ik ben 17 jaar en ben er van de week achtergekomen dat ik 5 weken zwanger ben. Ik heb op dit moment pas 2 maanden een relatie met een hele lieve turkse jongen van 20 jaar. Ik zit nog op de middelbare school. Ik heb al een vmbo-tl diploma op zak en doe nu havo. Ik ben op dit moment erg in de war wat ik moet doen. Het kind houden of een abortus plegen. Abortus plegen vind ik vreselijk. Je dood een ongeschuldig kind, dat niet eens een kans krijgt op de wereld. Dat is toch niet eerlijk, maar zou ik het kind wel een goed bestaan kunnen bieden? buiten dat ik zielsveel van het kindje zal gaan houden, heb ik geen rooie cent. En me school stoppen is ook geen optie, want wat voor bestaan zal ik het kindje dan kunnen bieden. Ik wil dat mijn kindje het beste krijgt, maar ik weet niet of ik dat nu al zou kunnen bieden!. Mijn vriend wil dat ik het weg haal. Zijn familie zal het niet kunnen accepteren dat hij een kind krijgt van een nederlands meisje en dan niet getrouwd zijn. Onze ouders weten niet dat wij zwanger zijn. Maar trouwen op mijn leefdtijd, NOOIT! Zo lang hebben we nog geen relatie, al gaat het wel super tussen ons! Mijn verstand zegt dat ik het beter weg kan laten halen, maar mijn hart zegt dat ik het moet houden, maar naar wat moet je luisteren? wat zouden jullie in mijn situatie doen
Hoi Urretje, Ik kan begrijpen dat je enigszins in de war bent... Mijn advies is: ga met je ouders praten, of met iemand anders waarbij je terecht kunt met je verhaal, ik denk dat het erg fijn is om je hart te luchten en iemand te hebben die met je meedenkt. Blijf hier niet in je eentje mee rondlopen!! Tja, en wat ik zou doen.......daar heb jij helemaal niks aan! Ik ken je niet persoonlijk en ik vind het dus erg moeilijk om te zeggen wat het beste is voor jou. Sterkte met alles, Groetjes, Anakin.
Hoi urretje, Ik ben't met de meiden eens. Maak desnoods een lijst met alle plus- en minpunten. Het is een belangrijke beslissing. Overweeg alles goed voordat je een besluit neemt. Als ik je ergens mee kan helpen, laat maar even weten. Heel veel sterkte.
Ik ben het ook met de andere meiden eens.... Probeer er met iemand over te praten en doe wat jou het beste lijkt! Sterkte...
Jammer dat je vriend zo reageert. Vooral dat hij er bij zegt 'van een Nederlands meisje'. Want ik neem aan dat jullie intentie wel een serieuze relatie is..en je bent en blijft een Nederlands meisje..Ik ken de turkse gemeenschap goed..en ik hoop niet dat hij je sowiezo een beetje in de maling neemt. Hopelijk trekt hij een beetje bij. Ik zou absoluut niet voor een abortes kiezen. Ik weet dat je jong bent..en dat je relatie net aan is..maar je weet het ook te maken...en dan moet je ook voor de consequenties op komen. Het klinkt hard ik weet het. Maar het is eigenlijk wel zo. Je bent 17 nog hardstikke jong, als je dan een sexuele relatie hebt zorg en dan op zijn minst voor dat je je beschermt. Iniedergeval. Probeer er over te praten..praat nog eens met je vriend..praat eventueel met je ouders.. Ik wens je echt heel veel sterkte..
Praat met je ouders, als dat kan. Denk in ieder geval goed na wat je gaat doen. Je moet voor jezelf kijken met welk besluit jij het beste kunt leven, het is uiteindelijk jouw leven, en dat van je beeb, niemand anders kan daar over beslissen. Heel veel succes! Angelina
ik ben het ook wel eens met de meiden. probeer en met een vertrouwenspersoon over te praten.. het is voor jou vriend idd moeilijk aangezien omdat hij waarschijnlijk een ander geloof heeft. probeer idd goed na te denken wat je wil wat je kan geven en of je al zo jong dat wil. probeer goed te bekijken wat er gebeurt als je het houdt... ook met de familie van je vriend en die van je zelf natuurlijk.. ik weet niet wat voor een band je met je ouders hebt maar probeer er over te praten.. wie weet zeggen je ouyders wel dat ze je zullen steunen. je bent nog jong en je zit nog op school... ik kan je geen advies geven in je beslissing om het te houden of om het weg te laten halen... ik ken je verdere situatie niet.1 ding wat je je wel moet realiseren is dat je wel een goede basis moet hebben voor zo'n kleintje.. verder wens ik je heel veel sterkte met je beslissingen en ik snap dat het heel moeilijk is... groetjes Sammie
Ga eerst met je ouders praten! Die kunnen je vast verder helpen! En daarna moet je naar je gevoel luisteren! Ik snap met zijn cultuur dat het allemaal niet zo hoort! Maar in zijn cultuur hoort het ook niet om het kindje weg te laten halen! Er zijn vaak zoveel mensen die jou kunnen helpen!! En een kind hoeft niet perse rijke ouders te hebben! Als het maar liefde krijgt! Maar ga er met iemand over praten en denk nog een keer goed na voor dat je iets onder neemt! Je moet maar zo denken, als je het houd krijg je er niet zo snel spijt van dan als je het weg laat halen! Maar het is wel jou eigen keuze dus haal je door mijn verhaaltje geen dingen in je hoofd!! Sterkte ermee!!
Ik sluit me aan bij alle meiden hierboven. Ga erover met je ouders praten.. Ik zelf zou nooit een abortus plegen, maar goed, ik denk dat dat voor vele geldt op dit forum. Wij willen allemaal niets liever dan zwanger worden. Aan de andere kant begrijp ik het ook van jou.. Je bent jong, zit op school, hebt geen werk, geen geld.. Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Maar ik begrijp je vriend niet dat hij zegt van een nederlands meisje.. Begrijpt hij wel hoe een moeilijke keuze het is? Dat jullie 2 maanden bij elkaar zijn is natuurlijk erg kort.. Maar denk er goed over na meid.. echt waar. Als je besluit het weg te halen kan je niet meer terug. Maar aan de andere kant, dan staat je leven zoals het nu is niet zo op de kop.. Denk er goed overna, maak een lijst met de goede en de slechte kanten. Maar vooral, praat erover met iemand.. Heel veel succes ermee.
Succes met je beslissing, Praat met je ouders of met een tante. Iemand die zelf al heeft opgevoed en weet wat het betekend. Blijf niet met je geheim rondlopen en denk er goed over na.
tsjah niets meer toe te voegen aan de dames , ik ben het helemaal met ze eens ..praat met je ouders en abortus pfffff...daar zou ik niet aan moeten denken ..maar goed ik wens je heel veel sterkte toe in het nemen van de "juiste"beslissing
Ik ben het ook eens met de rest.. Praat erover met je ouders! Hoe moeilijk dat ook is, het moét gewoon! Je bent 17, dus 'volwassen' genoeg om je verantwoordelijkheid te nemen én alles te overwegen mét je ouders! Spijtig dat je vriend zo reageert, ik dacht juist dat moslims géén abortus móchten laten plegen ? Ik zou héél goed praten met je ouders, aan je vriendje heb je nu niets meer vrees ik.. Abortus zou ik nooit laten doen, maar dat is mijn eigen mening Jij zit ook in een totale andere situatie! Als je besluit om het kind te houden heb je de steun van je ouders nodig! Het zal moeilijk worden, maar het kàn wel! Veel succes en hopelijk horen we gauw wat van je!
ik sluit me aan bij Gulay. Ook ik zou het nooit weg kunnen laten halen, maar ja ik ben jou niet, dus daar zul je zelf goed over na moeten denken. En erg belangrijk, praten praten prate. Zodat je er niet alleen mee blijft rondlopen. Sterkte! Liefs meliske
Hoe meer je met mensen praat Hoe meer je in de war kan raken. Het gaat niet om andermans mening. Het gaat erom WAT JIJ WILT onthoud dat goed. Met je school zou je altijd werken en leren kunnen doen. Je bent heel jong dus je kan in de toekomst ook nog cursussen of opleidingen gaan doen. Er zijn vast wel instanties die je kunnen helpen. Ook in je omgeving zal je hulp krijgen vooral van mensen van wie je het niet verwacht. Kinderen worden heus wel groot. Bedenk wel dat als je het zou laten weg halen en je wilt in de toekomst kinderen en het lukt niet meer dan heb je voor je hele leven spijt. (Ken ook iemand die dat heeft meegemaakt) En een arbortus vergeet je nooit meer altijd zal je eraan blijven denken zo oud zou het anders zijn. Het belangrijkste van alles is dat jij achter je beslissing staat wat de hele wereld er ook van denk Het moet jou keuze zijn. He meid Probeer ergens helemaal alleen te zitten en heel goed tot jezelf te komen om te bedenken wat jij wilt. Uiteindelijk komt alles goed. Misschien kan je op internet praten met jonge tiener moeders Die zitten in jo situatie Denk dat je daar misschien wel wat aan hebt. Laat je ons weten hoe het met je gaat xxx
ik zou in iedergeval wel met je vriend en zijn ouders praten en ook met jou ouders ik wens je heel veel sterkte
zoek iemand met wie je erover praten kan, dat kunnen je ouders of iemand anders zijn. iemand die met je praat, maar die je ook wil helpen om dingen uit te zoeken. want zoals ik uit je verhaal begrijp is abortus niet echt een optie voor je, maar maak je je zorgen hoe jehet allemaal zou moeten doen. ikheb ook jong een kind gekregen, en het was ook best moeilijk om te beslissen wat ik wou. ik heb eerst mijn beslissing genomen, en uitgezocht hoe ik het allemaal zou moeten doen. daarna ben ik ermee naar buiten gekomen. omdat je dan zelf al zeker bent van wat je wilt, word je ook niet meer onzeker van mensen die je willen beinvloeden. ik had het toen ook moeilijk met de familie van mijn vriend, hun achtergrond geloof en cultuur. maar ik heb gekozen, en gelukkig stond hij na de eerste schrik achter me. had hij dit niet gedaan dan nog was ik achter mijn keus blijven staan. als je wilt praten of advies wil mag je me een note sturen. sterkte
vervolg op help ik wordt een tienermoeder! veel mensen hadden mij het advies gegeven om met mijn ouders over mijn zwangerschap te gaan praten. Ik moest het ze wel vertellen en ik wilde het zo gauw mogelijk vertellen, want van uitstel komt afstel. Dus ik belde ze op of ze naar huis wilde komen, ze zeiden over 10 min zijn we thuis. Deze 10 minuten duurde zo lang. Ik dacht alleen maar over hoe ze zouden reageren. Me vader zou me gelijk op straat willen zetten, maar me moeder zou hem tegen willen houden. Ik hoopte natuurlijk dat ze gelijk de vlag zouden uithangen, taart kopen en heel de familie uitnodigen, maar dat was maar een illusie. Ik heb voor de spiegel wel honderd manieren geoefend hoe ik het zou kunnen vertellen. Maar toen me ouders binnen kwamen, floepte het gelijk uit me mond: Ik Ben Zwanger! me moeder begon te huilen en me vader trok wit weg. Me vader ging gelijk naar boven, me moeder ging op de bank zitten en staarde voor zich uit. En daar stond ik dan.. Ik trok opeens wit weg en werd heel duizelig en daar ging ik, ik viel flauw. De spanning en stress werden me veel te veel. Toen ik wakker werd lag ik daar en me ouders stonden naast me. Ik ben daarna met me ouders gaan praten en daarna ook met me vriend over hoe het nu veder moet en wat hun ervan vinden. Me ouders vinden diep in hun hart dat ik het moet weg laten halen (niet dat ze dat uitspreken, maar daarvoor ken ik ze te goed) Ze zijn vooral bezorgd om mijn toekomst als ik het kind houd. Over me opleidingen ed. Me vriend blijft bij zijn meming. Hij vind dat hij der nog niet klaar voor is. Hij is vooral bang dat zijn familie hem zal verstoten en niet zozeer omdat ik nederlands ben. Maar omdat hij naar bed is gegaan met een meisje, terwijl jij niet getrouwd is. Maar welke keuze ik ook zal maken hij zegt me te steunen. Of we nou uit elkaar gaan of bij elkaar blijven. Dit heeft me wel gerust gesteld. Ik moet er goed over nadenken en alle opties goed bekijken.
Moslims mogen ook geen sex voor het huwelijk Wat betreft je probleem er zijn verschillende instanties waar je contact mee op kunt nemen zoals het FIOM Die kunnen je denk ik beter helpen dan wij of zelfs je ouders dat nu kunnen. Je moet daarintegen wel met je ouders spreken hierover het is namelijk niet niks wat je nu meemaakt. Heel veel sterkte en wijsheid meisje want welke weg je ook kiest het zal allebei erg zwaar worden.