hoevaak drinken bij 5/6 maanden en bij 10 maanden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 10 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hoi hoi,

mijn zoontje drinkt nog 7 keer per dag en hij is dinsdag 5 maanden. Ik vraag me af wanneer dat minder wordt.
    Ik ben nog even van plan om door te gaan maar dan weet ik wanneer ik weer ga werken (over 6 weken) hoe vaak ik moet kolven.
    En in december gaan mijn man en ik 3 dagen naar londen zonder kids. Nou kolf ik van te voren gewoon wat hij kan drinken en ben van plan om in londen ook gewoon te kolven maar vroeg me af hoe vaak kindjes dan nog drinken. Zou het voldoende zijn om alleen s morgens en s avonds te kolven? Of moet ik ook een oplossing zoeken voor s middags. Ik ga er voor het gemak nog even van uit dat ik dan nog bv geef.

Mijn zoontje krijgt nu nog geen bijvoeding trouwens dus misschien als ie dat krijgt dat ie dan al minder gaat drinken maar ik hoor zo vaak dat kindjes nu al op 4 a 5 voedingen zitten.

2. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Nica is 5 maand en zit nu op 5 voedingen op een dag ook krijgt zij nog geen bijvoeding ...

en met 10 maand tja geen idee dan zijn er volgens mij al 3 voedingen vervangen voor maaltijden oef ik heb zelfs even geen idee meer hoe het zat met de oudste haha ...

3. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik denk dat er niet echt een standaard voor is..?

Dennis drinkt nog steeds 6 x per dag. Hij zit wel op de overgang naar 5 voedingen per dag denk ik want hij laat steeds langer tussen de voedingen zitten. Wij geven om 23.00 uur de laatste voeding (gekolfde melk per flesje, dit omdat hij rond die tijd aan de borst in slaap valt en niet goed drinkt) omdat hij dan tot 6.30 / 7.00 uur doorslaapt.
    Ik laat liever nog geen voeding vallen nu, omdat hij in het begin wat langzaam groeide en hij het gewoon goed doet nu maar als het duidelijk wordt dat hij echt met een voeding minder kan 'luisteren' we gewoon naar hem.

Ik denk dat het wel normaal is dat een baby van 5 maanden oud rond de 5-7 voedingen krijgt maar ieder kindje is verschillend natuurlijk.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva kreeg met 5 maanden 5 voedingen geloof ik en met 10 maanden 3 voedingen. Maar met 10 maanden had het ook prima gekund met 1 of 2 voedingen.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze toen 's morgens, 's middags, 's avonds en 's avonds laat (en 's nachts).
    Qua kolven kon ik er wel wat meer tijd tussen hebben. Als ik dan weg zou zijn, zou ik 3x hebben gekolfd denk ik.
    's Morgens, einde middag en 's avonds laat ofzo.
    Hier drinkt ze nog 3x en als ik binnenkort een keer een nacht (en dag) wegga, dan kolf ik denk ik 2x.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    oke bedankt!

3 keer per dag kolven dat is best makkelijk te regelen. Ik kolf dan gewoon s morgens en s avonds in het hotel en dan nog een keer ergens s middags wat regelen maar dat zal best te doen zijn.
    Ik vraag me af of ze dan vanzelf die voedingen gaan minderen?
    Tot nu toe zit mijn zoontje nog op hetzelfde aantal voedingen als toen hij net geboren was.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zat ze toen op minder voedingen 4/5 en werd dat met 6 maanden toen ze bijvoeding kreeg weer meer. Ze begon toen 's nachts weer te spoken. Terwijl ze met 4 maanden van 19-6u sliep.
    Het verschilt denk ik per kindje. Kan best zijn dat als Sam straks bijvoeding krijgt, zelf gaat minderen.
    Na een jaar ben ik het wel wat gaan sturen. Ze zat tot haar 1e nl. op 5/6 voedingen ('s nachts vaak 2x), toen ging ze weigeren en kreeg ze 3x overdag een fles ('s avonds laat en 's nachts weigert ze hier een fles). Dat even zo kunnen houden maar sloop toch weer een nachtvoeding in.
    Met 13 maanden gestopt met de middagvoeding (in elk geval tijdens werktijd en thuis stopte ze er na een week ook mee).
    En met 14 maanden gestopt met de nachtvoeding. Ze krijgt nu nog 's avonds laat maar vannacht kwam ze bijv. om 3u. Ook prima, had ik al even kunnen slapen. Maak haar er nl. niet voor wakker.
    Al met al krijgt ze hier dus nog 3x en dat heeft ze ook nodig aangezien bv haar enigste zuivel is wat ze krijgt en ze zal zo'n 100cc per keer binnen krijgen denk ik.

8. Met 10 maanden zaten bij mij de kids overdag zonder bv. Had toen ook geen kolfrecht meer dus op mijn werk overdag kolfde ik niet.

Op de dagen dat ik thuis was gaf ik op verzoek. Het aantal keer durf ik je niet te zeggen met 10 maanden. (Ik werkte toen 4 dagen/week.)

Bij mij waren het alle twee nachtdrinkers. Allebei dronken ze 3-5 keer tussen 20.00 en 7.00 in de eerste maanden. Daarnaast overdag nog op de 3-5 uur en clusteren tussen 17.00 en 20.00. Dus nog wel wat meer dan jouw kleintje.

9. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier momenteel 6-7 voedingen.

Mijn zoontje dronk rond 10 maanden nog een keer of 4 denk ik..?

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje dronk met 5 maanden echt nog wel 8x per dag, maar nu is hij zelf geminderd naar 3-4 voedingen.
    Hij heeft dat echt zelf gedaan, ik heb hem er niet in gestuurd ofzo.. hij haalt de rest allemaal uit bijvoeding... hij eet nu 3 maaltijden en nog een fruithap en koek en sap, dus het zou eigenlijk ook wel heel gek zijn als hij nog 8 keer melk zou willen.

Ik kolf nu smiddags nog 1x op mijn werk, maar ik kolf dan maar 100ml, dus ik zou dat ook best over kunnen slaan.

11. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ik kan je alleen zeggen wat mijn dochter nu drinkt, ze is 6 maanden.
    Ze drinkt nu 4x per dag, maar als het aan haar ligt wil ze maar 3x. Dit is al ruim een maand zo.
    Omdat ze nog geen bijvoeding wilt, vind ik dat ze minimaal 4 voedingen moet hebben.

12. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

6 sep 2009
    2.001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Hier ook nog steeds 6-7 voedingen;)
    Geef nu sinds 2 dagen na de bv nog een klein beetje groentehap maar merk nog geen resultaat of dit hem nu meer vult, hij wilt gewoon 3u later opnieuw eten..
    Mischien wat mamahonger??;)

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    onze kleine is nu een jaar en nu ben ik het aan het sturen. ik probeer af te bouwen. met 10 maanden dronk hij nog wel 5 keer en 's nachts ook een keer...nu drinkt hij meestal in de ochtend rond 8 uur, een borst, daarna eet hij zijn pap (met 100ml melk) dan probeer ik het te rekken tot 13.00 - half 2 na z'n slaapje en geef hem tussendoor water (sap wil hij niet en thee ook niet...) en daarna rond 4 of 5 uur weer, (en slaapt hij wat) en rond 7.30 - 8 uur, meestal wil hij dan nog rond 23.00uur weer...dan komt hij nog een keer in de nacht en dan leg ik hem aan en slapen we weer verder. elke keer een borst, want daarvoor gaf ik twee borsten per keer meestal! dus voor mij is dit al een stuk minder (heb er wel wat last van soms, stuwing...)

voor mij zou het ideaal zijn als hij ook sap en thee gaat lusten en ik op 3 voedingen zou zitten: 's morgens, 's middags en 's avonds. flesje wil hij niet,(vanaf maand 11) alleen sinds kort een rietjesbeker en een beetje drinken uit de oefenbeker. maar hij moet toch ergens z'n vocht uithalen...

het kan heel verschillend zijn met 10 maanden...ligt echt aan je kindje denk ik. Ik zou als je een beetje wil minderen wel water of iets anders gaan aanbieden...heb ik te laat gedaan denk ik achteraf!

14. Veryproudmama

Veryproudmama Actief lid

18 aug 2008
    288
    0
    0
    Hier naar de bijvoeding (vaste voeding) nog zo'n keer of 4...net wanneer ze erom vraagt, dus enkel en alleen op gevoel en op aangeven van de kleine. Heb wel eens geprobeerd een keer minder, maar ze raakt dan van slag en uit haar ritme. Ze drinkt gewoon vanzelf wat minder en bouwt het zelf op eigen tempo af.
    Overigens krijgt ze (zeker nu met warme weer) een flesje water of kruiden thee tussendoor.

15. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    I. kreeg met 5 maanden zo'n 6 a 7 voedingen per dag, soms meer als ze mamahonger had ;)
    Tot vorige week zat ze nog op 5 voedingen, maar ineens zitten we op 4 (hoe dat nou toch gebeurd is? hihi) en heb ik het idee dat ze echt minder drinkt! Dus ik vermoed dat ze zelf begonnen is met afbouwen...met warm weer geef ik de laatste tijd idd wel wat water erbij, extra aanleggen doe ik dan niet meer.

16. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    zoals je al leest, verschilt het nogal per kind ;)

hier met 5 mnd nogeen late en nachtvoeding.
    Nu met 9 mnd drinkt hij 4x overdag borstvoeding.
    De oudste zat met 1 jaar ngop 5-6 voedingen borstvoeding. En at ook minder bijvoeding.

Moeilijk in te schatten dus.
    suc6 ermee

17. Karoke

Karoke Niet meer actief

#17 Karoke, 17 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2011
    Bij 5/6 maanden zou ik zo niet durven zeggen, maar met 10 maanden overdag zo'n 4 keer. 's Nachts eigenlijk niet meer, maar dat vergeet beeb hier nog wel eens. ;)

Deel Deze Pagina