Onze kleine man is een heerlijk ventje met al een heel eigen karaktertje. Maar wat me opvalt is dat hij momenteel veel dingen eng vindt. Hij loopt nog niet los, wil het liefste aan twee handjes vastgehouden worden, één handje mag ook, maar gaat niet van harte. Lopen langs tafel/bank/hekje buiten gaat ook wel aardig. Van loopauto op- en afstappen is eng. Schommel is eng (voorheen was hij groot fan), lift is eng, roltrappen zijn eng, buiten proberen te lopen is eng als hij de omgeving niet goed kent. De trap beklimmen? Eng! Aan één hand lopen is eng. Met eng bedoel ik dan dat hij gaat huilen, al is niet echt huilen, maar meer een soort "miepen". Natuurlijk is elk kind anders, maar je gaat toch ook vergelijken, zoals kindjes bij hem op het kdv. Vriendlief en ik waren (als we onze ouders moeten geloven) een stuk ondernemender als baby en dreumes en we hadden meer vertrouwen. We prijzen hem "overdreven" bij kleine mijlpaaltjes, hij is dan ook zichtbaar trots. Zijn fijne motoriek is ook goed ontwikkeld, hij houdt van priegelen. Maar soms maak ik me stiekem best een beetje zorgen....ik zou hem graag wat meer zelfvertrouwen geven. Hoe doe ik dat?
Hmm ja lopen hebben wij idd een tijdje oom gehad en ineens was het over! schommel vind ze ook eng haha. ik maak me er niet zo veel zorgen om eigenlijk, zal wel een fase zijn! ik zou niet te veel pushen en idd prijzen als hij iets goed doet.
Mijn zoon (15mnd) is vooral voorzichtig, loopt ook aan 2 handjes en soms aan eentje. Echter hij klimt de trap wel gewoon zo op. De autootjes en loopfiets vind hij ook echt nog te eng, vooral omdat hij nog niet los kan staan denk ik. De schommel vind hij ook echt niks. Zijn zijn oogjes okee? Als hij minder goed ziet, is het ook spannender voor hem, zeker een lift of roltrap. Je zou ook een consult kunnen doen bij een kinderfysiotherapeute, en haar naar je zoontje laten kijken. Misschien heeft zij een idee wat het zo eng voor hem maakt.
Ha ja, voorzichtig is het inderdaad. Hij doet trouwens ook heel weinig wat niet mag. Oogjes zijn prima, hij ziet heel goed dingen die heel ver weg zijn (vliegtuigen bijv. Moet ik zelf drie keer kijken wil ik m zien) en dingen dichtbij (een mugje dat om zn hoofd heen zoemt). Ik denk zelf ook wel dat het n fase is hoor. Ik hoef in ieder geval niet achter m aan te racen omdat hij zonder angst overal in duikt. Nóg niet...
Haha, inderdaad... Nog even en hij rent van je weg ! Hier klimt hij wel de trap op dus er zit sinds kort wel wat meer durf in. Geef hem inderdaad lekker de tijd, de ene is super vlot en de andere knul heeft geen haast. Gelukkig zijn de oogjes goed.