Is hydrocortison 1% klasse 1?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by chantal29, Feb 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Ik heb voor mijn dochter triamcinolon voorgeschreven gekregen. Het is hoofdzakelijk voor haar gezicht. Nu lees ik overal dat dit een klasse twee zalf is en dus best wel heftig voor een baby gezichtshuid. Nu heeft mijn man voor een miniplek onder zijn oog hydrocortison 1% gekregen en ik vraag me af of dit klasse 1 is en of ik dit dan niet beter kan gebruiken bij mijn dochter ipv de triamcinolon?

2. Ndeva

Ndeva Lid

Aug 1, 2008
    88
    0
    0
    Rotterdam
    Hydrocortison 1% is klasse één en idd triamcinolon klasse twee. Wat beter te gebruiken kan je beter met je dokter overleggen. Je zou kunnen vragen waarom hij deze keuze heeft gemaakt.

Beterschap iig.

3. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Dat is nu net wat wij niet begrijpen. Ze was helemaal geen voorstander van hormoonzalf totdat wij erop stonden om dat niks meer hielp en het zich alleen maar uitbreidde in haar gezicht. Na zelfonderzoek kwam ik erachter dat ze wel gelijk klasse 2 voorschrijft terwijl dit normaal pas wordt gedaan als 1 niet helpt, althans voor wat betreft het gezicht. Misschien wat kort door de bocht, maar mij lijkt dat klasse 1 nooit meer kwaad kan dan klasse 2 toch?

4. Ndeva

Ndeva Lid

Aug 1, 2008
    88
    0
    0
    Rotterdam
    klasse 1 is idd lichter. Ik snap wel dat hormoonzalf niet de voorkeur heeft. Verder kan alleen je huisarts haar beweegredenen verklaren.

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Hydrocortison is inderdaad klasse 1. Maar als klasse 2 al niet werkt, grote kans dat de 1 dan zeker niet werkt. Maar het is het proberen altijd waard.

Wat eigenlijk belangrijker is, is de oorzaak achterhalen. Wat triggert het. Zalfjes is maar symptoombestrijding.

6. Musty

Musty VIP lid

Jul 2, 2008
    10,414
    0
    36
    hoi hoi mijn huisarts is ook geen voorstander van hormoonzalf
    desondanks hebben we hydrocortison voor geschreven gekregen door de kinderarts, hier schrokken wij nogal van en zijn ermee naar de huisarts te gaan

ons meisie reageert op diverse allergisch, op katten en ook natusan
    we hoeven alleen te smeren tot de uitslag weg is

meestal nu 1 x smeren voldoende in het begin was t echt een antal dagen achterelkaar dat we moesten smeren

vreemd dat je huisarts inene klasse 2 geeft, gewoon voorleggen env ragen, want wat niet nodig is....

vind t toch altijd eng met hormoon dingen en helemaal bij kleintjes

7. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Vanmorgen gebeld en volgens de assistente mag ik de zalven inderdaad wisselen. Dat kan geen kwaad. De triamcinolon helpt wel alleen als haar weerstand zakt of zoals nu als ze met tanden bezig is krijgt ze uitslag/eczeem. Ik heb me het hele weekend afgevraagd wat ze gegeten cq gedaan wat ervoor gezorgd heeft dat ze uitslag kreeg. Maar ik kan zo 1,2,3 niks ontdekken. Er is niks anders geweest dan anders. Misschien is het van de smeerworst geweest die ze vrijdag op haar brood heeft gehad. Maar ook die heeft ze al eerder gehad. Kunnen ze bij zo'n kleintjes al allergie testen doen?

8. Musty

Musty VIP lid

Jul 2, 2008
    10,414
    0
    36
    hoi chantal fijn dat je de zalven mag wisselen

t heeft bij ons heel wat haren op t hoofd doen rijzen om erachter te komen waar ze op reageerde

we kregen eertst te horen dat het exceem zou zijn bij de kinderarts.... dit vond ik nogal raar want vond het er totaal niet op lijken
    dus hup naar de huisarts daar keeg ik uiteindelijk te horen dat het uitslag is, dat het echt geen exceemhuid is
    hij noemde allerlei dingen op en uiteindelijk de vraag hebben jullie katten
    .... ja... die hadden wij 4 zelfs....
    dus we vroegen om een test, daar kregen wij het antwoord op dat ze dat niet doen bij kleine kinderen dat dat pas vanaf 4 jaar goed kan

wij naar huis en via iemand anders hier op t forum kreeg ik een linkje
    waar ik dus las dat ze dat alleen doen omdat de uitslag van zon onderzoek minder betrouwbaar is onder de leeftijd van 4

wij huisarts en kinderarts gek gemaakt dat we toch zon test wilde
    na 2 weken oorlog ging de huisarts overleggen met het lab (kinderarts bleef weigeren, zit nu nog op haar telefoontje te wachten) dag erna belde de huisarts terug met de mededeling dat we konden laten testen op kattenallergie
    alleen.... er was heel wat bloed ervoor nodig en een hele groote kans dat de test vals negatief zou zijn..

uiteindelijk ander huisje gezocht voor 2 van de 4 poezels
    het niezen is zo goed als nihil geen rooie oogen meer geen gestik meer en de uitslag ervan is ook weg....

wij blij ronde dansje

tot wij dr in bad deden met natusan bedtime
    en de lotion ervan...... eertst niks aan de hand, 2 dagen later andere uitslag en maakte niet uit wat we erop smeerde echt krijsen ging ze
    de hydrocortison erop gedaan en trok goed weg...

weer naar de huisarts.... we hebben te horen gekregen : tja het zal uit proberen blijven waar ze wel of niet tegen kan

dus hop alle natusan de deur uit, zwitsal kan ze wel heben dus daar houden we t ook echt alleen bij en de vaseline creme

met eten... tja dat zal ook uitproberen worden

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Dit is niet de eerste keer dat ik zo'n verhaal hoor. Dat maakt ook dat wij niet zo snel geneigd zijn om verdere stappen te ondernemen. Daarbij komt dat de uitslag/eczeem zo minimaal is dat we al helemaal het gevoel hebben dat we niet serieus genomen worden. Ze heeft het zo nu en dan in haar gezicht, 2 plekken boven op haar armen en heel af toe in een plooi. Voor haar gezicht en die 2 plekken op haar armen hebben we de hormoonzalf nodig die gaan niet vanzelf weg. De rest blijft mooi met Lipikar Baume.
    We hebben het al nagevraagd hij de HA bij de kinderarts van het CB en allemaal zeggen ze dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat het geen echte ernstige eczeem is. Tja dat zien wij zelf natuurlijk ook wel, maar het moet toch ergens vandaan komen. Mij valt nu wel in dat ik haar gezicht met cetomacrogol ingesmeerd heb, misschien heeft dit een averechtse werking gehad.

10. Musty

Musty VIP lid

Jul 2, 2008
    10,414
    0
    36
    we hebben oor dr gezichtje een tubetje van zwitsal, creme met vernix.... ideaal! alleen dat tubetje heb ik in een pakket gekregen van mn werk (thuiszorg) en heb t nog nergens anders in de winkels gevonden
    de cetomacrogol vaseline meng ik met een beetje zwitsal lotion als de uitslag weer opdoemt

wij hdden het ook bij t cb voorgelegt en weij kregen juist te horen dat ze het goed vond dat we zover zijn door blijven drammen :(
    volgens mij krijg je overal wat anders te horen

11. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Dat is toch de zwitsal droog huidje? Zo zie je maar dat het bij ieder kindje anders is. Vaak hoor je dat de zwitsal juist averechts werkt en uitslag veroorzaakt.

Ik vind vaak dat ze te weinig naar de ouders luisteren. Ik zit er echt niet op te wachten dat mijn dochter allergien heeft maar als ik weet wat er is kan ik er wel wat aan doen.

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ongelooflijk hoe huisartsen daar altijd zo makkelijk mee zijn he... Onze dochter heeft al enige tijd een plek in haar nek. Van de huisarts verschillende hormoonzalven meegekregen, niks hielp, ze plek werd alleen maar groter en roder. Dan was het maar schimmel, hup weer nieuwe creme. Ook dit hielp niet.
    Ben toen vreselijk boos geworden op de huisarts. Laat mn kind niet misbruiken voor zijn experimenten. Ben gewisseld van huisarts en mijn nieuwe huisarts heeft me naar de dermatoloog gestuurd. Zij constateerde toch eczeem en heb weer hormoonzalf (andere zalf) meegekregen voor de plek in haar nek. Na drie dagen smeren is het helemaal weg!!
    Verder smeren wij Lanette met Vaseline en dat werkt helemaal super. Haar huidje was binnen een week helemaal zacht en niet meer rood en schilverig. Het ruikt niet zo lekker, maar haar huidje is helemaal egaal en mooi.
    Mijn advies is dan ook: blijf niet te lang bij de huisarts rommelen, het is toch het huisje van je kind. Ik had zo een doorverwijzing naar het ziekenhuis, daar hebben ze er toch iets meer verstand van.

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    @ Chantal, ze kunnen via het bloed wel allergie testen doen, maar helaas niet altijd betrouwbaar.

Je zou ook eventueel in het alternatieve circuit kunnen zoeken voor allergie testen. Dit kan oa bij bioresonantie of kinisioloog. Wij zijn naar een kinisioloog geweest. De manier hoe daar getest wordt is ook niet altijd volledig betrouwbaar omdat het via een tussenpersoon (1 van de ouders) gebeurt. Maar wij hebben er veel aan gehad. En het voordeel is dat je niet hoeft te prikken in zo'n kleintje.

Het is vaak een heel zoek en giswerk om de oorzaak te achterhalen. Hier heeft het ook een tijdje geduurd voordat wij alle oorzaken wisten. En als we niet daar een kinisioloog waren geweest, hadden we bepaalde oorzaken nu nog niet geweten.

14. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    @Antje, Hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb liever niet dat ze in mijn hummeltje gaan prikken om daarna misschien nog niks te weten. Dan probeer ik het liever eerst via een andere weg.

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    @ Chantal, kinesiologie wordt dmv spiertesten gedaan.
    In toegepaste kinesiologie worden zogenaamde spiertesten gebruikt. De spiertest zelf houdt in: wie getest wordt steekt bijvoorbeeld een arm naar voren, de tester zegt iets als 'houd vast' en duwt vervolgens heel zachtjes op de arm. Er zijn nu 3 mogelijkheden:
    Er is geen stress: wie getest wordt, kan de duwkracht van de test makkelijk 'houden'.
    Er is stress: de arm 'houdt niet' en gaat naar beneden.
    Er is zoveel stress, dat het lichaam dit niet wil tonen, de spier 'bevriest' als het ware.
    Google maar eens op toegepaste kinesiologie en touch for health. Die spiertest kan dus niet op baby's, dat wordt dan door tussenpersoon gedaan, een van de ouders met de baby op schoot.
    en op de volgende site www.bioresonantie.nl
    Persoonlijk zou ik nu eerder voor bioresonantie gaan, dit omdat de test van de kinesiologie niet altijd betrouwbaar is. We hebben bij Milan namelijk een aantal keren gehad dat de test aan gaf dat er geen stress was terwijl het duidelijk stress moest zijn. Het geeft niet altijd de energie door.

16. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Ik heb een kinesiologe gevonden en die heeft me ook wat meer uitleg gegeven. Ik moet ook van alles wat we haar te eten geven iets bewaren?!
    Donderdad een afspraak bij de HA gemaakt dat die er ook nog eens even naar kijkt en nu aan het smeren met hydrocortison. Even een andere vraag. Hoe reageerde de huid van Milan op de hormoonzalf? Bij mijn dochter zijn de rode vlekken iets verdikt op de huid door de zalf trekt eerst het rode weg en worden het droge verdikkingen zeg maar en die trekken daarna weg.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Het eten gaat hij dus testen. Hou wel in je gedachten dat de test niet altijd werkt hè. Ons had de arts die test geleerd zodat wij zelf de voedingen konden testen. Wij hadden dus totaal geen rekening gehouden dat de test soms niet werkt. Dus elke keer als mijn vriend de arm tegen kon houden als ik iets teste bij hem, dachten wij dus dat Milan tegen dat product kon. Zo teste na behandelingen Milan niet meer negatief op koemelk. Dus hem voorzichtig yoghurt gegeven en helaas reageert hij wel nog negatief op koemelk.

Als ik Milan hormoonzalf op smeer dan ziet de plek daarna wat droog uit en is dan veel lichter van kleur, het rode is dan weg. En soms is de plek gewoon helemaal verdwenen na smeren.

Share This Page