Absurde quarantaine regel op werk

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bulakgirl, 25 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    #1 bulakgirl, 25 aug 2020
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Hey hey,

Ik vroeg me iets af... Mijn werkgever verplicht iedereen met "griepachtige" verschijnselen thuis te blijven ivm Covid. Na 24 uur klacht vrij moet je 10 dagen in quarantaine ongeacht of je positief getest bent of negatief. Dit vind ik op zich niet zo slecht... Beter safe then sorry. (hoewel het verschikkelijk is op de werkvloer en het veel extra druk op de andere collega's mee brengt, maar dat terzijde)

Maar nu verwachten ze dus ook dat je je in die 10 dagen gedraagt zoals 't rivm van je verwacht als je positief bent bevonden! Deze quarantaine regel geldt overigens ook als iemand in je huishouden deze klachten heeft en maakt dus ook niet uit of er getest is.

Dus je kind is verkouden, mag na 24 uur klachten vrij weer naar school, maar zelf moet je dan nog 10 dagen "in quarantaine" en zou je dus ook geen uitstapjes mogen maken van de werkgever...

Dit mogen ze toch helemaal niet van ons verwachten??

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Die zijn gek geworden. Sowieso mag je zelf na een positieve test na 24h klachtenvrij (en dan minimaal 7 dagen totaal) al naar buiten. Die 10 dagen quarantaine na klachtenvrij, geldt alleen voor huisgenoten van iemand met een positieve test.

3. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Uh, en hij betaald je die tijd ook door? Of kan je dan vanuit huis werken?
    Maar buiten dat ik vind dit een beetje te ver gaan..

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dat bepaald je werkgever gelukkig niet.

Het is volgens mij niet eens toegestaan dat ze dit van je eisen.
    Hij kan je idd 10 dagen thuis laten (doorbetaald) maar mag je nooit je vrijheid ontnemen en dus verplichten om in quarantaine te gaan.

5. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Dat wel, maar er zijn er zat die gewoon willen werken. (waaronder ik zelf) maar niet mag ivm deze regel vanuit werk. En om dan ook nog eens verplicht te worden te handelen alsof er wel een besmetting is geweest... Vraag ik mij af of dit wettelijk gezien wel mag en ik niet gewoon kan zeggen "we zijn getest, er is niks aan de hand dus bij klachten vrij kom ik weer werken!" (mocht er iemand in ons huishouden weer klachten krijgen)

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Het is gelukkig al veranderd naar 10 dagen (was eerst 14) maar recent een mail gehad dat je in de "quarantaine" periode je de regels moet volgen alsof je besmet bent en dus niet een dagje weg mag gezin etc.. Snap ik helemaal als je je niet laat testen, want dan kan het vest dat het corona is geweest... Maar met de uitslag nog niet mogen komen "omdat er gelogen kan worden" ja... Daar kan ik echt met m'n pet niet bij

7. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Nu ja, dit vroeg ik me dus idd af

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wat een vertrouwen van de werkgever zeg :|

MaMa vindt dit leuk.
  9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Je vind het dus prima om wel thuis te moeten werken, maar je wilt dan in de weekenden wel gewoon weg kunnen, en boodschapjes kunnen doen etc. of niet? ja ik snap ook niet waar de werkgever zich in dit geval mee bemoeid, als je een negatieve uitslag hebt, zou je gewoon weer naar je werk kunnen, en al helemaal je weer gewoon vrij mogen bewegen in je prive tijd. bij ons op het werk houden ze de richtlijnen van het RIVM aan, en dan mag je dus na een negatieve uitslag gewoon weer komen.
    Je werkgever komt er vanzelf achter dat dit dus niet gaat werken, aangezien dan veel mensen toch thuis komen te zitten, als je zowel als je zelf verkouden bent maar ook iemand in je gezin dit is....nou dan komt er een leuke periode aan deze herfst.

hebben jullie geen OR? dan kun je daar je vragen ook stellen. Anders zou ik dit aangeven bij mijn leidingevende, dat je snapt dat ze voorzichtig willen zijn, maar dat ze je niet zomaar kunnen verplichten dingen in je prive te doen...

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb helemaal beeld bij de tot stand koming van dit besluit. In het kader van better safe than sorry en ten behoeve van de gezondheid van werknemers (en eventueel klanten), nemen we geen risico's. In deze tijd wil je elkaar ook niet besmetten met verkoudheid en griep, want dan moeten anderen ook weer thuisblijven tot ze getest zijn. Dus zelfs nadat bekend is dat het geen corona is bla bla.

Maar toen bedacht er iemand, een helder licht, 'wacht eens... dan hoeven ze dus niet te werken, maar van de RIVM-richtlijn mogen ze dan wel weer alles... dan kunnen ze dus bij wijze van spreke betaald naar de Efteling!?!?'
    Tja, dat was ook weer niet de bedoeling. Wat te doen, wat te doen.
    En toen kreeg je dit gedrocht.

Maar goed, mocht het jou overkomen: stuur keurig een mail naar je baas dat je negatief bent getest en dat je klachten over zijn en dat je dus graag weer aan het werk wilt. Wacht de reactie 'nee mag nog niet' even af. Vraag dan, om volledig te zijn, of je in het kader van thuiswerken nog iets kunt doen. Wacht nognaals rustig af toen je een mooie 'nee' op schrift hebt.

Dan kun je daarna met een gerust hart naar de Efteling. :D

Ysabella, Nieuwsgierigbijtje, Maev en 13 anderen vinden dit leuk.
  11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hahahaha, ik zag het probleem ook niet! Heerlijk betaald verlof. Wat een gekkies.

12. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Or is misschien wel een goede ja dankje.

Ik snap dat deze regels in een kantoor omgeving prima kunnen werken, dan heb je vaak meer thuiswerk mogelijkheden.. Maar zelfs dan vind ik niet dat je als werkgever iets kan zeggen over privé tijd... Zeker omdat ze afwijken van de landelijke richtlijnen... Maar bedankt voor deze tip!

13. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Nou ja nu werkt het ook de andere kant op... Mensen met milde klachten blijven door werken, omdat ze hun collega's niet in de steek willen laten en de druk op hun verhogen omdat ze een beetje last hebben van de keel... Of een kleine hoest hebben etc. Zieke kinderen worden verzwegen etc. Want het idee is leuk 10 dagen extra verlof, maar niet als je weet dat je daarom je collega's bijna 2 weken in de steek laat. Want het maakt dus niet uit of je positief of negatief test. Je kind zit alweer op school maar jij moet verplicht in huis blijven..

NiVa0230 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Prima als een werkgever besluit dat mensen na griepachtige klachten nog 10 dagen niet op het werk mogen verschijnen - ook al snap ik daar zelf de redenering niet van, na 24-uur klachtenvrij van bewezen corona mag je zelfs gewoon van het RIVM weer alles... Maar hij kan je niet verplichten in die periode het huis niet te verlaten natuurlijk.

Het feit dat mensen vanwege dit beleid een hoestje verzwijgen etc, zou ik wel aankaarten; een onnodig streng beleid, vergroot zo juist het risico.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mijn man op het werk mag je 10 dagen na vakanties of zelf uitstapjes zoals de Efteling niet op kantoor komen. Je moet dan thuis werken.
    Dat vind ik ook vrij panisch, maar dat is tenminste waar je werkgever iets over te zeggen heeft... over mijn priveleven en of en met wie ik boodschappen ga doen hebben ze dus echt niks over te zeggen vind ik. Ik zou ook naar de OR gaan in dit geval.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Maar hoe moet je werkgever weten dat je uitstapjes gemaakt hebt,/op vakantie geweest bent? Dat gaat ze toch geen ene donder aan.?
    Of gaat iedereen graag op het werk melden dat de in de dierentuin, Efteling enz geweest zijn?

Ysabella, GossipGirlxoxo en Wellesnietes vinden dit leuk.
  17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dit dus. En hoe zouden ze dit gaan controleren? Gaan ze voor je deur liggen?
    Prima als zpje verplicht en doorbetaald thuis moet gaan zitten maar je maakt dan ze!f uit of je op stap gaat.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik denk dat het probleem hier zit.

Je werkgever heeft een vertrouwensprobleem met zijn werknemers.

De vraag is of dat terecht is (zijn er werknemers waarbij hij vermoeden heeft dat ze niet integer zijn, überhaupt), en hoe grote problemen kan zijn bedrijf krijgen mocht er een uitbraak komen.

Overigens kan hij je niet dwingen om in volledige quarantaine te gaan bij geen besmetting.

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Dat hoeven ze verder niet te weten, ze gaan het niet handhaven ofzo, ze verwachten gewoon dat hun personeel zich aan die regel houdt.
    Eigenlijk een beetje tegengesteld aan ts haar verhaal, juist 100% vertrouwen in werknemers.

20. Mosine83

Mosine83 Lid

6 feb 2019
    69
    84
    18
    Vrouw

Ik heb mij gisteren laten testen en kreeg einde dag al de uitslag. Omdat ik online en afspraak had gemaakt is deze ook per email binnen gekomen.
    Lukt mij bewijs genoeg

bulakgirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina