Hoesten duurt te lang!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by AngelaV, Apr 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

Jun 22, 2011
    1,287
    0
    36
    Gelderland
    Hallo,

Hier even mijn verhaal..

Zoontje 2jr hoest nu al zo'n 6/7weken. Eerst was het vooral s nachts maar nu ook overdags. Afgelopen dinsdag kreeg hij ook hoge koorts erbij en is nog even goed ziek/verkouden geweest. Nu is de koorts weg en speelt gewoon weer. Maar het hoesten blijft! Het lijkt wel of het sinds gister weer erger is geworden. Ik vind het heel vervelend voor mn zoontje, maar ik doe ook geen oog dicht. Ben echt helemaal kapot.

Er is vorige week al een longfoto gemaakt, die was goed. Ze wilde hem verder niks geven. Na lang aandringen dat het snachts echt geen feestje voor beide is, heeft ie een pufje gehad. Maar ik heb niet het idee dat het werkt.

Is er verder echt helemaal niks voor een peuter van 2 jaar??
    Mn vriendin had het over Promethazine, maar ben hier niet bekend mee. Iemand anders wel? Of andere opties?

Ui naast bed, neusspray, luuf en bedje omhoog heb ik allemaal al.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik zou beginnen met googlen op de bijsluiter: Apotheek.nl - Promethazine

Niet geschikt voor kinderen onder de 2.
    Bij voorkeur niet gebruiken onder de 6.
    Wellicht had de huisarts een reden om het niet voor te schrijven...

3. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

Jun 22, 2011
    1,287
    0
    36
    Gelderland
    Ik gaf dus al aan dat ik er niet bekend mee ben en of er eventueel andere opties zijn;)

4. susanne85

susanne85 VIP lid

Aug 13, 2007
    9,809
    866
    113
    Noord Holland
    promethazine is vooral een laatste redmiddel zoals hier bij dochter. Zij blijft maar hoesten tot we alles geprobeerd hadden en de dokter hiermee aan kwam zetten en sindsdien gaat t beter.
    Miss kun je t broertje gebruiken van de promethazine. Noscapine zit een zelfde goedje in maar is lang niet zo sterk als de promethazine

Helaas hier ook een hoestertje zodra er ook maar iets in de lucht hangt ;) dus veel beterschap voor je zoontje. weet helaas hoe vervelend t kan zijn

Edit: zie dat noscapine pas vanaf 3 jaar is. Miss ff de dokter bellen om te vragen of je dat mag geven maar dan in lagere dosis?

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Aerosol is nog steeds het meest effectief bij kleine kinderen. Zeker als de hoest al zo lang aansleept. Maar dat is natuurlijk ook op voorschrift.

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Mijn dochter hoestte ook erg veel, dit was twee keer een stevige longontsteking, ontzettend ziek, maar het kwam ook vanwege infecties van de luchtwegen.
    Snot wat terugloopt en irriteert bijvoorbeeld.
    Maar, wat ook een oorzaak kan zijn van voortdurend hoesten of blijven hoesten, zijn de keelamandelen. Of neusamandel
    Die kunnen dusdanig irriteren, dat er een constante hoestprikkel aanwezig is.
    Toevallig vorige week bij de kno geweest met mijn dochter, hij bevestigde dat veel hoesten een teken van een neus of keelamandelinfectie kan zijn.

Om de keel te verzachten helpt Prospan heel goed, verkrijgbaar bij de DA.
    Of Dennensiroop van Kruidvat.

7. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad

Indien de hoest uit de longen vandaan komt, anders zal een aerosol of puffer nix uithalen. De hoest kan ook uit de keel vandaan komen door druppend snot dat zakt. Hoest op zich is productief dus goed, het houd de longen schoon. Maar als t te lang (min 12/16 weken constand dus niet dat t tussendoor even beter is gegaan en dan weer begint, onze longarts houd 6 weken voor hoesten per virus aan dus als ze van t een in t ander rollen zit je al snel aan 3 maanden..) aanhoud en longen zijn goed/schoon al die tijd, zou een afspraak bij de kno wel nuttig kunnen zijn.

Maar met hoesten, regelmatig even laten luisteren of de longen schoon zijn is wel heel belangrijk.

8. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Ohja en bij een productieve hoest (hoest waarbij slijm opkomt) liever geen prikkeldempende middelen gebruiken als dit niet echt noodzakelijk is. Daardoor ga je minder hoesten en kan t slijm makkelijker in de longen komen en daardoor dus een infectie ontstaan.

9. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

Jun 22, 2011
    1,287
    0
    36
    Gelderland
    Van de apotheek heb ik Acetylcysteïne poeder in zakjes gekregen. Dit is vanaf 6 maanden.

10. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad

Dit is niet prikkeldempend en net zoiets als bisolvon bij vastzittende hoest. Hopelijk geeft het snel verlichting! Beterschap.

11. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

Jun 22, 2011
    1,287
    0
    36
    Gelderland
    Dankjewel. Ik hoop het ook. Het is zo sneu als je ziet hoe moe hij is maar niet kan slapen door hoestaanvallen.
    Heb sowieso vrijdag een afspraak staan, mocht dit niet helpen dan vraag ik een verwijzing voor de KNO-arts.

12. HooyoShimbir

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Goed idee idd, k weet er helaas alles vanaf :( oudste heeft vaak longontstekingen/bronchitis/astma aanvallen. Maar ook wel eens weken hoesten waarbij het meer van de keel af kwam en de longen schoon zijn.

Hou er rekening mee dat t hoesten in t begin wat erger kan worden omdat t slijm dunner word. Maar als t dan goed loskomt hopelijk snel er vanaf!!

13. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

Jun 22, 2011
    1,287
    0
    36
    Gelderland
    Goed dat je het zegt, dan kan ik er rekening mee houden.
    Bedankt!

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja Same here.. Niet bij dochterlief maar bij mezelf.
    En het enige wat echt goed werkt.. Kan dan weer astma aanvallen veroorzaken dus dat schrijven ze niet voor.
    "Ideaal!"

Share This Page