Op de fiets, deel 3...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by annick1984, Mar 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Sorry dat ik jullie gek maak met al mijn fiets onderwerpen, maar ik zit een beetje in de.. hoe zal ik het noemen.. "rats"? Ik zie door de bomen het bos niet echt meer..

Allereerst zou ik graag van jullie willen weten, en dan benadruk ik even dat ik kijk naar de wat kleinere moeders (niet beledigd zijn hè, mama's die groter zijn :p), die onder de 1.60 zitten.

Mijn huidige situatie is zo:

Prachtige mama fiets van framehoogte 48 (+/-). Ik ben 1.52, nu kan ik wel met mijn voeten zo goed als mogelijk bij de grond. Probleem is nu alleen dat mijn knieën doodop worden van het fietsen (en dan bedoel ik een klein rondje ZONDER mijn zoon erbij) Als ik de straat uit fiets en weer omdraai heb ik al geen knieën meer over. Doe datzelfde dan maar met een 10 kg zwaar extra "last" erbij (buggy nog niet eens meegerekend). Dan ben je gebroken als je waar dan ook aankomt.
    Ik heb tijdens het fietsen constant het gevoel alsof ik op een veel te kleine fiets zit. Normaal fietste ik met zo goed als gestrekte benen / knieën, zodat ik goed vaart kon maken en houden, maar dat gaat in mijn huidige situatie echt niet lukken. Doe ik mijn zadel omhoog, zit ik weer met de onveilige situatie.

AAAAAAHHHHHH! :(:(:(

Hoe lossen de <1.60 mama's dat hier op?? (mijn gewone fiets is framemaat 51 = dus sowieso geen optie)

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik ben 1.58 en weet even niet mn frame maat uit mn hoofd, maar ook iets kleiner dan standaard. Ik kan door het zitje achterop net met mn tenen bij de grond. Wel heb ik tussen mezelf en het voorzitje net genoeg ruimte om ook bij een noodstop af te kunnen stappen. Ik kan ook maar heel kort fietsen als mn knieën teveel gebogen zijn. Probeer je zadel iets hoger te zetten zodat je met je tenen net bij de grond kan en ga dan "oefenen" zonder je kindje en buggy, dus alleen jij en het zitje. Kijk hoe het op en afstappen gaat en krijg vertrouwen.
    Veel fiets plezier.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kan je je kindje niet gewoon achterop zetten?

4. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Dat probleem heb je volgens mij altijd ongeacht je lengte: je wilt je voeten goed op ee grond kunnen zetten maar dan moet je dus fietsen met gebogen knieën. Ik heb dat probleem tenminste wel en ik ben 1.70 m. Wat dorisn al zei, zet je zadel zo hoog mogelijk. Het Is ongemakkelijk maar het gaat na een tijdje beter, het went.

5. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Is dat zo? Ik dacht dat als je langer was, je daar minder last van zou hebben. Verkeerd gedacht dus. Maar Ik vind het onveilig als je alleen maar met je tenen bij de grond kan. Als je dan snel moet remmen, heb je geen grip op de grond...

Ja, ik kan hem ook achterop zetten, alleen vind dat een raar idee. Dat ik hem dan niet zie..

6. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ik ben ook maar klein en heb daarom een extra klein frame. Maar ik kan ook niet echt met mijn voeten aan de grond. Nooit gekund overigens, dus ik ben niet anders gewend met fietsen.

Als ik stop stap ik gewoon af. Alleen bij een verkeerslicht waar een hoge trottoirband is kan ik stoppen zonder af te stappen. Geen probleem, en het heeft ook nog nooit een gevaarlijke situatie opgeleverd. Remmen doe ik met mijn remmen, niet met mijn voeten op de grond ;)

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Kun je nog makkelijk tussen het stoeltje en je zadel door? Want dan sta je zo op de grond, en dan kun je veilig met je zadel iets hoger. Wat dat betreft Is een achterzitje wel handiger, dan heb je meer ruimte. Maar je kind Is nog klein he, dan snap ik wel dat je liever een voorzitje hebt.
    Het blijft een gedoe, fietsen met kind, maar misschien ben ik wel gewoon erg onhandig :)

8. wjls

wjls Lid

Sep 20, 2014
    54
    24
    8
    Ik ben 1,55 en ik heb een normale fiets (weet de framemaat niet), maar ik kan niet met mijn voeten bij de grond. Bij een noodstop kan ik tussen het voorstoelen en het zadel staan. Ik fiets met 2 kinderen (voor en achter), totaal zo'n 35 kilo extra, maar het is nooit fout gegaan.

9. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Helemaal niet met je voeten bij de grond komen en afstappen als je moet stoppen? Ben bang dat ik dan omval met fiets en al... (Zo stabiel ben ik (nog) niet.)

10. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Ja, ik kan redelijk makkelijk tussen mijn zadel en stoeltje door.
    Weet niet precies wat jij onder "klein" verstaat, maar hij is ruim 80 cm en bijna 1 jaar.

Ik heb t nog nooit gedaan (duuh :p), dus kan er nog niet over oordelen.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb een moederfiets en intussen een zwaargewicht van 20 kilo achterop en een wiebelkont van 16 kilo voorop die ook nog eens zit te draaien wiebelen en dansen. Maar ik kan volgens mij niet zittend op mn zadel bij de grond met mn voeten, ik stap gewoon altijd tussen het stoeltje als ik met beide voeten op de grond moet, en bij een stoplicht hou ik me of vast aan die paal bij het stoplicht of ik stap ertussen. Geloof ik, ik doe het inmiddels zo automatisch. Probeer je zadel gewoon eens hoger te zetten? Als je er op je gewone fiets geen last van hebt staat je fiets nu niet goed. Heeft de fietsmaker hem ingesteld?

12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,321
    10,286
    113
    Met mijn 1.60 heb ik nog nooit mijn voeten op de grond kunnen zetten. Ik heb een gewone omafiets maar onze uk zit achterop omdat hij lang is en anders kort voorop kon zitten. Kan anders niet over hem heen kijken.
    Lengte heeft hij duidelijk niet van mij.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lol

14. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,056
    2,193
    113
    Brabant
    Ik val niet in de categorie maar reageer toch;)

Ik ben 186 en heb een extra grote mamafiets. En ook ik heb t zelfde.
    Zadel hoog is lekker trappen, zadel laag is veiliger.

Ik los t zo op:
    In mijn fietstas zitten altijd twee imbussleutels.
    Fiets ik alleen: zadel hoog
    Fiets ik met 1 kind op de fiets: zadel iets lager (allebei de kanten de tenen royaal op de grond)
    Fiets ik met fietsende kinderen naast me (7 en 5), dan zadel echt laag. Die moet ik vast kunnen pakken en samen kunnen remmen etc.

T is niet anders.

15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Alleen maar stoppen naast een stoeprandje;) of zo'n paal bij een verkeerslicht..

16. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Een fietsmaker heeft geen van mijn zadels ooit ingesteld. Dat heb ik altijd gewoon zelf gedaan.

Ik heb bij het kopen van mijn gewone fiets nooit gekeken naar hoe groot of hoog de fiets was. Dat was/is een Gazelle Primeur en daar was ik al heel lang naar op zoek. En heb het zadel toen zodanig gezet dat ik met bijna-gestrekte knie op de fiets zat. Daarbij raakte dus mijn voeten sowieso de grond niet meer.

Bij mijn huidige mamafiets heb ik wel gekeken naar de inch van de banden (26) en naar het frame (49). Wil ik echt met mijn voeten plat op de grond willen staan, heb ik een 45 of 46 framemaat nodig, alleen dat kan ik helemaal niet meer fietsen..

Nu maar de gulden middenweg ergens zien te vinden...

17. whuz

whuz Bekend lid

Oct 20, 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik fiets ook beroerd op mijn mamafiets met groter frame en laag zadel. Ik heb het zadel iets naar achteren laten plaatsen. Zo is de afstand tussen de trapper en het zadel iets groter, maar is het zadel nog steeds laag. Ik vind het nu al stukken beter trappen. Je kunt makkelijk proberen of het voor jou ook beter fiets door even een tijdje een stuk naar achteren op je zadel te gaan fietsen. Met het grootste deel van je bil achter je zadel zeg maar.

Ik vind fietsen met een zitje ook echt een verschrikking! Ik doe het nu ook bijna nooit. Mijn ukkie kan nog net niet zelf lopen, dus dan sta je overal in de winkel met je kind onder je arm. Zo onhandig.

18. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Ik ben ook niet zo lang en wil bij het fietsen echt wel met m'n voeten bij de grond kunnen (en dan niet alleen met m'n tenen). Dus: laag frame en zadel zo laag mogelijk. Dan heb ik bij het fietsen mijn knieën altijd een beetje gebogen, maar daar ben ik aan gewend.

Share This Page