Hoi meiden, Al een tijd zit ik na te denken om de studie Doktersassistente te volgen. Wij hebben een zoontje van 15 mdn en hierdoor wordt het lastig om deze studie op school te volgen in de BOL variant. We zouden hierdoor ook enorm veel geld mislopen doordat ik mijn baan zal moeten opzeggen. Dit is dus geen optie. De studie in BBL variant komt bijna niet voor. Ik ben nog nooit een vacature tegengekomen tenminste.. en ik heb veel gezocht. Dus de enige optie lijkt een thuisstudie te zijn. Zijn hier meiden die deze studie gevolgd hebben via deze weg en heb je gemakkelijk een stage gevonden? Heeft het LOI/NTI oid een lijst met stage-adressen? Ik ben bang dat als ik deze studie ga volgen, ik straks geen stageplek kan vinden en ik veel geld voor niks erin heb gestoken. Misschien ook handig... ik kom uit Noord-Holland. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik lees even mee. Ik volg momenteel de basisopleiding (die is zonder stage) via de NHA. Daarna wil ik ook nog de 'gewone' opleiding doen. Maar als er geen stage te vinden is, doe ik hem via een gewone school.
hou er rekening mee dat je met een thuisstudie nauwelijks aan de bak komt. een thuisstudie wordt bij veel instellingen-bedrijven niet echt serieus genomen. en je hebt een baan: kan je dan uberhaupt wel stage lopen? heb je daar tijd voor? en over stage-adressen: zelf even een paar huisartsen mailen/bellen met de vraag of ze een staigiare kunnen gebruiken?
Ook geen vrouwen die dezelfde vakken hebben gevolgd en volgends dezelfde exameneisen de opleiding afgerond hebben? Dat het een thuisstudie is, betekend niet dat de opleiding van mindere kwaliteit is. Ik moet aan dezelfde eisen voldoen als mensen die de voltijd opleiding doen. Echter, dit is beter te combineren met een gezin omdat je niet aan vaste (les)uren gebonden bent.
Zover ik weet is het drama om een stageplek te vinden voor thuisstudie volgers. Ik zou eerst een stageplek zoeken en dan pas aan de opleiding beginnen.
Ik heb een aantal maanden terug contact gehad met een ziekenhuis in verband thuis opleiding. En zij vertelde eigenlijk hetzelfde.
Ik doe momenteel ook de deeltijd thuisstudie bij de NHA doktersassistente en vrees ook dat ik geen stageplek kan vinden als ik besluit periode 3 ook mee te maken hierna. Het is lastig.
Mijn ervaring met een thuisstudie is heel anders dan de reacties hier. Voor mijn stageperiode heb ik drie hotels (wel een andere branche dus) aangeschreven en bij alle drie kon ik na een gesprek zo starten met stage. Bij twee werd meteen gevraagd of ik naast de stage ook in dienst wilde komen. Zij vonden een thuisstudie juist getuigen van discipline en doorzettingsvermogen. Natuurlijk moest het plaatje in persoon ook wel kloppen, zeker omdat het om een management opleiding ging. Alleen de theorie kennen is niet voldoende. Je moet ook jezelf de juiste houding weten te geven en als je dat in een gesprek al een beetje kunt laten zien is die stage juist bedoeld om ook de praktijk onder de knie te krijgen.
Het is echt een probleem om een stageplek te vinden voor doktersassistente. Zelfs de reguliere rocs regelen niks meer, daar moeten de leerlingen het ook zelf uitzoeken, al Is daar nog wel iets van bemiddeling. De LOI doet niks om je aan een stage te helpen, behalve een lijst adressen verstrekken. Ik ben zelf deze opleiding aan het afronden en het heeft me veel moeite gekost om een plek te vinden. Werk je nu in de zorg dat je je huidige werk als stage kunt gebruiken, daar zijn ze dan wel weer redelijk flexibel in. Als dat niet kan zou ik echt eerst zorgen voor een stageplek voor je aan de studie begint.
Bedankt voor de reacties! Het bevestigd inderdaad waar ik al bang voor was... het is vrijwel onmogelijk dus. Zelfs na de studie nog geringe banenkans... Nou dan maar verder kijken als zoontje naar school gaat.
Wij hebben in onze praktijk eenmaal een stagiaire gehad van NHA. Onze ervaring is dat de kwaliteit van onderwijs beduidend minder is. Ik adviseer het je ook niet.
Hier hetzelfde. Ik heb de BBL opleiding gedaan. Bij ons op de praktijk nemen we geen thuisstudie assistentes meer aan. De kwaliteit van de opleiding is echt minder en dat merk je echt tijdens het werk. Stage regelen heb ik ook zelf moeten regelen. Lastig maar wel te doen.
En die conclusie trekken jullie al na 1 ervaring? Behoorlijk kortzichtig als je het mij vraagt. Zou dan ook niet bij zo'n praktijk stage willen lopen. Ik heb zelf de opleiding via de loi gevolgd en liep stage in een ziekenhuis met een andere (toen) jonge meid die al wat jaar ervaring had en gediplomeerd was via een regioliere school. Uiteindelijk mocht ik wel blijven (heb een vast contract gekregen) en zij niet omdat zij tegenviel qua kennis. Zo kan het namelijk ook. Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik de opleiding heb gevold, maar toen had ik niet veel moeite om een stage plek te vinden. Klasgenootjes ook niet. Ik ken ook wat mensen die momenteel andere thuisstudies doen en ook eigenlijk geen probleem hebben om werk te vinden. Mijn schoonzus werkt nu bv bij een tandartsenpraktijk en heeft de opleiding ook via loi gevolgd. De examens, lesstof en praktijk dagen zijn namelijk gewoon op niveau. Het is alleen wel fijn om zo snel mogelijk praktijkervaring op te kunnen doen, maar dat geldt voor iedereen. Maar in jouw situatie, met een baan en zo'n jong kind zal de studie opzich al pittig zijn. Ik had zelf alle tijd om een groot deel van de theorie door te nemen, had al examens en praktijk gedaan voordat ik aan mijn stage begon. En stage was bij mij full time, met slechts reiskostenvergoeding.
Ervaring doe je toch op juist doorcstage te lopen? Die je overigens pas start in periode 3 en dat is na het afronden van de theorie die je in deelexamens maakt. Het is hetzelfde diploma als op een ROC. Waaruit blijkt dan dat een thuisstudent "slechter" is? Ik ken het probleem. Binnen de bbl variant lukt het niet. Ik ben een jaar op zoek geweest. En zelfs bij bbl werd een stage lastig. Ik doe nu smd en dat gaat prima. Ik leer even verl en een stage zal straks gewoon lukken. Succes ts
Hier in de praktijk juist alleen maar stagiaires via de Loi, nti etc. Leerlingen via het roc zijn vaak drama qua kennis en om de haverklap 'ziek'. De stagiaires van de afgelopen 10 jaar hebben allemaal direct na hun diploma een baan gevonden (sommige zelfs al tijdens hun stage). Dit is overigens in de randstad.
Wij nemen ook geen stagiaires van thuisstudie aan. Alleen leerlingen doktersassistente van het ROC. Soms is dat inderdaad ook drama, maar gelukkig is het merendeel goed en zeer gemotiveerd!