Hallo! Ik ben vandaag na controle door mijn verloskundige doorgestuurd naar het ziekenhuis ivm een te hoge bloeddruk, de onderdruk was nl. 98. In het ziekenhuis bleek de onderdruk rond de 90 te hangen, bloed en urine waren goed. Omdat het een beetje een grensgeval is mag ik in principe nog steeds thuis bevallen, maar de verloskundige heeft de instructie gekregen om tijdens de bevalling regelmatig de bloeddruk te meten en indien deze weer of nog steeds te hoog is of meer gaat stijgen tijdens de bevalling, moet ik alsnog naar het ziekenhuis tijdens de bevalling. Nu twijfel ik erg of het niet verstandig is om gewoon maar gelijk voor een poliklinische bevalling te gaan, want ik zie het niet zitten om tijdens heftige weeën alsnog in de auto te moeten en te vertrekken. Maar ik vraag me af wat het verloop van de bloeddruk tijdens de bevalling zelf over het algemeen is? Stijgt deze over het algemeen eigenlijk altijd nog tijdens de ontsluitingsfase (wat natuurlijk niet erg is als je bloeddruk al niet hoog was) of is het niet te voorspellen? Mijn vorige bevalling was binnen 6 uur gepiept dus ik ga er vanuit dat deze bevalling ook snel zal verlopen en ik dus minder tijd heb om de voortgang een beetje aan te kijken. Ik beslis daarom eigenlijk liever vooraf waar ik in mijn situatie het beste kan bevallen. Ik ben benieuwd naar je antwoord!
Hallo Puppy78. Meestal stijgt de bloeddruk tijdens de bevalling ivm de inspanning. Je moet gaan bevallen op de plek waar jullie je het prettigst voelen. Doordat je vorige keer snel bevallen bent, is er een grote kans dat je weer zo snel gaat en het ziekenhuis niet haalt. Het is ook belangrijk om te letten op andere klachten, zoals misselijk, visusklachten, bandgevoel bij een stijgende bloeddruk, dit geldt ook voor tijdens de bevalling. Bespreek samen met je verloskundige wat het beste is en waar jullie het prettigste bij voelen. Succes. Ineke.
Dank je wel, ik ben inderdaad al een tijdje alert op deze symptomen aangezien mijn bloeddruk steeds wat aan de hoge kant is, vrijdag moet ik weer terugkomen voor het nakijken van bloed en urine. Overigens was mijn onderdruk net weer 75, dus het wisselt enorm, ik begrijp eigenlijk niet hoe dat nou kan.