Hallo iedereen, ik ben overmorgen 27 weken zwanger en ben vrijdag gebeld dat ik zwangerschapssuiker heb. Ik moest in de 26e week een dagcurve laten maken en de nuchtere waarde was goed, maar die van 2 uur na het ontbijt was 9. De middagwaarde had ze nog niet binnen (ik had laat geluncht). Ik mocht geen suikers en vruchtensappen meer en ik moet naar de diëtist en de gyn en de internist en misschien een groeiecho et cetera maar verder kon ze me weinig vertellen want het was vrijdag eind van de middag dus alles was al dicht. Door hoe ze het zei kreeg ik echt het idee dat het vreselijk spoed was omdat ik dit weekend ook al op de suikers en de koolhydraten moest letten, ook al kon ik nog niet testen. Dat kan ik wel, want wij hadden een kat met suikerziekte en ik heb dus zo'n metertje en strips thuis. Nu meet ik al twee dagen en nuchter zit ik zo rond 5.3 en als ik ontbijt en lunch met kleine beetjes dan blijft de waarde na twee uur wel netjes (rond 5.8) maar gister na het avondeten zat 'ie na een uur op 8.3 en na twee uur op 7.8. En ik heb echt geen gekke dingen op, terwijl wij ons normaliter na het avondeten best kunnen overgeven aan een pak bokkenpootjes of roze koeken. (Ja, er gaat een pak doorheen bij man en mij samen, in de loop van de avond. We hebben beiden geen overgewicht dus we zagen het probleem niet.) Op de avond voor de glucocurve hebben we samen een hele bak Haagen Dasz-ijs op. Nu vraag ik me echt af met terugwerkende kracht wat mijn suikerwaarde wel niet geweest moet zijn. Ik ben dus in m'n 26e week getest maar was dat in de tweede week van augustus (dus 10 weken terug) ook al. Random suiker toen. Die was 7.9 maar ik had circa anderhalf uur daarvoor een boterham met vlokfeest op. Ik moest toen ook een dagcurve en die was goed, dus ben ik verder niet getest tot week 26. Bij de 20-weken-echo was alles goed, kleintje zat met alles precies op het gemiddelde alleen met de buikomtrek net iets boven het gemiddelde. Maar mijn man was ook een dikke baby en wij hebben beide de neiging tot een buikje (bij onze bmi's van 22.5) dus wij dachten, hij heeft gewoon onze bouw. Maar nu vraag ik me af of die suiker niet al die tijd al aan het donderen is geweest. Ik heb iedere keer trek in zoet en kan bloedchago, wazig en wabberig worden als ik niet eet. Eerst pakte ik dan ook vaak wel een koek of candybar tussen de maaltijden door maar nu uiteraard niet meer! Wel ben ik per direct mijn eten beter gaan verspreiden, dus bijv een boterham en pas na twee uur weer eentje en een glas melk erbij. Omdat ik dan niet wabberig word en ik het idee heb dat dit mijn suikers stabieler houdt. Maar goed, in het slechtste geval heb ik dus al in de tweede week van augustus problemen met m'n suiker gehad en schommelde het, en heb ik sinds die tijd echt flink gesnoept en ook veel vruchtensappen gedronken. (Mijn 'cravings' zijn koeken, chocolade, ijs en appelsap.) Is dat slecht geweest voor mijn kleintje? Hij is erg levendig en heeft een krachtige hartslag zegt de vlos, mijn navel vindt ze laag (??? volgens mij niks mis met mijn navel, maar goed, zij ziet er meer dan ik) en dat staat ook in mijn boekje, met CF? erachter. Ik ben al minstens 6 keer op controle geweest en de andere vlossen zeiden niets van mijn navel. Oh ja en ik ben 9.5 kilo aangekomen, de eerste tijd werd ik snel dik en nu gewoon dik zeg maar. Hoe gaat het nou verder? Als de kleine te groot is, trekt dat dan nog bij? Ik las ook enge dingen over longrijping en placenta's en doodgeboorte enzo en ben er heel bang van geworden, ik heb er nachtmerries van. Bang dat de gyn een echo maakt en het helemaal mis blijkt met de kleine. Of kan 'ie in de resterende 13 weken zwangerschap weer bijtrekken zeg maar en heeft hij er geen last van als mijn bloedsuiker nu ineens flink daalt omdat ik geen ijs en koekjes meer eet?
Als ze suiker bij je hebben geconstateerd dan is het verstandig om hier op te letten. Een keer een uitschieter is niet erg. Dat heeft iedereen wel eens. Vooral na een feestje of ongezonde maaltijden. Elke dag een uitschieter is niet goed voor jezelf en de baby. Dat moet je zien te verkomen. Diëtist kan heel goed helpen met maaltijden. Na elke 2 uur iets eten is fijn en zorgt ervoor dat je niet elke keer honger hebt. De zoete foute dingen kan jammer genoeg niet meer. Hagelslag bijv schiet de suiker enorm omhoog van. Ook dat is per persoon anders. Mijn eet lijst ziet er als volgt uit: 2 koolhydraatarme boterhammen met kaas of vleeswaar. (Ik piek sochtends vroeg hoog. ) Tussendoor kan fruit zijn of een plak ontbijtkoek of een andere koek. Middag 2 gewone boterhammen met kaas of vleeswaar. (Dan kan ik wel gewone boterhammen eten) Tussendoor. Fruit of koek. Soms bakje yoghurt Avond eten. Veel vlees, veel groente en beetje aardappelen of pasta. Daarna bakje yoghurt. Savonds. 2 crackers met kaas of vleeswaar. Of bak yoghurt of fruit. Ik piek sochtends veel vroeg snel hoog en kan hoe later op de dag veel eten. Zo kan ik dan prima een stuk gebak eten of mc Donald. Iemand anders kan dat weer niet of kan overdag meer eten dan mij. Dat is het gekke van suiker. Ook per dag zit er verschil in. Ik kan vandaag alles laag score maar morgen met precies hetzelfde te hoog. Qua drinken is alleen thee. Water. Cristal clear. Rivella en cola Light oké. De rest hebben invloed op je suiker.