groei kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door blijven hopen, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blijven hopen

blijven hopen Actief lid

2 mrt 2014
    462
    0
    16
    NULL
    NULL
    hallo

ik heb gisteren mijn 20 weken echo gehad. nu was alles gelukkig goed met het kindje. alleen qua groei was het iets te klein. (nu weet ik dat elk kindje anders groeit) nu willen ze waarschijnlijk over een paar weken een nieuwe groei echo maken wat natuurlijk nooit erg is een extra echo. maar nu vroeg ik mij af kun je er iets aan doen om je kindje te laten groeien bijvoorbeeld om iets aan je eten aan te passen of iets dergelijks?

2. leco1980

leco1980 Actief lid

25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Hoi

Ik ben vandaag ook voor een echo geweest, ben 24 wk en 4 dgn zwanger, volgens de gyn is de baby ook te klein, had een groei van 23wkn.

Over 2 weken moet ik weer terug voor een nieuwe echo, hoop dat hij dan lekker gegroeid is. Ik ga iig deze weken niet werken, werk normaal 40 uur in de week wat al erg zwaar werd, maar moet het rustiger aan gaan doen.

Alle tips zijn welkom, ik lees mee!

3. PremiumTma

PremiumTma Niet meer actief

Hallo meiden!

Bij mij is bij 23 weken tijdens een pretecho een groeiachterstand van 1,5 week vastgesteld. De dame die de pretecho afnam heeft daarop contact opgenomen met mijn verloskundige. Afgesproken is toen dat ik een week later naar de verloskundige zou gaan voor een extra meting. Tijdens deze meting bleek dat de achterstand 2 weken was. Mijn verloskundige heeft toen besloten ons door te verwijzen naar de gynaecoloog. Gelukkig konden we daar een dag later al naar toe. Ook daar bleek dat ons kleine een achterstand van 2 weken had. Daarop kreeg ik het advies om niet meer te werken. Dit ook ivm het werk wat ik doe (ik werk met mannen met een verstandelijke beperking en die daarnaast complex gedrag laten zien), en daarbij alleen s avonds werk. De afgelopen tijd heb ik om de 2 weken een groei-echo gehad in het ziekenhuis, en eigenlijk is onze kleine al vrij snel bij getrokken qua groei! Ook heeft het ziekenhuis nauwlettend de functie van mijn placenta in de gaten gehouden, heeft men mijn bloed gecontroleerd op verschillende infectieziekten, is er twee keer een CTG afgenomen....ik kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat wij zeer goed ondersteund zijn in deze periode. Het is toch echt niet leuk als je te horen krijgt dat je kleintje wat achterloopt. En of je wilt of niet, je maakt je zorgen :)

In overleg met mijn baas, gynaecoloog en de arbo-arts is wel besloten dat ik gedurende de hele zwangerschap niet meer mocht werken. Uiteraard erg vervelend, maar het belangrijkste blijft dat onze kleine zich lekker kan ontwikkelen in mijn buik!

Ik ben nu iets langer dan 36 weken, dus bij ons is het helemaal goed gekomen. Ik hoop dat jullie iets aan dit positieve verhaal hebben!

Groetjes,
    Premium

4. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Uhm nee daar kun je niks aan doen. Aan de andere kant kun je groei ook niet tegen houden.
    Mijn VK zegt dat alle kindjes tot 20 weken ongeveer hetzelfde groeien en ontwikkelen, daarna komen pas de verschillen. Dus als jou kindje dusdanig te klein is dan kan er iets aan de hand zijn. Maar het kan ook best zijn dat je over paar weken weer een echo hebt en dat je kindje dan precies goed of juist groter is.
    Het is afwachten en geeft onrust maar meer kun je niet doen.

5. PremiumTma

PremiumTma Niet meer actief

En om antwoord te geven op jullie vraag wat jullie zelf kunnen doen. Tegen mij is gezegd dat ik zelf de groei niet tot nauwelijks in de hand heb. Als je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, dan heeft de kleine voldoende om te pakken wat hij of zij nodig heeft. Qua werk is het sterk afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. Hierover kun je het best contact opnemen met je verloskundige. Ieder mens is anders, en ik denk dat het gewoon erg belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren...

Mij werd gezegd dat ik moest proberen het los te laten, dit aangezien stress en spanning niet goed zijn voor de baby. Ik hoop dat jullie wat mee kunnen. In verband hiermee ben ik op een gegeven moment ook gestopt met zoeken en lezen op internet. Je leest daar zoveel...op een gegeven moment maak je jezelf onzeker ;) bij vragen kun je toch het best contact opnemen met je verloskundige/gynaecoloog!

6. lovejoy

lovejoy Lid

13 feb 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben inmiddels 36 weken en heb de 3 groeiechos in het ziekenhuis gehad omdat de kleine 2 weken achterlag.zolang de kleine op zijn eigen lijn bleef groeien was er niks aan de hand.als er verder geen oorzaak is, zoals bijv. Slechte doorstroming in placenta , dan hoef je je geen zorgen te maken.
    ben jezelf ook klein, of was je bij de geboorte een kleine baby?

7. blijven hopen

blijven hopen Actief lid

2 mrt 2014
    462
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben idd zelf ook klein. 1,58 ongeveer.. Dus mijn vriend en ik waren allebei ukkies bij de geboorte

8. Sandra73

Sandra73 Actief lid

14 okt 2013
    164
    0
    16
    Hier bij de vorige zwangerschap ook groeiachterstand gehad. Maar dat lag aan de bloedtoevoer van de navelstreng. Kunnen ze in het ziekenhuis meten. Na een paar weken bedrust is hij mooi gegroeid, Tijdens deze zwangerschap krijgik wel extra groeiecho´s om te kijken of niet weer hetzelfde gebeurd.

9. lovejoy

lovejoy Lid

13 feb 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dat zou al een verklaring kunnen zijn.
    maar zoals al eerder is gezegd groeien alle babys op hun eigen manier.
    ik wens je veel succes.wie weet maakt je kleintje straks nog een groeispurt op het eind.
    xx

Deel Deze Pagina