baby in eigen bed

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door brusje, 4 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    mijn dochter is nu 6 weken oud en ik probeer haar in eigen bed te laten slapen. maar zij wil niet, ook niet als ik haar er slapend in zet, ze is dan in no time weer wakker.
    op zich vind ik het niet zo erg, maar wil wel dat ze aan haar bed went.
    nu heb ik al het een en ander proberen op te zoeken, en dat zijn wel ok adviezen. maar er zit een verschil bij. mijn dochter slaapt snachts bij mij in bed, dat was ivm borstvoeding en het komen aan mijn rust het beste. nu heeft zij wel eens een paar keer goede momenten gehad waarbij ze wel sliep in eigen bed, overdag en savonds. maar weinig en het wordt in mijn beleving minder.
    de adviezen op internet gaat over baby's die dus wel snachts slapen in hun eigen bed.

hebben jullie adviezen of soortgelijke situaties (gehad) waarmee ik iets zou kunnen?

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Eerlijk gezegd denk ik dat je te bang bent dat je kleintje niet gaat wennen. Ze is nog heel klein. Mijn dochter heeft zeker tot negen weken veel bij mij op schoot geslapen en 's nachts op mijn borst. Verder tot bijna drie maanden beneden in de kinderwagen overdag omdat ik dan makkelijker een speentje kon geven of haar kon troosten. En nu met 3,5 maand? Ze slaapt door, ze slaapt in haar eigen bedje, ze huilt vrijwel nooit meer en slaapt van voeding tot voeding. Daarnaast is ze zo goed als van de speen af. En in mijn ogen allemaal te danken aan het feit dat ik haar in de eerste (bijna drie) maanden veel getroost heb en haar niet in haar eigen bedje gedwongen heb. Zo heeft ze geleerd dat ze haar bedje niet met frustratie hoeft te associeren (denk ik).

3. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Mijn zoon sliep vanaf de dag dat we uit het ziekenhuis zijn (5 dagen dus) in zijn eigen bed. Mama sliep bijna twee weken bij hem op zijn kamer (ook i.v.m. een KS en niet in ons eigen bed kunnende slapen.
    Hij doet het prima.

4. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Haar baby niet, heb je een tip?

5. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Of het een tip is weet ik niet maar in ieder geval herkenning, Jamila sliep van begin tot 9 maanden bij ons in bed ;).
    In het begin echt in ons bed toen ze meer ging bewegen vond ik dat minder veilig en toen hebben we van een goedkoop marktplaats ledikantje een Co sleeper gemaakt (Hoe maak je zelf een co sleeper? | Huis en tuin: Doe het zelf).

Ondertussen probeerde we haar overdag wel zoveel mogelijk op haar eigen kamertje in haar eigen bedje te leggen, soms ging het goed soms niet. Wij maakte er absoluut geen probleem van. Ons kindje wilde gewoon dichtbij ons zijn lekker veilig, nou prima dus in mijn ogen :).

Toen ze 9 maanden was wilde ze van de ene dag op de andere dag niet meer bij ons slapen (bij ons liggen werd direct keten ;)) en hebben haar toen in haar eigen bedje gelegd (hadden nooit verwacht dat ze dat wilde en waren bang voor een lange nacht) maar nee hoor ze ging liggen en 5 minuten later sliep ze :D.

Dus tjha de enige tip die ik mee kan geven is doe waar jij en je kindje zich goed bij voelen en onthoud ze willen vanzelf wel naar hun eigen bed, ze blijven echt niet tot hun 18de bij jou in bed slapen ;).

(haha moet erbij zeggen dat ik die eerste nachten geen oog dicht deed ik mist mijn kleine meisje naast me :( ;))

6. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Wij hebben het ook gehad, sliep helemaal niet in z'n eigen bed. Toen heb ik een Puckababy gekocht en het wonder gebeurde: Hij viel wakker in slaap binnen 10 min. in z'n eigen bed. Zeker een aanrader!
    Hij kost € 39,95 dus is het proberen waard. En het is fijn om je kleintje bij je te hebben, maar ik weet ook dat je zo niet tot nauwelijks aan je eigen toe komt en aan elkaar en je rust wat ook erg belangrijk is!!

7. Marleen2

Marleen2 Lid

19 jun 2009
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het ledikantje is in het begin erg groot voor ze.
    Bij mij hielp het om een voedingskussen eromheen te leggen.
    Dit geeft een gevoel van veiligheid.

Ook helpt een vast slaapritueel.
    Ik was eerst geneigd om haar uit bed te halen als ze begon te huilen. Nu merk ik dat ze daardoor alleen maar meer prikkels krijgt. In bed 'troosten' helpt veel beter.

Ze maakt zichzelf wakker door te maaien met haar armen.
    Ik stop daarom haar armen goed onder de dekens zodat ze zich niet los kan woelen.

Succes ermee, het gaat vast wel lukken !

( misschien moet je niet te snel verschilende dingen uit proberen. Laat hem/haar even een paar dagen wennen aan het nieuwe )

8. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    hoi, nikita ik ben idd bang dat het straks helemaal niet gebeurd dat slapen in eigen bed. en op dit moment vind ik het helemaal niet erg dat ze veel bij m ij wil zijn. Ik gun het haar van harte, negen maanden in de buik en dan in geen geluid saai eenzaam eigen kamer.
    Ik heb op diti moment een foefje gevonden, zo bij toeval. Ze valt in slaap als ik de stofzuiger aan zet, dus dan ligt het in ieder geval niet aan het feit dat ze haar bedje niet fijn vind.
    Verder ben ikh eel blij met wat je hier schrijft en mocht straks de stofzuiger niks voor ons doen dan doen we het wel anders.

gek he dat ik er nu zo onzeker over ben terwijl ik al 2 kids heb lopen (10 en bijna 9)

Maaien met haar handjes doet ze niet, en haar te strak inbakeren word ze heeeeel boos van, was, is ook niet nodig.
    Ik denk dat de ervaring van nikita en b en n mij wel hoop geven dat ik me niet zooooo druk hoeft te maken en dat het wel goed komt. Overdag in eigen bedje probeer ik wel, ze moet namelijk wel slapen anders word ze oververmoeid. Als dat niet werkt dan maar wandelen of in de draagzak.
    Meer ervaringen over het uiteindelijk in iegen bed zijn heel erg welkom hoor!!!

9. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    ooow en dat niet dwingen daar ben ik het ook met je eens, ik wil dat ze haar bedje ziet als een happy place.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Ik denk dat ik het zou blijven proberen, misschien dat het dan een keer zomaar is dat ze er wel slaapt. Kan ze er toch aan wennen.
    Sommige baby's hebben het ook nodig om een beetje huilend in slaap te vallen, natuurlijk niet krijsen.
    Onze dochter heeft het ook af en toe nodig om ff te huilen voordat ze in slaap valt, gewoon een beetje zeur huilen. IK hou dan wel de tijd in de gaten dat het niet te lang duurt.

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ilana viel ook alleen maar aan de borst in slaap, maar als ze eenmaal sliep, probeerde ik haar wel in haar eigen wiegje naast mij te leggen. Het overleggen was een ramp, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het wiegje koud was (in de winter, zelfs met een kruik geprobeerd). Het enige wat hielp was in een slaapzakje leggen, aan de borst en bij slapen met slaapzak en al overleggen. Dan bleef ze wel slapen.

12. Marleen2

Marleen2 Lid

19 jun 2009
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Yenolah, dat is inderdaad een goede tip, helpt bij mij ook heel goed.

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa vond haar ledikant in het begin ook erg groot en we hebben toen een matrozen bedje gemaakt.
    je stopt de onderkant van het laken in aan het hoofdeind, legt je kindje erop en slaat het laken over je kindje heen en goed instoppen.
    dan kan je gewoon het dekentje eroverheen leggen en dat normaal instoppen.
    zo ligt je kindje in een soort envelopje en doordat het hoog in bed ligt heeft het niet het gevoel dat er een loze ruimte boven het hoofdje is.
    hier werkte het erg goed, ze voelde zich meer geborgen.
    verder zou ik zeggen dat je op je gevoel af moet gaan.
    wil jij je kindje veel bij je hebben dan is dat prima.
    je kan ook proberen of je kindje bij jullie op de kamer (snachts) in de kinderwagen wil slapen.
    die is ook niet groot en je kindje hoort jou ademhaling doordat het dicht bij je ligt.

succes ermee.

liefs doris

14. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn sliep aan het begin ook alleen bij mij in bed, na een paar weken een keer eigen bedje geprobeerd, ging niet, en toen een paar weken later, Finn was toen 8 weken, nogmaals geprobeerd en toen ging het ineens wel.
    Denk dat je kindje er gewoon aan toe moet zijn....

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik ken je probleem en heb hier ook heel erg mee lopen tobben.
    Ik heb op den duur overdag haar eens wakker maar wel moe in bed gelegt en met wat jengelen en elke 5 minuten even een aai over haar bolletje en haar speentje sliep ze in een half uurtje.
    Ze heeft daarna 3 uur achter elkaar geslapen en dat gebeurde overdag nooit.

Nu in de nacht doe ik hetzelfde en ze slaapt gemiddeld 4 a 5 uur achter elkaar.
    Ik geef bv dus in de nacht ook maar die geef ik op een stoel in haar eigen kamertje.
    Ik leg haar dan na het drinken weer in bed en meestal slaapt ze daarna snel weer.

16. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    wat bij ons best wel heeft geholpen was een voedingskussen rond draaien en hem in het kuiltje te leggen.
    Zo hadden we hem dan tussen ons in liggen (en het hielp meteen goed tegen plat achterhoofdje)
    Of het eraan lag dat hij in een knus kuiltje lag of dat hij bij ons lag weet ik niet.
    Toen hij gewent was aan zijn voedingskussen is hij met kussen en al zo het bedje ingegaan.
    zo veranderde er maar heel erg weinig voor hem.
    je kan er nog een stapje tussenin doen door hem in het kussen in zijn bedje op jullie kamer te zetten dan hoort hij jullie ademhaling.

Maar zoals ook al eens eerder werd gezegt ga niet teveel wisslen met dingentjes om te proberen...laat hem ook op zijn gemak aan iets nieuws wennen.

17. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    ff een update,
    als ze goed in slaap is slaapt ze wel in eigen bedje, we proberen in ieder geval twee keer op een dag. smiddags en savonds, zodat ze snachts wakker wordt en dan verder slaapt bij ons, in de hoop dat de uren slaap langer wordt en dan straks alleen sochtends bij ons komt kroelen. stofzuiger aan voor half uurtje / drie kwartier werkt ook nog steeds.
    als ze snachts bij ons komt heeft terug leggen nog geen zin vanwege de nachtkrampjes, die kan ze beter verwerken bij ons. anders is het brullen, en dan wordt iedereen wakker. niet bevordelijk voor schoolprestaties.

yenolah, jou idee werkt hier ook goed, dus wordt ook toegepast.

Deel Deze Pagina