Katoenen luiers?

Discussie in 'Verzorging' gestart door MariekeV, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik ben aan het overwegen om over te stappen op katoenen luiers, het begint me wat tegen te staan om iedere keer weer een wegwerp luier te gebruiken... Het gaat me niet zozeer om de kosten maar meer vanuit het milieu aspect.

Iemand die er hier ervaring mee heeft? :)

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja wij hebben: bamibino mio, kakaloe, voorgevormde van de HEMA (deze gebruikten we eerst) We gebruiken nu luiers van bamboo n.m. bamboozle van totsbots.
    Op www.kaatjekatoen.nl kun je er veel over lezen. Heb je nog specifieke vragen ?

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Qua kosten schijnt het niet eens zoveel uit te maken aangezien je met katoenen luiers vaak hele warme wasjes moet draaien, plus water voor het voorweken.
    Gewone luiers kun je inleveren bij speciale punten, die verwerken ze zo milieuvriendelijk als mogelijk. En ik geloof dat ik bij de etos ook al eens bio-wergwerpluier heb gezien..
    Maar het blijft natuurlijk een afweging die je zelf moet maken..

Maar ze worden gemiddeld wel eerder zindelijk met katoenen luiers ;)

4. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ja voor het milieu hoef je het niet speciaal te doen inderdaad,
    het is niet milieuvriendelijker

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Toevallig van de week (maandag of dinsdag) het nieuws gezien/gehoord. Ze hebben juist 'uitgevonden' dat katoenen luiers wel beter zijn voor het millieu.
    Wasbare luiers ontzien het milieu

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Uit veel onderzoeken komt idd dat wasbare luiers niet voordeliger is en/of beter voor het millieu. Echter deze onderzoeken gaan er van uit dat je voorweekt op 90 graden wast en droogt in een droogtrommel. Dat is allemaal niet nodig. Ik week nooit voor, op 40 graden worden mijn luiers ook helemaal schoon en ze drogen altijd aan de lijn. En dan is er echt wel voordeel.
    Nog een voordeel van wasbare luiers is is dat het beter is voor je kindje. In wegwerpluiers zitten allemaal chemische stofjes in wasbare dus niet.

7. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Ik woon in Zweden dus luiers bij de etos halen word iets minder makkelijk... ;) (maar kan altijd meenemen vanuit Nederland natuurlijk)

Ik las online (op een Zweedse website) dat als je volle trommels op 40 graden wast, een milieuvriendelijk wasmiddel gebruikt en geen droger gebruikt (hebben wij niet eens) het wel beter is. Bovendien gebruiken wij ook groene stroom... kan me niet voorstellen dat het dan echt net zo slécht is voor het milieu als een berg van 200 kg luiers die er bijna de levenstijd van het kind zelf over doen om enigzins af te breken.

Voor de dames die hier katoenen luiers gebruiken, welke merken bevielen jullie het beste en wat heb je eigenlijk allemaal nodig? Ik heb een Zweedse website gevonden waar je alles kunt kopen, hier is de Engelse versie: https://www.imsevimse.co.uk/ maar ik vind ze toch enigzins aan de prijs en ik weet niet hoe 'goed' ze zijn...

Maar Elian is nu dus 6,5 kg.. wat zou ik allemaal nodig hebben voor hem? Wat is een goed 'basispakket'?

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hm moeilijk om je zo advies te geven. Ik denk dat je voor jezelf een beetje moet bedenken wat jij wilt.
    Wil je vouwen of wil je voorgevormde luiers, wil je (biologisch) katoen of wil je bamboo (neemt meer vocht op, droogt langzamer) of wil je synthetische luiers (drogen sneller)
    Wil je een luier met een overbroekje of wil je een pocketluier (is eigenlijk net een soort pamper, schijnen ook langer over het drogen te doen)

Er zijn eerdere topics geweest over wasbare luiers daar is ook veel info te lezen.

9. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Ik zal eens wat rondsnuffelen... Ik zit eraan te denken om een aantal voorgevormde luiers one size fits all te kopen met een overbroekje voor zijn leeftijd. Zelf luiers vouwen gaat denk ik niet helemaal goed :) (al kan mijn moeder het nog steeds). Maar je hebt dus ook rijstpapier nodig? En jij legt de luiers direct in een emmer? Misschien handig om idd gewoon een emmer te hebben staan met wat azijn erin en dan om de dag een was te draaien? Zit alleen te dubben hoeveel van die voorgevormde luiers heb je dan nodig? Stuk of 16? En je hebt ook extra inleg voor de nacht?

Sorry dat ik ineens zoveel vragen stel.. ;)

10. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Wij gebruiken strikluiers. Eventjes leren hoe het knopen werkt, maar éénmaal je het doorhebt lukt het best wel vlot.

Het is maar net waar jij de voorkeur aan geeft.

11. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Strikluiers? Wat zijn dat? (man ik voel me echt een luier-leek nu :) )

12. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Zie de volgende link

http://www.de-kangoeroe.be/webwinkel.html

Klik katoenen luiers aan, daaronder heb je het kopje katoenen luierst, als je dit aanklikt kan je de disana-bioluiers kiezen, daarop klikken en naar beneden scrollen, daar kom je ze dan tegen.

Op deze site staan ook nog andere voorbeelden van katoenen luiers.

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kan een inlegger gebruiken. Je hebt papieren inleggers (dat is wat jij bedoelt met rijstpapier denk ik) je kan ook fleeceinleggers nemen die kun je meewassen en opnieuw gebruiken. Ook sommige billendoekjes kun je uitwassen en gebruiken als inlegger. Het ene merk wil echter beter dan het andere dus dat is even een kwestie van proberen.
    Zelf gebruik ik nu weer papieren inleggers omdat ik van de fleece de poep niet kon afschudden en ik dus steeds poep stond af te schrapen :oops:
    Ik doe de luiers in een emmer met niets erin. Voorweken doe ik nooit ook niet met erge vlekken, azijn gebruik ik ook nooit. Ik was als de emmer vol is, dan is n.m. ook gelijk mij machine vol.
    Ik heb 30 luiers ik heb er standaard altijd 3 in de luiertas ik red het dus met 27. Ik heb bamboozle die doen er 2 dagen over om te drogen. Als jij andere luiers neemt (die sneller drogen) zou je mischien met minder toekunnen. Is ook maar net hoe vaak jij wilt wassen.
    Ik doe wel een extra inlegger er in 's nachts. Ik vraag me echter af of dat bij ons nog nodig is dit omdat ons kindje nu doorslaapt en niet meer zoveel plast als toen hij 's nachts nog meerdere keren kwam.

14. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Stockholm
    Bedankt voor de link Kathy, handig dat ze daar ook aangeven hoeveel je ongeveer nodig hebt voor 3 dagen!

Hahaha.. ja ik vertaal 'rijstpapier' nu letterlijk vanuit het Zweeds maar ik bedoel idd papieren inleggers.

Maar je spoelt de luiers wel uit na gebruik of leg je ze zo in de emmer? Onze wasmachine is ook niet zo groot dus ik denk dat hij aardig vol zit met bijna 2 dagen luiers. Enigste 'probleem' is dat we op een kleine flat wonen. Kan ik nu wel op het balkon drogen maar in de winter zal dat wat rottiger worden.. maar goed, dan hebben we hopenlijk al een grotere flat, we zijn druk op zoek.

15. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb m'n luiers daar gekocht, ik woon maar op een paar kilometer van dat winkeltje ;)

Plasluiers doe ik gewoon in een emmer, maar poepluiers leg ik toch liever in een emmer met water, zodat ze wat geweekt zijn.

@nemo: poepluiers, doe je die dan ook gewoon in de emmer zonder te weken? Stinkt dit dan na een dag?

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik schud of schraap de poep van de luier en die doe ik dan zo in een emmer. Ik doe er niets mee. Luiers in de wasmachine als de emmer vol is en dan de emmer even schoonmaken. Ik ruik nooit iets. We gebruiken soms wel eens wegwerp ik moet zeggen dat vind ik wel stinken in de prullenbak.
    Heb een emmer met deksel ;)

Deel Deze Pagina