Goedemorgen allemaal, Elke vrijdag is het inloop op school en kunnen de ouders in de werkboekjes van de kinderen kijken. Het valt mij op dat mijn zoontje vaak slordige fouten maakt. Als er bijvoorbeeld staat wat komt er voor het getal 54...dan schrijft hij gerust ik noem maar wat 64 op. Als ik het hem vraag jo..wat komt er nou voor 55..dan weet hij het gelijk en zo zijn er meer van die foutjes waarvan ik denk pfff..je weet het allemaal maar in de klas gaat het fout. Het hoeft echt niet allemaal perfect en een foutje kan altijd natuurlijk maar dit zijn echt slordige fouten, de juf zei ook dat hij het heel goed kan en hij daarom er vaak ook nonchalant mee omgaat van och dit is appeltje eitje. Wat kan ik hier het beste mee doen? Ik heb al vaak tegen hem gezegd dat het niet snel hoeft en dat het geen wedstrijd is. Hij mag zijn tijd ervoor nemen, goed lezen wat er staat en concentreren want meneer is gauw afgeleid als hij dus zoiets heeft van piece of cake dit.
Als het slordigheidsfouten zijn omdat hij het te makkelijk vind en daardoor te nonchalant gaat werken dan lijkt mij dat hij uitdagender werk nodig heeft. Extra oefenen lijkt me dan niet nodig.
dat is leren in boekjes werken! veel kinderen kunnen het antwoord zeggen als je ze vraagt. maar in de klas moeten ze zelf de vraag lezen en het antwoord op schrijven. werken in boekjes leren zij op gr3. mijn zoon had er ook moeite mee in het begin. (de juf zei, als je hem vraagt dan kan hij het uit het hoofd rekenen maar hij moet het leren zelf te lezen en zelf op schrijven. dat was echt even wennen. en strak leren werken met een boekje in de klas. mijn zoon vind het nu wel leuk, en maakt zijn werkjes wel af. maar in het begin vond hij het vervelend, dus weinig inzet.
Als focus het probleem is.. Kom je er denk ik niet met herhalen van de stof Stel je voor.. Je werkt aan de lopende band en draait dopjes op nagellak-flesjes en droomt van wat je allemaal buiten had kunnen doen. Een redelijk secuur werkje.. Maar steeds dwalen je gedachten af naar het strand, naar de bioscoop.. En na een tijdje gebeurd het steeds vaker.. Een dopje scheef, niet goed vastgedraaid.. En zelfs op een gegeven moment vergeet je gewoon den flesje te voorzien van een dopje. Zou vaker oefenen met dopjes draaien dit "probleem" oplossen? Of moet je misschien eens iets gaan doen waar je je aandacht ECHT bij moet houden? Beetje variatie of juist iets ingewikkelders.. Een kantoorbaantje ofzo.