ik ben morgen 38 weken zwanger en heb zwangerschap diabete.s. ik heb twee keer een controle gehad bij de gyn en mocht daarna gewoon bij de klinisch verloskundige op controle omdat mijn suikers niet afwijkend meer zijn door het dieet. nou zei de diabetes verpleegkundige dat ik waarschijnlijk met 38 weken zou worden ingeleid, echter toen ik de vraag stelde aan de gyn zei hij dat het protocol op het moment niet duidelijk is en dat ik in ieder gev al niet verder dan 40 weken zou gaan. nou is eigenlijk mijn vraag hoe dit bij andere dames met zd is gegaan, zijn jullie ingeleid en bij hoeveel weken? ik moet a.s donderdag weer bij de gyn langs en ben heel benieuwd wat hij gaat zeggen. groetjes jennifer
Ik liep in Duitsland de controles en ben ook daar bevallen. Met 28 weken is bij mij zwangerschapsdiabetes vastgesteld, maar middels een dieet zijn mn suikerwaardes "in de hand" gebleven. Wel elke 2 weken een groei-echo. De gyn gaf toen aan dat ik mogelijk eerder zou worden ingeleid, wanneer de echo's een te grote groei aan zouden geven. Onze dochter deed het verder netjes, geen gekke dingen.... dus kreeg met 38 week te horen dat ik op 39+6 moest komen om te kijken hoe het er voor stond en dan zou er een afspraak voor inleiding worden gemaakt. Die dag werd ons kleintje geschat op 3800 gram (met een marge van plus of min 500 gram) Daarna inwendig onderzoek gehad, baarmoederhals was ietwat verkort, maar meer ook niet en dochterlief zat nog altijd erg hoog. In overleg besloten om over het weekend heen te tillen en ben begonnen met Cytotec op 40+4, uiteindelijk in de ochtend daarop bevallen (40+5) Geen infuus oid nodig gehad hoor. In Duitsland vinden ze dat eigenlijk een noodgreep, ze willen het toch zo natuurlijk mogelijk houden.
Duidelijkheid vragen aan je Gyn als eerst. Aan mij is het volgende protocol uitgelegd: Waardes onder controle met dieet : 40 weken inleiden Waardes onder controle met pillen : 39 weken inleiden Waardes onder controle, of niet, met insuline spuiten : 38 weken inleiden. Indien tijdens controle het kind "te" zwaar lijkt te worden maakt de Gyn op dat moment nieuwe afspraken. Maar dit is Zeeland dus zorg dat je jouw vragen mee neemt op papier en niet vertrekken voor je weet waar je aan toe bent qua protocollen. Enige manier om antwoorden te krijgen waar je echt concreet iets mee kunt. Succes.
Ik heb een ander vraagje over zwangerschapsdiabetes.. Tijdens mijn vorige echo, ik was toen 23 weken werd vastgesteld dat mijn baarmoeder te hoog zit voor de duur van mijn zwangerschap en dat ik veel vruchtwater heb. De gyn. heeft het daarom ook over zwangerschapsdiabetes gehad met mij omdat dit de eerste tekenen kunnen zijn.. Ik krijg maandag, dan ben ik 25 weken en 6 dgn. een groeiecho om te kijken hoe onze baby zich ontwikkeld, adhv die echo krijg ik volgende week donderdag een gesprek om te bespreken of we verder onderzoek naar suiker gaan doen. Met hoeveel weken heb jij een suikertest gehad? Of waardoor werd dit bij jou opgemerkt? Ik hoop niet dat het zwangerschapsdiabetes is, maar hou er wel rekening mee. Mag ik vragen wat zo een dieet inhoud? Mag je echt veel dingen niet meer eten? Hopelijk valt dadelijk alles mee maar we zullen het volgende week wel horen. 26 Weken is misschien ook nog vroeg om te bepalen of je baby overgewicht heeft lijkt me..
Ik ben met 38 weken ingeleid, maar ik spoot insuline. Dan word je volgens mij bijna overal met 38 weken ingeleid. @ Ardina: Volgens mij kan zwangerschapsdiabetes nooit met pillen behandeld worden...@ Nijn: Ik heb een suikertest gehad met 29 weken. En die suikertest was ook de reden dat het opgemerkt werd, ik had verder geen 'voortekenen' ofzo.
@ Nijn, Ik moest met 27 weken een suikertest doen omdat ik overgewicht heb. Uit het nuchtere bloedprikken kwam al een verhoogde suikerwaarde naar boven dus heb het drankje niet hoeven drinken. Ik werd gelijk door gestuurd naar de diabetes verpleegkundige en de dieetist. Het dieet wat ik volg heeft voornamelijk te maken met het uit meten van je hoeveelheid koolhydraten, eigenlijk mag je gewoon alles eten maar in gedeeltes en je moet er natuurlijk op letten wat het met je suikers doet. Ik kan bijv heel slecht tegen pizza daar schiet mijn suiker enorm de lucht van in terwijl als ik een bak chocolade vla met slagroom eet , nergens last van heb. Ik moet zeggen dat ik erg tegen het dieet opzag (vooral omdat ik twee dagen voor kerst moest beginnen) maar het is me tot nu toe echt mee gevallen, het is echt opletten met de hoeveelheid koolhydraten maar je mag nog genoeg genieten hoor!. @ all bedankt dames, ik zal natuurlijk morgen eens duidelijkheid vragen aan de gyn (ik heb z'n vage vent die de eerste afspraak alleen maar zij dat hij het zo druk had grrrr) Ik verwacht eigenlijk dat ik gewoon door zal lopen tot 40 weken, mijn suikers zijn namelijk goed en de kleine groeit ook niet abnormaal boven de standaart curves.
In Duitsland wordt gewoon iedere zwangere tussen de 24e en 28e week van de zwangerschap getest op diabetes. Pillen? ik heb ook altijd begrepen dat pillen niet mogen tijdens de zwangerschap. Mn schoonzusje heeft "gewone" diabetes en die moest vanaf de positieve test direct door op insuline spuiten. Zij is met 38 weken ingeleid, omdat ze inmiddels al enige tijd op 70 eenheden per dag zat. Dieet: gewoon oppassen met de suikers en de snelwerkende koolhydraten. Dus vooral veel volkoren produkten eten en geen geraffineerde (dus witbrood, "witte" pasta etc) geen suiker toevoegen aan je drinken. Meer eetmomenten per dag. Ik mocht dus bijv geen 2 stuks fruit per dag eten ivm de fruitsuikers!
@jennifer; bedankt voor je uitleg. Ik ben erg benieuwd naar de echo as maandag. Maar ik wil sowieso wel dat ze me nakijken op suiker dus dat zal ik volgende week donderdag ook aangeven als ik het gesprek heb met de gyn. Gelukkig mag je alles nog gewoon eten. Ik probeer nu al op mijn frisdrank te letten. Ik heb zelf geen overgewicht, de gyn. gaat puur op de groei van mijn baarmoeder + hoeveelheid vruchtwater uit. Misschien wil dat ook niet altijd iets zeggen maar wel fijn dat ze het goed in de gaten houden en elke extra echo is leuk!! @hopmarjanneke; hoeveel woog jullie meisje nou uiteindelijk met de geboorte? Thanx voor de tips! Minder suiker eten/drinken kan sowieso geen kwaad! Ik had idd ook begrepen dat pillen niet mag, spuiten weer wel..
Metformine. Zoek maar op. Heb ze hier liggen dus sorry maar jouw idee klopt niet. Wellicht doen ze dat niet vaak in andere ziekenhuizen maar in Zeeland wel.
ps in de bijsluiter staat dat insuline aangeraden word en die pillen niet. Maar toch heb ik ze gehad op voorschrift van de gynaecoloog. Wel of niet discussie ga ik verder niet aan beginnen. Succes allemaal verder.
*ik breek even in* Ik lees een en ander over diabetes. Ik kan geen advies geven over zwangerschaps diabetes. Ik ben sowieso diabetes patient type 2. Ik gebruik tabletten metformine dus, en spuit insuline (lang werkende alleen). Ik liep hier eerst in een ander ziekenhuis en daar moest ik gaan stoppen met de tabletten als ik zwanger zal zijn. Ik ben over gegaan naar een ander ziekenhuis omdat de behandeling daar zoveel fijner is en daar mag je de metformine wel gebruiken tijdens de zwangerschap. Wel is het zo dat als ik zwanger zal zijn ik hoe dan ook niet zal ontkomen aan insuline en dus ook kortwerkende. Aan het einde van je zwangerschap ben je sowieso meer insuline nodig, zodra je bent bevallen zul je dit niet meer nodig zijn. Over het inleiden is mij verteld dat ik zal worden ingeleid rond de 38 weken max 39 maar hoe dan ook niet door mag lopen tot de 40 weken. Hoe er gehandeld zal worden zal afhangen van je zwagerschaps diabetes en hoe groot je kindje is. Daarnaast zijn de behandelmethodes per ziekenhuis verschillend. Als dingen je niet duidelijk zijn gewoon vragen dus.