Bah, bah,bagh, mag ik even m"n gal spugen... Ik sta al enkele jaren in het onderwijs. Zoals elk jaar heb ik een stagiair. Op zich heb ik daar geen enkel probleem mee, ik heb ook zo m"n vak moeten leren. Maar dit slaat toch alles. Om eerlijk te zijn, ik geef iedereen een eerlijke kans hoe dan ook. Ik weet nu al enkele weken dat ik dus een stagiair zal hebben. Ik heb met hem samen gezeten om enkele praktische dingen te bespreken (welke lessen hij moet geven, welke dingen belangrijk zijn,...) kortom ik heb er al heel wat tijd en energie in gestoken. Vandaag krijg ik een mail dat zijn grootmoeder gestorven is en dat hij niet aanwezig zal zijn donderdag (dag van de begrafenis). Ik heb hier helemaal geen probleem mee, moet ik in deze situatie zitten zou ik het ook graag zo hebben. Nog geen uur later krijg ik plots een mail dat hij blijkbaar teveel stage-uren heeft. Blijkbaar heeft hij nu pas gelezen dat hij maar x-aantal uren moet lesgeven. Persoonlijk vind ik dit echt laat, hij moet morgen voor mij lesgeven en nu komt hij daarmee de avond ervoor. Ik heb het zo geregeld dat hij in iedere klas zonder probleem kan beginnen zonder dat hij ergens moet invullen. Dus hij kan in iedere klas met een verse lei beginnen. Hij stuurt mij een regeling door van zo en zo wil ik het en zo moet het maar passen voor mij ook. Hier word ik wel een beetje kwaad van. Die uren moet hij niet via mij regelen maar via mijn overste (persoon die alle stages regelt). Nu lijkt bij hem de kous af te zijn door dit gewoon door te mailen naar mij. Daarnaast is het ook zo dat ik al mijn klassen op de hoogte heb gebracht dat ze een stagiair zullen krijgen (ik werk in het Buso, België) dus voor mijn leerlingen is het echt niet evident dat het nu toch weer anders verloopt. Bah, hij moet morgen lesgeven, maar ik heb nu al het gevoel dat dit volledig fout zal lopen. Ik weet, je moet iedereen een eerlijke kans geven. Maar als je al bijna een maand weet dat je rooster er zo uitziet, dan moet je niet de avond ervoor komen van OEPS ik heb teveel uren, ik heb het niet gezien! Zooo en nu heb ik eens goed kunnen ventileren. Sorry voor degenen die mijn relaas moeten aanhoren/lezen. Maar ik moet het echt kwijt.
Begrijp ik het nu goed dat hij zegt dat hij te veel uren stage zou lopen en dat hij dus nu minder uren gaat/wil stage lopen omdat dat zo wordt gesteld in de opdracht die hij krijgt via zijn school? Als dat zo is vind ik het maar een lamzak. Ik ben zelf ook stagiare geweest, op een basisschool, en ik moest voor de stageopdracht een aantal vastgestelde uren stage lopen. Had ik mij aan die uren gehouden dan zou ik een hoop belangrijke dingen zijn misgelopen. Ik heb juist meer uren stage gelopen dan vereist was, juist omdat ik zo veel mogelijk wilde leren over hoe het lesgeven (en alle nevenactiviteiten) in de praktijk zou zijn. Ik heb dit verder ook niet in mijn verslagen ofzo laten blijken omdat het iets is wat voor mij vanzelfsprekend was. Ik wil toch leren?! Als je de kans geboden wordt om stage te lopen, maak er dan ten volle gebruik van! Maargoed dat is mijn instelling. Ik snap je frustratie (als ik het allemaal goed heb begrepen), want in het onderwijs is planning nogal cruciaal omdat je nu eenmaal niet alleen met jezelf te maken hebt. Jij wordt er maar mooi mee opgezadeld!
Hoeveelste jaars is hij, dat hij nu al zonder toezicht voor de klas mag staan? Kijk als hij een 1e, 2e of 3e jaars student is, kan ik me voorstellen dat als hij teveel uren maakt, dit lastig is te combineren met schooluren/ taken. En in Nederland is het zo dat je officieel niet de docent vervangt. En wat heeft de begrafenis met het verhaal te maken? Staat er toch los van? Waarom benoem je dat?
zou jouw overste op zijn stagebegeleider van school afsturen... vind het erg onbehoorlijk van die stagair, hij zou moeten weten hoeveel werk jij ervan hebt ongeveer.
Katje die begrafenis heeft inderdaad niets met het verhaal te maken. Ik wou gewoon een chronologisch verhaal opmaken... Hij is een 2de jaar, hij heeft een stageles. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij mij vervangt, ik ben daar op dat moment ik zit achteraan in de klas en kan indien nodig ieder moment ingrijpen. Hij is daar om bij te leren, fouten maken hoort erbij. Ik zal hem daar dus zeker ook niet op afrekenen. Gaiagaia: zoals jij het zegt bedoel ik. Ik vind het persoonlijk niet echt goed gepland van hem + als je ergens stage loopt, dan zorg je er dan toch voor dat je urenaantal zeker klopt.
Ben het met je eens Zegt misschien ook wel wat over hem als hij nu pas gaat inlezen over het aantal uren dat hij moet stage lopen. Of ben ik nu heel erg vooringenomen? Een goede beurt maakt hij zeker niet hiermee.... En @ Katja77: Zou kunnen dat het lastig te combineren is met de schooltaken, maar dat had hij toch van tevoren goed kunnen inschatten? Maargoed, ik deed mijn studie parttime (dus 's avonds naar school) en liep overdag stage. Had er ook de tijd voor, maar dat was ook de reden dat ik voor de studie koos. Ik bedoel, het zijn zo van die dingen waar je over na zou moeten denken als je aan een studie begint. Wat ben ik bereid er in te stoppen. Ik houd gewoon niet zo van mensen die een studie doen en alleen het minst nodige erin stoppen, zeker als ze afhankelijk zijn van mensen die hen begeleiden (zij doen ook hun best en geven hun tijd).
@ Gaia: Hoeft niet gelijk kwade opzet te zijn toch. Ik snap dat het niet handig is en vervelend. Maar goed, een stagiaire is niet voor niets stagiaire. Moeten ook nog leren verantwoordelijkheid te nemen. Daar heb je ook een rol in. Je hebt altijd meer werk van een stagiaire. Geen kritiek, maar gewoon om op een andere manier naar de situatie kijken. Niet vanuit frustratie dus... dat brengt alleen maar meer stress met zich mee, leidt tot miscommunicatie etc.
Juist in het onderwijs is ervaring opdoen zo belangrijk!! Elke dag extra is mooi mee genomen, tenminste dat vond ik. Heb ook altijd meer stage gelopen dan noodzakelijk, zeker ook omdat de laatste weken of voor de kerst was (en december is zo'n leuke tijd op een school) of het was naar de zomervakantie toe, dan wilde ik toch het jaar afmaken. Zou toch de stage coördinator inschakelen. Maar wie weet.... Geeft ie wel de meest leuke lessen, haha
ik zou een gesprek met hem aangaan. Ik vind het namelijk ook erg laf van hem om je dit te mailen, ipv even met je te overleggen hoe het uuroverschot opgelost kan worden. En ik zou hem zeker even duidelijk maken dat dit niet de manier van communiceren is (zowel dat hij dit mailt als dat hij dit had moeten communiceren met een andere persoon), hij zijn zaken eerder op een rijtje had moeten hebben, en er op hem gerekend wordt. Ik zit zelf in het tweede jaar Pabo, deeltijdopleiding en moet mijn zaken daar ook zelf in regelen. Vind ik niet meer dan normaal. Als een stagedag niet past ivm tentamens, of in mijn geval de zwangerschap, overleg ik dit en ga ik met mijn begeleider opzoek naar een gepaste oplossing, wat kan betekenen dat ik op een andere dag terug kom....
Ik zou t als stagiair vervelend vinden als ik zo op n openbaar forum besproken zou worden eigenlijk....
Ja, das eigenlijk ook waar. en ik oordeel net zo hard mee... Waarschijnlijk oordeel ik hier zo omdat ik tijdens mijn studies nogal wat lamzakkerig gedrag ben tegengekomen van mensen die toch echt zelf voor een studie hebben gekozen Ach ja...elk verhaal heeft twee kanten...Maar kan me de frustratie van ts wel voorstellen.
@Gaiagaia: ik herken me helemaal in jouw instelling. ik heb een aantal jaren als uitzendkracht gewerkt in een logistieke functie. ieder ander zou zeggen; lekker makkelijk baantje, beetje orderpicken en inpakken en de boel opruimen, maar in die tijd heb ik ook heel wat uurtjes extra werk verricht. ik heb zoveel bijgeleerd over het hele hoe en wat in een magazijn dat ik er zomaar een hogere functie door kon krijgen (helaas koos ik voor het fulltime thuismama zijn ) elke andere uitzendkracht die op dezelfde afdeling liep (en ik heb er heeeel wat zien komen en nog sneller zien gaan) had echt een houding van "kwart voor 7 beginnen we rustig aan op te starten en kwart voor 3 zitten we helemaal met jas aan klaar want ik moet naar huis" terwijl de officiele werktijden half 7 tot 3 zijn. ik heb mij er ook vaak genoeg over opgevreten, maar ik ben wel degene met hele goede referenties en mij wilden ze graag terug in het bedrijf, die anderen die zullen uiteindelijk nooit zo ver komen, hebben ze aan hun eigen opstelling te danken.
Mwoaahhh ... kijk toen ik 18 was en de Pabo deed, nam ik het leven en mijn verantwoordelijkheden echt zo serieus nog niet. Dat hoeft geen voorbode te zijn op latere instelling. Dat is bij mij een verschil van dag en nacht.
Misschien even een kleine update. We hebben contact gehad met zijn school en ook daar is het één en het ander misgelopen. Er is nu algemeen besloten dat we dit incident gewoon mee zullen opnemen in de eindbeoordeling. Jammer genoeg zijn de lessen ook niet echt wat ze moeten zijn, maar daar kunnen we nog wel wat aan schaven.
Is vind het ook een beetje jouw verantwoordelijkheid als begeleider om dit met hem gewoon te bespreken. Ik had dat ook teruggemaild, zo van "ik ben er vanuit gegaan dat je deze lessen zou draaien en wil je graag hier aan houden. Morgen kunnen we dan even de rest van je uren bespreken". En dan gewoon uitleggen hoe vervelend dat is als iemand de avond er voor met zo'n mail komt. Mijn vervanger wilde graag een dag lessen draaien om kennis te maken, ok, moest daarvoor mijn eigen planning omgooien, maar hoort er bij. De volgende dag komt ze op school dat ze maar 2 lessen kon draaien i.p.v. 7 omdat ze naar de fysio moest. Heb tegen haar gezegd dat dat absoluut niet prettig was, gelukkig had ik voor de zekerheid zelf ook mijn lessen voorbereid.. Nog succes met je stagiaire en ik hoop dat hij alsnog leuke lessen draait!