Mijn zoon wordt begin augustus 2. Sinds dat hij 11 maanden is krijgt hij gewone melk. Maar hij heeft sinds de herfst dat hij hoest met slijm van melk. Ik ben toen over gestapt op sojamelk voor kinderen vanaf 1 jaar. Het hoesten met slijm gaat dan over. Maar iedere keer als ik dan weer gewone melk probeer begint hij weer met hoesten. Ik ben hier zelf ook gevoelig voor, en moet dan ook tijdelijk even geen melk drinken, maar daarna kan het wel weer. Kan het zijn dat hij reageert op melk of iets? Hij vindt het wel lekker (die sojamelk ook trouwens). Want het zou makkelijker zijn als hij gewone melk kan drinken.
Heb je je weleens ingelezen over soya melk aan jongetjes te geven? Ik zou zelf nooit kiezen voor soya als hoofd-melk-voeding maar altijd afwisselen met andere plantaardige melken.
Nee dit wist ik niet! Maar wat zou dan wel een goede vervanger zijn voor melk? Want van yoghurt en dat soort dingen heeft hij geen last.
Hoesten en slijmproductie geven aan dat hij niet tegen melk kan. Zure producten zijn dan vaak geen probleem, dus dat lekker geven. Verder hoef je absoluut geen melkvervangers te geven. Gewoon veel groene groenten, dat is prima vervanging en zelfs beter dan melk.
Hij wilt 's morgens geen brood eten, wek graag Bambix. Dus ik deed daar dan sojamelk doorheen. Tussen de middag eet hij wel brood. Ik ben even gaan googelen, en ik wil amandelmelk weleens uitproberen voor hem.
Je kunt ook karnemelk geven. Hier altijd een succes geweest. Notenmelk zou ik juist mee oppassen. Noten kunnen een allergie opwekken. Daar zou ik pas later mee beginnen.
Je kunt ook lactose vrije melk proberen, als mensen problemen hebben met koemelk is het vaak de lactose. kan je tegenwoordig ook gewoon in de supermarkt halen, Lacto-free met lactase enzymen.
Mijn zoon eet ook pasta en pindakaas. En daar reageert hij niet op, dan zou amandelmelk toch geen probleem moeten zijn? Lactose vrije melk heb ik vorig jaar al eens geprobeerd toen hij continu dunne stinkluiers had. Maar dat maakte geen verschil. Dus ik ken het. Maar geeft lactose vrije melk geen slijmvorming dan?