakken van taken op het werk ook onderdeel is van het rouwproces. Het loslaten van de "bubbel" en weer onderdeel zijn van de werkende maatschappij kan confronterend zijn. Daarom zou ik je nogmaals willen adviseren een plan op te stellen met de bedrijfsarts.
    Heel veel sterkte!

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #44 NiekeKris, 14 okt 2020
    Allereerst gecondoleerd!

Ik zou kijken of je deels weer kunt beginnen, voor jezelf, maar ook voor je moeder. Hoe langer jij heel veel voor haar doet ed, hoe lastiger het voor haar wordt. En dan wordt weer gaan werken voor jou ook enkel lastiger. Zij zal, net als jij, haar weg moeten vinden hierin. En dat is niet volledig op jou gaan leunen. Misschien goed om ook met haar eens naar een arts te gaan om dit te bespreken als het met haar zelf niet lukt om eruit te komen?

Zeebra en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.761
    113
    Vrouw
    #45 Neuzeke, 14 okt 2020
    Ohja hier heeft de baas niets te zeggen als de arts u thuis zet.
    De baas hoeft zelfs niet te weten waarom je thuis zit.

Ik moet enkel mijn briefje doorsturen waarop staat hoe lang ik afwezig ben. En de arts moet ook een briefje invullen voor de mutualiteit.
    Ik ben bijvoorbeeld al volledig 2020 nog thuis en ik hoor niets van het werk. Collega's eens en die dat het briefje ontvang en dat is het.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    #46 Sado, 14 okt 2020
    Gecondoleerd met het verlies van je vader, wat ontzettend verdrietig voor je!

Ik lees verderop dat je uit België komt, dat was misschien een handige voor in je openingspost, gezien daar regels ongetwijfeld afwijken van die hier in Nederland.
    In Nederland is het zo dat in je cao vastgelegd is hoeveel dagen verlof je krijgt bij het overlijden van een naaste. Dat zijn doorgaans enkele dagen tot een week: daar ben je inmiddels dus al ruimschoots overheen. Heel logisch is dat je na die tijd nog altijd niet in staat bent om te werken, het is immers niet zo maar iets, een geliefde verliezen!
    De volgende stap is dan dus inderdaad de ziektewet ingaan, tot je wèl in staat bent (al dan niet gedeeltelijk) te werken.

Belangrijk is dat je als zieke werknemer rechten, maar zeker ook plichten hebt. Één van die plichten is ervoor zorgdragen dat je niets doet wat je eigen herstel zou kunnen belemmeren (bijv. gaan skateboarden terwijl je thuis aan het herstellen bent van een beenbreuk).
    Er valt dus over te discussiëren in hoeverre intensieve zorg over je moeder niet belemmerend is voor je eigen herstel. Hier zou een bedrijfsarts een uitspraak over kunnen doen. In mijn ervaring wordt je in een situatie als deze niet voor langere tijd volledig afgekeurd, maar zal je geadviseerd/verzocht worden - langzaam - je uren weer op te bouwen naar oud niveau.

Naast bovenstaande is overigens absoluut begrijpelijk dat je er voor je moeder zijn wil, maar de ziektewet is hier - naar mijn mening - niet de oplossing voor. Ik zou dus zeker met je werkgever in overleg gaan over hoe dit anders opgelost kan worden.

Als laatste tip wil ik je meegeven dat lang volledig wegblijven van je werk vaak de drempel om terug te keren erg hoog maakt. Zeker wanneer je naar aanleiding van zo’n verdrietige situatie plots gestopt bent met werken.

Sterkte!

edit: mijn post is dus gebaseerd op mijn kennis van hoe het in Nederland gaat, zou in België zomaar anders kunnen zijn :)

Nellie4 en Fluss1984 vinden dit leuk.
  7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Als antwoord op de vraag hoelang je ziek mag zijn na het overlijden van een ouder. Op ziekteverzuim staat in principe geen maximum.
    Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil jij zorgverlof om jouw moeder te kunnen helpen of zelf de tijd om te rouwen om jouw vader?
    Volgens mij las ik ook dat je nog tot 1 november vrij bent, dat is nog 2 weken!
    Wellicht is het een optie om gedeeltelijk te hervatten over 2 weken?

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat ontzettend verdrietig.

Hier net de Nederlandse versie meegemaakt na het overlijden van mijn schoonmoeder.
    Man kreeg de dag van overlijden vrij en de dag van de crematie.
    De tussen liggende dagen moest hij vakantie dagen opnemen.

Uiteindelijk is hij de dag na crematie weer aan het werk gegaan. Niet dat hem wat uit de handen kwam, maar hij was er in ieder geval. Hij heeft de eerste week halve dagen gewerkt.
    Ondanks het verdriet hield dit hem wel in het ritme. En daar heeft ie wel baat bij gehad.

Maar voor iedereen is het anders, en een ieder heeft een andere draagkracht. Ik wens je heel veel sterkte!!

Nightingale vindt dit leuk.
  9. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Het enige waar ik mee zit is: de arts is hierin een bepalende factor en ik snap dat je arts er niet voor te springen zal staan om je nog een maand extra te geven en zelfs nog meer...

In België is het niet de baas die beslist maar wel de arts... Maar er kan wel een controle-arts gestuurd worden... Toen ik me vorig jaar december ziekmeldde twee weken wegens oververmoeidheid en psychologische problemen kreeg ik een controle-arts want 2 weken is lang om ineens voor te schrijven. Gelukkig ging die onmiddellijk akkoord en vond hij het zelfs weinig (ik had ook veel vitamine te kort en mijn bloedwaarden waren niet oke...), maar ik had aansluitend 2 weken vakantie.

Ik wil maar aangeven dat je arts beslist want ook hij moet zich aan regels houden... Ik zou bijvoorbeeld niet thuis mogen blijven zijn als dat niet in combinatie was met naar de psycholoog gaan (dat deed ik al langer).

Ik zou even in overleg gaan met je dokter... Desnoods nu al eens een afspraak maken en aangeven dat je nog echt aan het rouwen bent, of hij tips heeft ter ondersteuning (goede psycholoog bv.), dan geef je aan dat je echt wel er alles aan wil doen om terug te werken, maar dat het nu gewoon nog niet goed met je gaat...

10. Nightingale

Nightingale Actief lid

29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Allereerst gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van je vader.

Toch een tegenbericht... Want het kan ook anders...

Mijn vader is plotseling overleden aan een zware hersenbloeding, hij was 54 jaar. Op het moment van overlijden was ik op vakantie en ben ik direct de dag erna naar huis gekomen. Ik had een hele goede band met mijn vader.

Ik heb van de werkgever verlof gehad tot aan de begrafenis en vervolgens nog een week genomen van mijn eigen verlof. Maar halverwege die week ben ik weer begonnen met werken. De afleiding had ik nodig, thuis kwamen de muren op mij af. Naast het werk heb ik daarnaast de erfenis volledig zelf afgehandeld.

Dus met die laatste zin ben ik het wel eens.

Dan iets wat wellicht niet makkelijk is om te horen...
    Het leven van jou (en ook van je moeder) gaat door. En je hebt al redelijk riant verlof gehad.

Zelf probeerde ik mij te verplaatsen in hoe mijn vader het graag had gezien. Hij had nooit gewild dat ik bijvoorbeeld in conflict zou komen met mijn werk omdat ik om hem zou rouwen.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je niet mag rouwen! Dat moet je zelfs, en het zal altijd terugkomen. De eerste verjaardag, kerst, jouw verjaardag, eventuele trouwdag..

Je kunt ook altijd advies aan je huisarts vragen. Maar mijn advies blijft toch om niet te lang van je werk 'weg te blijven'.

Heel veel sterkte

Nellie4 vindt dit leuk.
  11. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Jazeker. Alleen als je echt lichamelijk (of in uitzonderlijke gevallen mentaal) niet in staat bent om te werken zelf, is het toegestaan om je ziek te melden.
    Zelfs toen ik zowel lichamelijk als mentaal er flink doorheen zat begin dit jaar, mocht ik voor ‘de binding met de werkvloer’ dossiers komen inscannen op kantoor:rolleyes:

12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.761
    113
    Vrouw
    Amai.
    Dus je voelt u op geen enkel vlak goed en moet toch richting werk.
    Terwijl het werk mss wel het minste van uw zorgen is op die moment.

13. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Klopt.. Ik vond het op dat moment ook echt heel vervelend.
    Achteraf zie ik wel dat het goed is dat ik redelijk snel daarna weer begonnen ben met 1 of 2 uurtjes in de directe cliëntenzorg zodat die stap niet zo groot werd. Maar die bezigheidstherapie op kantoor heeft voor mijn gevoel echt nergens aan bijgedragen.
    Wel vind ik dat er in het geheel veel druk op je ligt in Nederland als je reïntegreert na ziekte. Gelukkig heb ik een fijne arbo-arts getroffen die af en toe de boel een beetje afremt..

On-topic: Gecondoleerd TS, in Nederland zou ik zeggen dat je officieel geen recht hebt op ziekteverlof maar hoe dat in België gaat, heb ik geen verstand van. Dan nog lijkt het me het eerlijkst om dit gewoon open met je werkgever te bespreken en een oplossing te zoeken. Ik zou me ongeacht regels of druk vanuit het werk geen maanden ziekmelden terwijl ik zelf niet ziek ben.

14. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dat is in Nederland officieel ook zo. Het is dat sommige bazen daar iets anders mee om gaan, maar het is aan jou of jij daarmee akkoord gaat. Ze kunnen je er niet op ontslaan

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is idd voor iedereen anders. Ik.ging 3 dagen na de crematie van mijn moeder, 53 jaar geworden, weer aan het werk en dat vond ik juist fijn. Geen last van gehad dat ik niet kon rouwen ofzo.

@ts gecondoleerd! Neem de tijd die je nodig hebt. Vooral als er die maand dan toch al vervanging is! Ik zou wel voor waken dat tegen die tijd je moeder niet enorm op je blijft leunen. Want anders ben je over een half jaar nog niet toe aan werken. Sterkte!

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik denk dat het inderdaad per persoon verschilt hoe lang het duurt. Mijn beide ouders leven nog, maar de afgelopen anderhalf jaar wel twee andere mensen die heel dichtbij stonden verloren. Bij beiden ben ik direct na de begrafenis/crematie weer gaan werken. Voor mij voelde dat op dat moment beter dan thuis blijven. Verdrietig en in rouw ben je toch wel, waar je ook bent.

17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik heb nog niet alles gelezen dus misschien zeg ik iets dubbel. Excuus daarvoor.
    Aan je bericht te lezen, gok ik dat je uit België komt?
    Ik denk dat het daar anders werkt.
    Toen mijn vader overleed, 64 aan een hartaanval, kreeg ik officieel van moment van overlijden tot en met 2 dagen na de begrafenis verlof/vrij. Betaald. In de praktijk werkte het anders. Ik ben de dag na zijn overlijden weer gaan werken en een dag na de begrafenis weer. Tussendoor even vrij geweest. Als ik had gewild had ik zo een maand 'ziek' kunnen zijn geweest. Of langer als ik dat nodig had gehad. Op mijn werk zijn ze niet moeilijk daarmee. Ik wílde werken. Ik heb een hele leuke baan met waanzinnig fijne collega's dus daar wilde ik op dat moment zijn.
    Toen ik met mijn nek zat, heeft mijn man 2 weken zorgverlof opgenomen en dat werd doorbetaald.
    Maar goed; ik denk dat het per bedrijf verschillend is, dus aan mijn reactie heb je niet veel.
    Nog één ding; ik snap dat je voor je moeder wil zorgen en dat ze er helemaal doorheen zit, maar denk je ook een beetje aan jezelf? Jij bent ook je vader verloren en dat heeft impact. Grote ook. Normaliter zorgen ouders voor hun kinderen en nu zijn de rollen omgedraaid. Beseft je moeder dat jij er ook bent met je verdriet of kan ze dat nog niet? Want als jij maar blijft zorgen en zorgen, dan kan het ook klappen bij jou en dan ben je nog verder van huis. Heeft je moeder niemand meer die voor háár zorgt, maar wie zorgt er dan voor jou?
    En als je even afwacht tot 1 november en dan verder kijkt? Misschien vind je het juist wel weer fijn om te werken; al dan deels. Even uit de ellende en iets anders om handen hebben?

Gewooniemand, Nightingale en Paardenbloem vinden dit leuk.
  18. Dogpaw

Dogpaw Actief lid

4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Betreft je vraag dan: lees de CAO. Daar staat het in. En verder, blijf in gesprek met je werkgever en Arbo arts. De arbo arts geeft inderdaad een advies aan je werkgever, en het is aan je werkgever wat die met dat advies doet.

maar, als je langer ziek blijft en bij UWV aan moet kloppen, gaat UWV de werkgever controleren of die er echt álles aan heeft gedaan om jou gezond aan het werk te laten gaan.
    Is dat niet het geval (bijvoorbeeld het advies van de arbo arts niet opgevolgd terwijl UWV dat juist wel had willen zien) dan zal je werkgever een boete krijgen en nog een jaar langer door moeten betalen.

Zo is dat geregeld in Nederland. En het is nog geen 1 november, dus wie weet gaat het dan al weer beter met je. En betreft je moeder zou ik toch gaan kijken naar een oplossing voor de langere termijn. Praat met je werkgever en de arbo arts. Vindt die het allemaal prima wat jij wil, dan zou ik er verder niet om wakker liggen.

19. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier in België is t precies wel anders dan idd !

Als je hier u psycisch niet goed voelt maken er weinig tot geen probleem van als je op ziekte verlof gaat..

En half het werk terug hervatten is geen mogelijkheid bij ons in de zorg.

Bedankt voor alle reacties alvast !

20. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik werkte op dezelfde school als mijn moeder, wilde wel aan het werk maar was toch te confronterend. Ik ben mijzelf later dus echt tegengekomen.

Deel Deze Pagina