Peuterkamer (2,5 jaar)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lindavvv, Dec 5, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindavvv

Lindavvv Fanatiek lid

Sep 8, 2016
    1,414
    1,272
    113
    Female
    Drenthe
    Goedemiddag Dames,

We zijn recent verhuisd naar ons prachtige nieuwe huis. En onze dochter heeft nu haar baby kamer. We hebben nog een grotere kamer die we willen inrichten als haar 'grote meiden kamer'.
    We gaan hier in januari mee aan de slag en het streven is om haar rond de zomer te verhuizen naar haar grote meiden kamer (ook omdat ik in augustus uitgerekend ben van #2).

Mijn vragen dan;
    • er is nog geen zicht op zinnelijkheid, nu kan het snel gaan, weet ik. Maar is het handig om nog een ladekast/commode te kopen voor haar grote kamer?
    • vanaf 2,5 jaar kan je toch ook gaan kijken of ze al in een peuterbed wil?
    • wat zijn andere grote verschillen tussen een babykamer en peuterkamer? Waar moet ik aan denken?
    • tips?

Bedankt!! :)

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier net twee jarige dochter, slaapt in eenpersoonsbed.
    Geen commode meer. Luier aan doen we gewoon op bed. Overdag wel zindelijk.
    Verder kledingkast en stuva bankje (Ikea) met stoeltje.

Ik vind een peuterbed ook niet nodig, eenpersoonsbed wil prima.
    Hier is zoon met 2,5 jaar ook overgegaan naar eenpersoonsbed.

Verder zou ik zorgen voor een plekje waar ze kan spelen of in ieder geval speelgoed kan opruimen. Misschien niet nodig voor nu, maar volgend jaar wel.

Lindavvv likes this.
  3. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Toen onze dochter 2 werd ging ze al over naar een groot bed. Verschonen op de commode deed ik eigenlijk al lang niet meer. Ze was met 2,5 zindelijk maar dat is natuurlijk voor ieder kind anders. De commode gebruik ik wel nog gewoon als kast waar speelgoed in ligt en boeken bovenop staan.

Verder hebben wij ook een tafeltje en stoeltje van de Ikea met haar knutselspullen, maar die knutselspullen heb ik daar pas op haar 4e neergezet, daarvoor stond er duplo etc op.

Ook heeft ze een poppenhuis voor haar barbies en wat meer speelgoed op haar kamer dan toen ze nog een baby was.

Lindavvv likes this.
  4. Lindavvv

Lindavvv Fanatiek lid

Sep 8, 2016
    1,414
    1,272
    113
    Female
    Drenthe
    Ja precies, het wordt ook zeker een kamer waar speelgoed komt (grote kamer). Dus ik heb een tipi-tent, en mooie boeken kast (ze is gek op boekjes) er komt ook een tafeltje met een prinsessenkasteel erop.
    Lijkt me heerlijk als ze ook even boven kan spelen, wanneer ik ook boven moet zijn om wat schoon te maken of op te ruimen.

RoIn likes this.
  5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Ik heb nu met 2,5 jaar nog wel een commode, maar vind dat een hele fijne hoogte en die van mij zijn laat zindelijk (3-3,5 jr)

Persoonlijk zou ik iets eerder overgaan (geen weken maar maanden) naar een andere kamer om haar niet het idee te geven dat ze weg moet/plaats moet maken voor de nieuwe baby. Maar dat is persoonlijk.

Peuterbed is op die leeftijd prima. Groot bed kan ook gewoon, scheelt weer in de kosten ;) maar ik vind het zelf fijn nog even een peuterbed qua grootte.

Verder kun je nu meer aan de hand van haar karakter bepalen qua inrichting. Mijn oudste dochter hield op die leeftijd van blauw en stoer (geen meisjemeisje) mijn jongste dochter van roze en eenhoorns en regenbogen enzo en mijn jongste is nu helemaal van de auto’s.

Lindavvv likes this.
  6. Ansj84

Ansj84 Actief lid

May 10, 2019
    470
    635
    93
    Female
    Onze zoon (bijna 2) krijgt ook een nieuwe kamer ivm de komst van een 2e. Wij kiezen ervoor om geen commode neer te zetten en meteen te gaan voor een 1persoonsbed maar dan wel een met een bedhek en voor en achterkant zodat het wel wat geborgenheid geeft. Hij gaat als het goed is volgende week over dus dan weet ik of het goed gaat. Anders moet het ledikantje nog naar zijn kamer, we hebben een wieg voor de baby dus nog even tijd.

Lindavvv likes this.
  7. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Hier ging de oudste met 2,5jaar over naar een andere kamer ivm de komst van haar zusje.
    Ze heeft gelijk een grote meidenkamer gekregen. Dus een 1 persoonsbed en een kledingkast. Ze was toen nog niet zindelijk. Maar een 2e commode aanschaffen vond ik overbodig. En ook niet gemist.

Overgang van een ledikant naar een 1 persoonsbed ging eigenlijk probleemloos.

Lindavvv likes this.
  8. Snies

Snies Fanatiek lid

Dec 22, 2015
    2,132
    3,214
    113
    Wij hebben besloten wanneer hij ongeveer 2,5 jaar is om over te stappen op een mee groei bed.

De reden dat we daarvoor gekozen hebben is dat hij in het begin nog geen groot bed nodig heeft qua ruimte en het dus alleen maar ruimte in neemt, die we kunnen gebruiken voor speelgoed of een leuke kast.

Zijn slaapkamer is de kleinste en mocht er een 2e bij komen, zal hij wellicht wel over gaan naar een grotere kamer. Maar ik vind het leuker om z'n kamer ruimer te laten lijken en dat hij daardoor meer speelruimte heeft dan een groot bed direct te nemen en dat hij ongeveer tot de helft komt.

We kiezen wel voor een meegroeiend bed zodat het eenmalig is en hij ook eenmalig hoeft te wennen aan een ander bed. Bij het bed uitschuiven blijft het dan toch zijn vertrouwde bedje.
    En ik denk dat we rond die leeftijd alleen nog maar luier broekjes gebruiken, ivm ook het zindelijk maken. Dus vind ik een commode overbodig als we hem ook op bed kunnen verschonen en bij een plas luier is het gewoon opnieuw in piepen staand en klaar.

Je merkt vanzelf wanneer ze toe zijn aan een groter bed, nu bijvoorbeeld is zijn ledikantje het enige waar hij direct in slaap valt. Bij ons in bed is het steeds woelen en onrustig zijn, liggen en dan weer zitten etc. En zolang hij beter slaapt in het ledikantje dan laten we dat zo. Hij geeft vanzelf aan wanneer er aan toe te zijn, ga hem niet dwingen zolang hij nog in het ledikant past.
    Ik wil het ook stapsgewijs dan doen, door bijvoorbeeld het nieuwe bed er naast te zetten in de kamer. Niet definitief direct het ene bed voor het andere ruilen.

Lindavvv likes this.
  9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Oudste ging hier met 2,5 over naar een 1 persoonsbed, verschonen en aankleden deden we op het bureau wat we er toen al bij gekocht hadden (gelijk hele set gekocht).
    Dochter is met 20 maanden over gegaan naar peuterbedje. Zij heeft maar een kleine kamer waar geen 1 persoonsbed in past en daarbij vond ik dat voor zo'n ukkie wel gelijk heel erg groot. Verschonen en aankleden enz doen we op ons bed.

Verder heeft ze hier een kledingkast, een Ikea kast met bakken (4 boven elkaar) en een tafeltje en een stoeltje op haar kamer staan, daarmee is het kamertje dan ook vol. :roflmao:

Lindavvv likes this.
  10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 9 maanden. Hij heeft een peuterbed en commode op zijn kamer. Ik moet er nog niet aan denken om geen commode te hebben. Hij heeft zo'n 4 poepluiers per dag en als ik die op een laag bed verschoon is dat killing voor mijn rug.

Peuterbed heeft de oudste van 2 - 6 jaar in geslapen, en is toen doorgeschoven. Ik vind het persoonlijk wel lekker geborgen voor een peuter. We gaan binnenkort verhuizen, mijn zoontje is dan net 3 jaar. Het peuterbed verhuist mee, en de commode ook nog denk ik tot hij zindelijk is.

Verder heeft hij een Ikea Trofast kast met opbergbakken op zijn kamer, daar speelt hij nu vaak met Duplo of autootjes.

11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Mijn jongste is met net 2 jaar overgegaan naar een 1 persoonsbed, ze klom uit haar ledikant. De overgang ging prima. Daarbij ook een nieuwe kledingkast en bureau erbij gehaald.
    Commode gebruikte ik al met een maand of 8 niet meer (de oma's wel trouwens) aangezien ik mijn jongste vanaf een maand of 8 staand verschoon / aankleed. Vind ik veel fijner
    Inmiddels is al al even zindelijk dus het probleem Voor de oma's is ook verholpen.

12. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Onze oudste klom op 2 jarige leeftijd uit het ledikantje, dus ging toen over naar een eenpersoons bed met een bedhekje erop. Ging prima meteen in een groot bed. Met 2.5 jaar ook naar een grotere kamer ivm baby op komst.

Heb toen voor dat eventjes een commode van marktplaats gehaald omdat ik dat toch een fijne hoogte vind om te verschonen, zeker met een dikke buik. Uiteindelijk is die commode blijven staan, omdat het een fijne opbergplek is.

Verder staat er een Ikea vakkenkast voor boeken en 4 manden erin om spullen op te bergen.
    En er staat een speeltentje.

Share This Page