voeding al aanpassen tijdens zwanger worden?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door denise23, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    tandartsassistente/preventieassistente
    noord-brabant
    hey hey,

ik weet dat je tijdens de zwangerschap een hoop dingen beter kunt laten staan, maar geldt dit ook voor de periode van het 'zwanger worden'?
    alcohol drinkt ik al niet meer, maar ik bedoel vooral met cafeine (hoeveel per dag?) en met brie, rauwe vissoorten, biefstuk, filet americain...?

2. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik lees even mee.

3. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    is goed hoor!

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Cafeïne kan je vruchtbaarheid wel wat beïnvloeden, maar verder alles nemen waar je zin in hebt. Stel je voor dat je lang doet over zwanger raken dan ontzeg je jezelf ontzettend veel. Foliumzuur nemen is meer dan voldoende. Alcohol matigen en stoppen met roken lijkt me wel goed. Op het moment dat je weet dat je zwanger bent, ben je vroeg genoeg om je aan alle voedingsadviezen te houden.

5. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    dus jouw advies is om t ematigen met koffie/cola?
    ik drink gemiddeld 2 a 3 bakken koffie per dag en de ene dag geen cola en de andere dag 2 glazen cola light.. is dit teveel dan volgens jou?

6. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik ben ook wat minder koffie gaan drinken (nu 1 grote mok per dag ipv 2) en minder alcohol, maar verder niet. Ze zeggen ook dat veel thee niet zo goed is, maar een vriendin van mij is zwanger geworden terwijl ze zeker 1,5 liter thee per dag dronk. Ik zou het ook niet aanraden om te leven alsof je zwanger bent, want als het wat langer duurt baal je er alleen maar van.

7. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Het ligt er aan hoe groot je bakken koffie zijn. Als je zwanger bent moet je niet teveel cola drinken, maar voor nu zou ik niet perse minder cola gaan drinken.

8. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    gewoon senseo bakjes zeg maar..
    ja je hebt wel gelijk, voor hetzelfde geld duurt het erg lang en dan lever je er heel veel voor in!

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Nee hoor, ik ben pas gaan aanpassen na een positieve test.

10. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Juist wel, want de eerste periode (paar weken) weet je nog niet dat je zwanger bent! Als je googled dan zie je dit op meerdere sites staan.. Verschillende dingen (zoals niet gestereliseerde kazen, kattenbak verschonen) kunnen gevaarlijk zijn ivm bacteriën die de ongeboren vrucht kunnen beschadigen. In het begin is alles nog in ontwikkeling, dus ook in die paar weken dat je nog niet weet dat je zwanger bent. Daarom raden ze ook aan om als je al een zwangerschapswens hebt foliumzuur te slikken, liefst een maand voordat je gaat beginnen zodat je voldoende foliumzuur hebt voor die kleine, die dat allemaal gaat gebruiken om te groeien...
    Zoals ik al zei; die eerste paar weken, tot ongeveer week 9, 10, wordt alles aangelegd. Daarna groeit het alleen maar nog in grootte zowat, die eerste paar weken zijn ZO belangrijk. :) Ik neem zelf absoluut geen risico en doe gewoon alles wat aangeraden wordt, dus idd geen filet american of rauw vlees, netjes mn foliumzuur en absoluut geen alcohol :)

11. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Als je googled lees je ook dat er de 1e 2 weekjes na innesteling nog geen bloedband is. Meestal heb je gauw daarna een positieve test en kun je alles aanpassen. Dus met 9 weken zullen de meesten er allang rekening mee gehouden hebben.

Het is gewoon een stukje gezond verstand. Je kan je zelf wel meteen vanalles gaan ontzeggen, maar wat als het een jaar duurt of langer? Blijft het dan nog leuk? De focus gaat m.i. alleen er maar meer op liggen omdat je met alles rekening gaat houden. Dit kan ook juist stress opleveren en dat is meer funest dan 1 glaasje wijn (voor de positieve test)

Ik kan erg genieten een wijntje in het weekend, ik drink nog wel iets maar gewoon beperkt sinds we bezig zijn. Ben wel foliumzuur gaan slikken en zorg dat ik verder gezond leeft, roken nooit gedaan.
    Btw roken is slecht voor alles, kun je dus beter maar nooit aan beginnen ;)

12. Sweetheart86

Sweetheart86 Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.139
    0
    0
    Asisstent hypotheekadviseur
    Ik drink niet eh rook miet dus dat is geen probleem, maar ik probeer nog meer op. Mn voeding te letten dus meer gezond eten en gevarieerder. En foliumzuur slikken ja.

13. Marieke1983

Je weet vlak na de innesteling dat je zwanger bent, daarvoor kan het echt nog geen kwaad! Het duurt na bevruchting echt een aantal dagen voor het embryo in de bm is, en daar zweeft ie ook nog even rond voor er uberhaupt een innesteling plaatsvindt. En zoals gezegd heb je dan ook nog niet direct een bloedband.

Feitelijk als je test rond je nod, ben je pas een paar dagen zwanger.

14. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Oke, maar waarom het risico nemen? Als je toch al bezig bent, kun je het net zo goed aanpassen. Als je ongesteld bent kun je toch ook een niet zo rauw stukje vlees eten? Dat doe ik ook wel. Maar zeker niet in de periode daarna. :)
    Nouja, dat weet ik niet. Er is denk ik nog niet genoeg onderzoek gedaan naar stress en ook alcohol, wat voor invloed dat heeft op de zwangerschap. Ze weten bijv. niet wat de ondergrens is van het foetaal alcohol syndroom, als ik die kids zie neem ik liever geen risico.

Zoals ik al zei, ik ben meer van 'better safe than sorry'. :) Ieder zijn eigen keus, dit is mijn mening.

15. Marieke1983

Prima toch, als je daar geen moeite mee hebt waarom niet? Maar vrouwen hoeven zich er niet voor in allerlei bochten te gaan wringen ;)

16. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Inderdaad :) Maar dat vind ik zelf het gekke; ik wring me in geen enkele bocht. Kijk een wijntje vind ik lekker, maar ik vind het geen probleem om hiervoor te laten staan, zelfde met rauw vlees. Dat kan verschillen, dat snap ik. Ik vind het alleen een kleine opoffering voor zoiets moois. :)

17. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    noord-brabant
    ja dat ben ik wel met je eens, maar denk wel dat als je echt alles aan de kant laat staan dat je 'er veel meer mee bezig bent' terijwl ze juist zeggen dat je er niet zo mee bezig moet zijn..

18. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    @ Enfermera, prima als jij om alles wilt denken is niets mis mee.

Ik probeer zelf er alleen niet te spastisch mee om te gaan en dingen een beetje te relativeren. Er mag namelijk steeds minder, als je ziet hoe het bij de vorige generatie ging (onze ouders) waren die allemaal veel losser. De meeste van ons zijn toch allemaal redelijk goed opgedroogd denk ik dan. Ook in mijn omgeving hebben dames niet alles gelaten voor ze zwanger waren, en er zijn allemaal gezonde kinders geboren.

Ik deel de mening van Marieke1983: doe waar je je goed bij voelt, maar je hoef ook niet jezelf in allerlei bochten te gaan wringen.

19. Enchanted

Enchanted Niet meer actief

Ik ben wel gaan letten op wat we eten. Ik heb overgewicht, en zolang ik nog niet zwanger ben (als ik zo gezegend ben ;)) wil ik sowieso letten op wat ik eet. Elk kilootje minder is meegenomen.

Wij zijn nu bezig voor ons 1e kindje, 1e ronde.

Ik drink niet. Zelden. Heeeeel toevallig 4 dagen terug een half glaasje alcohol gedronken omdat ik er echt trek in had.

Qua voeding let ik sowieso dus op. Niet alleen voor het kindje, maar ook voor mezelf :)

20. flower 27

flower 27 Bekend lid

28 mei 2008
    683
    0
    0
    zuid-holland
    Foliumzuur is voldoende hoor, en misschien de laatste twee weken opletten met alcohol,maar geloof me na 18 maanden neem je het niet meer zo nauw hoor.

Succes !!!

Deel Deze Pagina