Hoe lang doorslapen en hoeveel voedingen? (2 weken)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Snoopy1979, Jan 14, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hoi,

Weten jullie hoe lang een baby van 2 weken achter elkaar mag slapen? Vannacht heeft Eva bijna 8 uur achter elkaar geslapen, ik schrok me rot toen ik wakker werd en op de klok keek en heb haar maar meteen wakker gemaakt! We waren zeer verbaasd, zeker aangezien ze de afgelopen nachten zo aan het spoken was. Nu krijgt ze mijn pink en slaapt dan lekker verder (en ik ook ;).

Verder zit ik dan met de voedingen, ze krijgt er normaal 6 tot 8, maar als ze zo lang slaapt ben ik bang dat ik de 6 niet eens haal. En tussen vanochtend 7 uur en 10 uur heeft ze geen plasluier gehad. Ik weet niet of dit erg is?
    Morgen weer naar het consultatiebureau, weer wegen en dit ook navragen. Maar ik vind vaak niet echt dat ik duidelijk antwoord daar krijg, ze zitten er nu ook wat in de stress in verband met de verhuizing...

Liefs,
    Snoopy

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik dacht dat het bij jonge baby's zo'n uur slaap per pond is. Ik zie dat je meid al over de 4 kilo is, dus dat zouden 8 uur slaap zijn.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ze weegt nu al meer dan 9 pond, dus dat zou 9 uur zijn. Vind het wel erg lang, zeker aangezien ze nooit langer dan 5 uur achter elkaar heeft geslapen!
    Ben benieuwd of ze over een uurtje weer zelf wakker wordt om te drinken, anders ga ik haar denk ik toch wakker maken om de 6 voedingen te halen. Na een paar onrustige dagen is dit zo raar, ze slaapt als een roos! Maar is ook altijd maar weer afwachten de rest van de dag ;).
    Ben zo bang dat het niet goed is dat ze nu opeens zoveel slaapt, maar die onzekerheid zal iedereen wel hebben ;).

4. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

Nov 22, 2007
    451
    0
    0
    Hey,

in je andere topic heb ik het even al aangehaald.
    Ik denk dat je dochtertje erg moe is en dat lang slapen van vannacht is omdat de vermoeidheid primeerde op de rest (eten, spelen,...)
    Dat is helemaal niet erg als ze zo lang slaapt het moet zijn dat ze het nodig heeft. Ik zou haar helemaal niet expres wakker maken om te eten, ze zal zelf wel aangeven als ze honger heeft. Het kan best zijn dat je maar aan 7 voedingen of zelfs maar 6 komt per dag hierdoor. Dat is niet erg, volg je gevoel en niet de boekjes want ieder kind is anders. Zo doen wij het hier ook.

Groetjes Edelweisje

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

zit trouwens net te kijken.. Eva woog bij dr geboorte al net zo veel als Anne vorige week :)

maar inderdaad.. soms gaat eten boven slapen
    en soms slapen boven eten.

niet te druk maken hoor :)

als vrouw word je geboren om moeder te worden.. dus je kan het best wel :)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva doet het inmiddels weer helemaal goed ;). Ze kwam net zelf na 3 uur om een voeding en heeft goed gedronken en alles blijft ook binnen. Ze heeft ook weer goede plasluiers. Hebben we ook weer van geleerd... ben wel benieuwd hoe het gaat vanavond en vannacht, het was wel erg rustig vandaag.
    Aan de 6 voedingen komt ze trouwens wel vandaag, ze heeft net de 5e gehad.

En inderdaad wel grappig Saskia, Eva weegt nu meer dan Anne denk ik :). (ze woog donderdag 4420, morgen weer wegen)

7. Saskia78

mja ik mag straks weer wegen

ze was laatst afgevallen ipv aangekomen.. dus nu elke week even wegen.. *mok* :)

maar denk dat ze nu wel goed aangekmen is
    ze voelt namelijk alweer wat spekkiger dan vorige week :)

blij dat het nu gewoon weer lekker gaat met eten en plassen hoor

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dat lijkt me ook eng als ze opeens afvallen! Ik vond het ook een beetje eng vandaag, maar ze is in 5 dagen gewoon 200 gram aangekomen! Super dus! Drinken en plassen (en poepen) doet ze ook weer als vanouds, dus ben helemaal blij. Afgezien van het niet slapen vannacht dan, het is ook nooit goed ;).

Ik moet volgende week weer langs het consultatiebureau voor haar navel en dan natuurlijk meteen even wegen! Ben zo benieuwd wanneer ze boven de 5 kilo uitkomt, is echt zo'n mijlpaal vind ik. Maar zal volgende week nog wel niet zijn, zou wel erg hard gaan dan.

9. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Ik zou zeggen geniet ervan.... Doorslapen is zeer luxe op die leeftijd!

10. Saskia78

nouja.. 200 gram in 5 dagen.. dan is die 5kg echt niet zo heel ver meer hoor :)

en tja.. het is ook wel eng
    enige is dat ze sinds ze afvalt dus wel veel vrolijker is en beduidend minder huilt

dat is het aparte..
    en dat niet-huilen is eigenlijk iets dat je het gevoel geeft dat het juist beter gaat
    maar kennelijk gaat er nu toch iets anders mis

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Heb je het al aan het consultatiebureau gevraagd of ga je dat nog doen?
    Enige wat ik kan bedenken is dat ze minder drinkt en misschien veel last van krampjes heeft? En dus minder last omdat ze minder drinkt?
    Lastig is het soms he, ik ga nu heel bewust proberen dingen uit te sluiten als ze huilt en goed naar Eva te kijken, maar het is en blijft lastig. Vooral 's nachts, ik heb echt weinig geduld als ik uit mijn slaap wordt gerukt. Baal ik echt van, want ik wil het zo goed doen, maar dan moet ik wel rustig blijven ;).

12. Saskia78

mja volgens de kraamhulp wil een baby met krampjes juist wel graag drinken
    want op het moment dat ze drinkt... heeft ze geen last van de krampjes
    die komen 20 minuten later pas
    dus dat geeft een soort van tijdelijke verlichting

ik geef nu na elke bv nog een flesje met kunstvoeding
    niet mijn idee van leuk.. maar gek genoeg als ze genoeg aan mijn borst heeft gedronken.. past er vaak toch ngo wel een beetje fles bij.
    en 1x per dag een complete fles ipv borstvoeding

dan vrijdag weer wegen... en dan "MOET" ze aangekomen zijn aldus de cb-mevrouw
    en anders zou ik moeten overwegen om en om.. borst/fles te gaan geven.
    dus ik hoop maar dat dit werkt
    want zowel anne als ik.. vinden bv toch wel fijn :)
    het gebeurd ook regelmatig dat ze na de fles toch nog even aan de borst wil liggen.
    en dat toont ze dan ook heel subtiel door de fles steeds uit te spugen en daarna doodleuk naar mn tepel te gaan happen :)

maar wat misschien handig is wat betreft dat huilen..
    gewoon eens een dagje (of een weekje.. maar ik was het na een dag redeijk zat) opschrijven wat je doet.. en wanneer ze huilt
    misschien zit er wel gewoon een heel simpel patroon in.
    heeft hier al vrij rap bewezen dat het iets was met het eten... (naar nu blijkt.. reflux kennelijk)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik vind het altijd een raar advies, flesvoeding bij borstvoeding doen, borstvoeding is toch juist afgestemd op je kindje en moet dan toch voldoende zijn? Misschien vaker aanleggen ofzo? Ik zou er zelf niet zo happig op zijn om ook kunstvoeding te gaan gebruiken, maar soms weet je het ook niet meer denk ik. Het is ook allemaal niet makkelijk... En ik roep ook maar wat, heb er geen ervaring mee, ben natuurlijk allang blij dat Eva zo goed aankomt. Maar is ook maar afwachten hoe dat over een paar maanden is. Ben jij trouwens misschien weer gaan werken, dat je productie daardoor iets terug is gelopen?

Eva heeft maar een raar ritme, gister overdag goed geslapen (is ook wel lekker), maar na de laatste voeding van 22 uur, toen we lekker wilden gaan slapen in bed (ik heb daarvoor 2 uurtjes lekker op de bank geslapen), was ze klaarwakker! Nog de andere borst aangeboden, maar die wilde ze niet, ze begint dan wel druk te happen, maar zodra ze 'beet' heeft, wil ze niet meer. Volgens mij dus zuigbehoefte, want ze wil wel zuigen, maar geen melk binnenkrijgen. Dus na wat gepink en een nog steeds wakkere Eva, toch maar de speen gegeven. Ze wil hem wel gelukkig en begint er driftig op te zuigen. Maar na zo'n 10 minuten spuugt ze 'm uit en wil 'm niet echt meer, toen weer gepinkt en toen ze daarop driftig ging zuigen de speen erin. Om middernacht nog de borst aangeboden (die fout maak ik niet nog een keer, haar de hele nacht op een pink/speen laten zuigen terwijl ze honger heeft), maar ze wilde niet echt, een paar slokken en dat was het wel. Maar ze bleef wakker! Rond een uur of 1 heeft mijn vriend me afgelost, hetzelfde verhaal. Hij heeft mij wakker gemaakt om 3 uur om te kijken of Eva wilde drinken en dat wilde ze toen wel. Ik had liever gehad dat hij me een uurtje eerder wakker had gemaakt, maar goed, zo slaapdronken gaat het wel eens mis, de wekker stond voor de zekerheid wel om 4 uur (dus 6 uur na laatste voeding). En toen heeft ze doorgeslapen tot 7 uur, toen heeft mijn vriend haar na een spuitluier verschoond en aan mij gegeven. En nu slaapt ze dus alweer sinds half 8, om 11 uur maak ik haar wakker als het nodig is.
    Het is duidelijk dat Eva haar dag en nachtritme zijn omgedraaid, maar het is toch niet normaal dat een baby van 2,5 week zo lang achter elkaar wakker is? Ze is van 22 tot 3 uur eigenlijk wakker geweest, soms ook wel ingedut met speen volgens mij (toen sliep ik of mijn vriend ook even ;), dus je krijgt dan niet alles mee), maar vaak dus klaarwakker. En niet huilerig ofzo, tenminste, niet met pink of speen, maar ook niet slapen.
    Maar op zich is het zo goed te doen, we komen allebei wel aan onze slaap (ongeveer 6 uur per persoon). Maar ik vind het wel vreemd, eens kijken of het zo blijft en dan maar weer even navragen bij het consultatiebureau.
    De borst blijft ze trouwens goed pakken, ondanks de speen. Gelukkig! En die speen is toch wel handig, ook al spuugt ze 'm ook uit, beter dan urenlang met je pink in de weer.
    Het valt me trouwens wel op, dat als ze wakker is en de speen niet wil, zodra ze dan begint te huilen, wil ze de speen weer wel... Vanochtend is ze trouwens uiteindelijk in slaap gevallen zonder speen. Ze wilde na de voeding ook niet meteen slapen (in slaap vallen aan de borst om daarna klaarwakker te zijn in bed), heeft nog even de speen gehad en ik heb nog even de andere borst geprobeerd. En daarna dus van klaarwakker, naar slaperig en daarna lekker slapen.

Liefs,
    Snoopy

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Over die reflux, daar schijnen alle baby's wel een beetje last van te hebben toch? Eva heeft gister ook wat gespuugd na de laatste voeding, was eigenlijk best veel en niets voor haar. Weet ook niet zeker of het spuug was of misschien kwijl (door de speen), maar haar hydrofiel luier onder haar hoofdje was best nat. Mijn vriend heeft toen een boek onder het hoofdeinde (poten) van haar wieg gelegd, zodat ze wat hoger ligt met haar hoofdje. Kan in ieder geval geen kwaad.

15. Saskia78

Mja wij hebben een opgerolde handdoek onder het matras
    zelfde effect als de boeken onder de poten denk ik :)

sinds die tijd slaapt ze in ieder geval wel beter :)

en tja.. denk dat de meeste kindjes er idd wel een beetje last van hebben
    maar het verschil dat 1 pil per dag kan maken vond ik wel heftig :)

van continu huilen naar bijna niets
    voordeel is dat ze dan ook weer een hoop energie kan steken in groeien ipv in huilen :)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva lijkt er geen last van te hebben gelukkig, maar kan me voorstellen dat het wel erg fijn is als je baby minder huilt en dat door 1 pil! En nu inderdaad lekker groeien! Ik merk aan Eva ook dat als ze toevallig een keer overstuur heeft gehuild (omdat ik bv. aan het douchen was), ze daarna ook eerder komt voor een voeding, dus dat huilen vreet blijkbaar energie.

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een baby die zo klein is heeft nog niet echt een slaap/waak ritme... Dat moeten ze echt even leren... In de zwangerschap worden ze door alles wat je doet overdag in slaap gewiegd, zeg maar, en op het moment dat jij gaat slapen gaat je kindje liggen sporten.. :) Precies andersom van wat jij wil, na de bevalling.. :)

Wat je kunt doen is haar overdag in bed leggen met de gordijnen (gedeeltelijk) open en 's avonds dicht. Dan leert ze vanzelf het verschil tussen dag en nacht. Gelukkig is het nu vroeg donker, dat scheelt een stuk.

18. Saskia78

wel lekker dat het toch goed gaat zo hoor

mja ik heb 1 maand anticonceptie gebruikt en toen liep mijn bv dus onwijs terug

sinds die tijd is mijn heilige vertrouwen in mijn eigen borstvoeding een beetje stuk
    niet dat ze pas sinds die tijd huilt hoor.. maar toch
    je gaat wel twijfelen dan :)

ze ligt nu lekker in de box MET speen (was eigenlijk niet de bedoeling.. maar ok)
    ze is eigenlijk gewoon best wel moe.. maar moest net bellen en dan si het wel makkelijker als z eniet ligt te gillen he
    denk dat ze zo wel in slaap valt
    ah de speen is er alweer uit :)
    ga hem niet terugstoppen ook *grin*

we denken dat ze zich misschien nu ook ineens sneller gaat ontwikkelen.
    ze heeft tenslotte nu ze niet huilt een hoop tijd en energie over :)

wel grappig als ze tijdens de borst in slaap vallen he
    ik vind dat ZO verschrikkelijk schattig
    en nu bij het avondflesje job natuurlijk ook helemaal in de wolken
    want die ziet dat normaal eigenlijk nooit en nu met de fles wel

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hm, heeft de mevrouw van het CB je ook verteld dat voor bijvoeden de voorkeur gegeven wordt aan bijvoeden met afgekolfde melk? Juist reflux kan door standaardvoeding verergeren. Verder, als er met spugen wat moedermelk in de longetjes terecht komt dan kan dat weinig kwaad, met kunstvoeding kan dat gaan ontsteken.

Je kunt ook d.m.v. borstcompressie aan de borst zorgen dat ze sneller vette melk krijgt, waar ze lekker van kan groeien. En natuurlijk zorgde die verborgen reflux die je nu met je huisarts ontdekt hebt eerder voor die afname in groei dan de kwaliteit of hoeveelheid van jouw melk.

20. Saskia78

hmm dat heeft ze zeker niet verteld

maar punt was ook dat door die nuvaring mn produktie ook teruggelopen was
    en sinds die tijd gaat het dus minder goed

dus ik durf echt mijn hand niet in het vuur te steken voor de kwaliteit van de borstvoeding
    en dat huilen doet ze al 2,5 maand.. en aanvankelijk was er dus geen probleem met dr gewicht
    dat is pas sinds ik diezelfde nuvaring gebruikt heb

dus denk dat ze daarom wel gewoon echte flesvoeding geadviseerd hebben.

maar wel met het idee dat ik dus ook zal moeten kolven en dan evt. later wel gewoon weer volledig bv kan gaan geven evt.

voorlopig vind ze het flesje veel te lekker tho
    en ergens is het wel practisch ook
    als oma nu oppast scheelt dat een hoop gedoe
    want dat kolven wil hier nog steeds vaak genoeg niet lukken :(
    gisteravond kwam er ook nada uit
    terwijl als ik aan mijn borsten voelde.. ze verre van leeg waren.
    notabene zo'n mooie 2fase kolf waar je dat dus niet mee zou moeten hebben

Share This Page