Ik zou juist omdat het je oom betreft en jullie het zakelijk willen houden, wel een aankoopmakelaar in de arm nemen. Deze behartigt dan jullie belangen en benadert het zakelijk.
Er zijn websites die berekenen aan de hand van wijk/straat, vloeroppervlakte, inhoud en perceeloppervlakte hoeveel een huis zou moeten kosten. De staat van onderhoud die jij opnoemt, is niet best. Daarom is een bouwkundig onderzoek handig. Vervolgens laat je een aannemer een offerte maken van wat je moet laten verbeteren. Luxe is jouw 'probleem' maar rotte trappen, vloeren en isolatie vallen wel onder achterstallig onderhoud. Je stookt je ook blauw zonder isolatie. Ik vind dat wel van deze tijd. En ik zou zeker willen weten wat er onder die schrootjes zit. In die tijd werd ook veel met asbest gebouwd!
Over de maximale hypotheek. Er is in de afgelopen jaren vrij veel veranderd alleen al sinds juli kan bijv. mijn man 10k minder lenen. Daarnaast is het maximaal bedrag voor NHG flink gedaald. Voor nieuwbouw is de max nu geloof ik 231000 voor NHG. Maak een berekening op de site van de hypotheker en vereniging eigen huis. Dit geeft een beeld van de maximale hypotheek. Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning.
Snel achter een aankoop makelaar aan. De verkopende makelaar kan je echt vanalles wijs maken, die behartigd niet jouw belangen maar die van de verkopende partij. de aankoop makelaar kan je ook in allerhande zaken adviseren, zoals de eventuele bouwtechnische keuringen. En hij kan makkelijker onderhandelen omdat hij er emotioneel niets mee te maken heeft. Verder echt nog een keer bij de bank langs, 3 jaar geleden waren de regels heel anders, er zijn veel extra eisen bijgekomen. Wij zijn twee verdieners, maar mijn inkomsten (de minste) werden (vorig jaar) echt maar voor een gedeelte meegenomen in de totaal berekening van de hoogte van de maximale hypotheek bijvoorbeeld.
Ik heb al contact gehad met de hypotheekverstrekker, de aankoop en hypotheek zijn echt geen probleem. We gaan toch maar een aankoopmakelaar in de hand nemen. We vragen hiervoor de hypotheekverstrekker. Ik begin wel ineens mega te twijfelen en paniek te krijgen. Terwijl we het er gisteren nog over eens waren dat dit het goede huis was... Nu weet is het allemaal niet meer. Ik word een beetje bang voor de staat van onderhoud en dat we bepaalde dingen misschien niet kunnen herstellen
Sorry dat ik het schrijf maar zo "ideaal" klinkt het huis eigenlijk niet. Zo te horen is het oud en verwaarloosd. Het feit dat het huis al vijf jaar te koop staat, zegt heel wat natuurlijk. En wat heb je aan een zolder waar je niet kunt staan? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken.
Nouja, er is natuurlijk ook veel waar we op gevallen zijn. Het is beneden lekker groot, met een aanbouw aan de keuken, openslaande hardhouten deuren naar de tuin. De kozijnen zijn beneden ook voorzien van dubbel glas en het hout is ook boven nog goed. Bij de keuken laat het folie los, maar dat is niet erg, want we willen hem laten spuiten in een andere kleur, dus dat het loslaat scheelt alleen maar werk Het is voor de rest namelijk een keuken die echt onze smaak is en de deuren en lades zitten er goed in, mooi natuurstenen aanrechtblad etc. Er hoeft aan de vloerbedekking niets te gebeuren. In de kamer liggen massief houten vloerdelen en in de eetkeuken liggen plavuizen die ook helemaal onze smaak zijn. In de kamer staat een mooie houthaard die ze laten staan en de schoonsteen is wel bijgehouden. In de huiskamer komt van 3 kanten licht ivm grote ramen de openslaande deuren. Toilet en badkamer zijn onze smaak, hoeft niets aan te gebeuren, geen holle tegels en dergelijke. De 3 slaapkamers op de 1e verdieping zijn mooi groot en het uitzicht is leuk, er ligt keurig laminaat, dus ook daar gaan we niets aan doen, alleen schilderen. Er is een groot bijgebouw met een garagedeur en een loopdeur en een groot raam. Hier zit ook nog een bergzolder in van 20m2. Van dit bijgebouw gaan we een atelier maken. Er zit al water, riolering en elektriciteit in het bijgebouw. De tuin is van prima formaat, helemaal betegeld en een verhoogd deel met houten vlonders. Wij moeten er dus alleen nog wat groen in doen. De buurt vinden we ideaal. Er wonen vrienden en kennissen en het is dicht bij het CS en de stad. Kortom, hoewel de zolder echt verwaarloosd is, is het voor de rest een huis dat goed aansluit op wat wij willen. De vraag is alleen... wat zien we allemaal niet? Wat zit er verborgen achter het lelijke schrootjesplafond? Ik sprak de makelaar vanochtend aan de telefoon en hij zei ook dat het eigenlijk stom was dat de verkoper niet eerder was gedaald in de prijs. Het heeft dus 5 jaar tegen dezelfde prijs te koop gestaan terwijl de hele markt op zijn gat lag. Nu is er in januari pas 25.000 vanaf gegaan. Ik weet dat ze dat hebben gedaan omdat ze geëmigreerd zijn. Maar goed, ze kunnen het nu dus weer verhuren voor een jaar. Misschien doen ze dat wel in de hoop dat de markt weer aantrekt.