Hallo verloskundige, Bij mijn vorige zwangerschap werd ik gaandeweg overgedragen aan de gyn, omdat mijn bloeddruk steeds wat aan de hoge kant was. Ben zelfs 2 dagen opgenomen geweest daarvoor met 31 weken. De onderdruk zat telkens zo tussen de 90/100... Nu moest ik afgelopen woensdag naar de vk en ging ze weer mijn bloeddruk meten. Het moest nu aan beide armen en de hoogste telde. Ik maak me nu heel snel zorgen dat hij aan de hoge kant is en volgens mij werkt dat ook niet mee, want de hoogste kant was nu al 90 (onderdruk) Ik maak me best wel zorgen hierover en weet dus ook dat ik telkens gespannen zal zijn als dat moment er weer aan komt. Wat kan ik doen om te zorgen dat die bloeddruk omlaag gaat of zo blijft?! Het zit wel bij ons in de familie, want mijn vader heeft ook een hoge bloeddruk en daar medicijnen voor. Ik weet eigenlijk niet hoe mijn bloeddruk is als ik niet zwanger ben. Zal het nog zakken of stijgt het nu alleen nog maar?! Ik eet al weinig zout, omdat ik weet dat dat slecht is. Groetjes Loesie
hoi je hoeft je nu geen zorgen te maken. Je bloeddruk is inderdaad aan de hoge kant. Waarschijnlijk zal je als dat zo blijft onder controle gaan bij de gynaecoloog en medicijnen krijgen. Je kunt zelf niks doen aan de bloeddruk, minder zout eten is prima, maar waarschijnlijk is de zwangerschap zelf de oorzaak. Dat is niet erg, als het teveel oploopt zul je zoals gezegd medicijnen krijgen. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je reactie! Ik ga er dan maar vanuit dat ik snel overgenomen zal worden door de gyneacoloog. Misschien ook maar beter. Medicijnen heb ik de vorige keer niet gehad, omdat het pas laat in de zwangerschap kwam, maar misschien gaat het er nu wel op aan. Ik denk altijd aan HELLP-syndroom icm hoge bloeddruk, maar dat hoeft dus niet? Groetjes!
hoi nee, je hoeft zeker geen HELPP te krijgen, die kans is echt maar heel klein. Als je bloeddruk nu al hoog is en blijft zul je inderdaad waarschijnlijk medicijnen gaan krijgen. Mirjam