Zoals de titel al zegt, hoevaak en hoelang doe jij over het huishouden? Ik heb het idee dat mijn dagen zowat alleen maar bestaan uit het huishouden doen. Ik werk thuis dus heb opzich genoeg tijd om alles te doen maar het lijkt wel nooit af te zijn. Man is ondernemer en maakt lange dagen dus die hoeft van mij niks te doen in het huishouden. Als ik eens mn rust wil pakken kan ik die eigenlijk nooit vinden ,omdat ik dan al snel denk van oh dat moet ik nog doen en dat etc. Misschien heb ik voor mezelf de lat ook wel erg hoog liggen..
Op dinsdag doe ik in max 2 uur alles beneden, op vrijdag in max 2 uur alles boven. Dat is dan nat afnemen, opruimen, zuigen, dweilen en bedden verschonen. De rest van de dagen zal gemiddeld een uurtje zijn, de was, een doek over de ramen omdat dochter er met plakhandjes tegen heeft gestaan,fornuis schoonmaken, badkamer en wc extra, dat soort dagelijkse dingen. Soms eens een bed tussendoor verschonen (zoon lekt regelmatig door in de nacht) of met de plumeau langs de hoeken als ik zie dat het nodig is.
Wij hebben een hulp genomen. Is begonnen tijdens mijn eerste zwangerschap. Ik kreeg bekkeninstabiliteit en kon daardoor niet meer zelf schoonmaken en man zag het niet zitten alles zelf te moeten doen. Was zo ideaal dat we het nadien maar zo hebben gehouden. Is dat iets voor jullie? Wij betalen 40 euro per week voor 3 uur. In de zomer geven we 100 euro extra "vakantiegeld" en met kerst 100 euro kerstbonus.
Nu vrijwel niet We hebben elke 2 weken een ochtend een huishoudelijke hulp, mijn man is nu tijdelijk thuis ivm lockdown, dus hij is de huisman.. ik kan aanschuiven aan een tafel waar ik die avond geen was meer hoef te vouwen, heerlijk! Mijn man heeft trouwens wel minder last van 'rommel' dan ik, dus op mijn vrije momenten ruim ik wel op..
Elke woensdag van 9-12 ongeveer, mijn man doet op vrijdag vaak nog paar kleine dingetjes. Tussendoor natuurlijk wel doekje over toilet en snel stofzuigen enzo maar dat telt niet echt mee vind ik, dat zijn klusjes van hooguit 10 min.
Wij hebben een huishoudelijke hulp die ongeveer elke week 2.5 uur komt. Zij doet alles wat Riean beschrijft. En dan denk ik allebei 45 minuten per dag voor de rest; koken, boodschappen, was, opruimen etc.
Te vaak en teveel. En het eindigt nooit. Het de meest ondankbare baan die ik ooit heb gehad. In praktijk: Ma/di/do werk ik dus dan het hoognodige woe doekje hele huis incl trappen, wasjes draaien, stofzuigen, beneden dweilen, beddengoed (of vrijdag) Vrijdag alleen doekje beneden en wc en wastafel badkamer, wasjes, stofzuigen, beneden dweilen, beddengoed (of woensdag) Zondag: nat doekje hele huis incl trappen, beddengoed wisselen, was draaien, stofzuigen hele huis, dweilen hele huis, badkamer grondig. heb er inmiddels routine in. De zondag stofzuigen en dweilen doet de wederhelft, rest doe ik. Kost me denk ik 2 uur per keer...
3 kwartier per dag exclusief de hele grote dingen. S ochtends (10 minuten) - ontbijtspullen opruimen - vaatwasser legen - wasje in de machine S avonds man en ik allebei 20 minuten - was uithangen en opvouwen - kamer even vlot aan kant, tafel afruimen - doekje over de tafel en het aanrecht - doekje door de wc's (man plast boven en maakt 't daar schoon, ik beneden en dan meteen even een doekje er door) - stofzuigen beneden - na het tandenpoetsen een doekje door de wastafel Dan is er per dag nog een kwartier over voor andere dingen. Zo maak ik op maandag standaard het filter van de vaatwasser even schoon (2min) en maak ik speelgoed/commode/prullenbakken/luieremmer schoon. Op vrijdag verschoon ik de bedden, 1x per week stofzuig ik de trappen etc. Het gebeurt natuurlijk ook wel eens dat iets meer tijd nodig heeft, ik sta er niet met een stopwatch bij. Ramen lappen in 15 minuten is bijvoorbeeld optimistisch, maar ik doe het ook bijna nooit Mijn man en ik hebben dezelfde tijd aan dingen die we doen, ik doe elke dag een kwartier. Hij kiest er voor om bijna alles op woensdag te doen, behalve de dagelijkse dingen. Dus dan is hij zo anderhalf tot twee uur bezig.
Zo minimaal mogelijk. Ik heb er ook weinig ritme in zitten. En ik zou echt niet weten hoeveel uur het me kost per week of dag. Ik was vroeger al een enorme sloddervos en dat ik wel wat verbeterd, ik ben een stuk opgeruimder dan ik vroeger in m'n slaapkamer was, maar een poetstype zal ik nooit worden. De was heb ik gelukkig geen hekel aan dus daarmee ben ik altijd wel bij. Ik maak het mezelf ook makkelijk, misschien heb ik er daarom geen hekel aan. Ik strijk niet en heb heel veel mandjes in de kasten, zoals ondergoed, leggings, sokken ed vouw ik allemaal niet, ik sorteer het en hop, mik het in het juiste mandje. Maar echt huishouden als in een doekje over de vensterbank halen of zo, blegh. Dat doe ik als het me echt ontzettend begint te storen dat er zoveel stof, aarde en water kringen opzitten. Ik hoor vriendinnen er ook wel eens over dat ze bijvoorbeeld een kamer of een verdieping aanpakken op een bepaalde dag. Dat is een hele andere manier van werken. Ik kan gerust op de ene dag een vensterbank afnemen, de andere dag een kast opruimen en poetsen en de volgende dag de vloer dweilen. Volgens mij is dit wel een wat ongewone manier van het huishouden doen en misschien ook wel niet zo efficiënt, maar ach, het werkt hier wel. Vraag me af of er mensen zijn die zich hierin herkennen?
Ik herken me heel erg in jouw verhaald. Ik was ook nooit een poetsmiep en ben dat nog steeds niet. Stofzuiger haal ik wel vaak door het huis, maar wij hebben een golden retriever, dus dat moet wel. Dweilen doet mijn man. Strijken doe ik niet, tenzij het echt noodzakelijk is. Ik heb veel hangkleren, die ik niet op hoef te vouwen
Maandag van 7.30 tot 14.30 doe ik het complete huis. Kamers, bedden verschonen en weer opmaken als het uit de was komt. Alles in een ruk door. Ene keer was ik de ramen mee, andere keer doe ik de kast van binnen uit of de koelkast... Rest vd week bijhouden. Donderdag ff met de steelstofzuiger boven eroverheen. Aanrecht en tafels worden na elke maaltijd afgedaan en opgeruimd en gepoetst. Als je je rommel direct opruimt, is al het halve werk. Verder gaat Beppie (mn iRobot Roomba) hier na elke maaltijd ff door de keuken km te stofzuigen. Elke dag wel een wasje die ik ditect ophang/in de droger doe en direct wegvou en inruim. Heb pas rust als het klaar is. Het is 1 dag goed doorpoten maar rest vd week ook gewoon klaar. Voor mij werkt dit.
Hier hetzelfde. Het is hier netjes en het is hier schoon, maar ik doe niet aan schema's oid, maar wanneer ik denk dat het nodig is en wanneer het uitkomt of ik er energie voor heb. Ik doe elke dag een beetje trouwens, niet op een vaste dag.
Ja hier haha... Het is hier het schoonst als we bezoek krijgen Mijn vriend en ik hebben beiden een hekel aan het huishouden. Sinds we een kindje hebben wel een stofzuiger robot aangeschaft omdat we een harige kat hebben, dus die rijdt elke dag een rondje. Verder doe ik ongeveer 1x per week de badkamer, 1x per week bed verschonen, vaatwasser om de dag meestal, wassen ook om de dag ongeveer. Soms heb ik wel ineens een dag dat ik ineens alles aan pak en dan benut ik dat ook haha.
Dit inderdaad. Heb het geprobeerd met schema's maar daar hou ik me dan toch weer niet aan. Dan heb ik in de ochtend al in m'n hoofd wat er 'moet' gebeuren. Als de kinderen dan hun dag niet hebben en ik het lijstje niet af kan maken dan raak ik daar vreselijk geïrriteerd van. Voor niemand gezellig.
Sommige dingen doe ik elke dag: Even opruimen Stofzuigen Wc De was Vaatwasser Denk een uurtje ongeveer. 1x pw de bedden en kattenbak. Denk dat ik totaal ongeveer 10 uur pw mee bezig ben.
1x in de twee weken komt de hulp en die doet dan alles grondig. Ook altijd een grote klus erbij zoals ramen zemen binnen. De andere week doe ik in een paar uur alles zelf (badkamer wc, stoffen dweilen) mijn man doet dan die week grondig het hele huis stofzuigen. Bed kinderen doe ik op zondag Bed van ons zelf doet mijn man op vrijdag Stofzuigen beneden elke dag na het eten (mijn man) Ik haal ongeveer om de dag een doekje over wc/deurklink/oppervlakten We hebben een glazenwasser voor buiten Een tuinman 2x per jaar voor buiten Mijn man doet vuilnis Vaatwasser elke avond aan en ruimt mijn man uit Was doe ik en dat is wel vaak maar tussendoor Boodschappen bestel ik en laat ik bezorgen en tussendoor op woensdag haal ik wat bij Uiteraard koken en keuken opruimen elke dag (vroeger om en om nu meestal ik) Ik vind het wel meevallen doe elke dag een beetje. Maar ik doe bij echt niet wekelijks gordijnen en of kussentjes wassen enzo wat ik hier wel eens lees. Dus misschien ben ik niet schoon genoeg
Ik doe ongeveer Flylady , al ben ik niet zo goed met het 'ontrommelen', vooral ook omdat man een halve 'hoarder' is en heel onrustig wordt als ik teveel weggooi/doe. Dagelijkse klusjes (wassen/vouwen, afwassen, opruimen) totaal een uurtje denk ik. Dan 1 keer per week een uur 'weekly home blessing' (onderverdieping) En 1 keer per week een 'zone' uitgebreider (1-2 uur), zodat grootste deel van huis 1 keer per maand aandacht heeft gehad. Bepaalde dingen die ik dan niet zo belangrijk vind, sla ik wel een maand (of 2) over (bijvoorbeeld de ramen aan de buitenkant of opruimen in de kasten). Hoewel ik dus geen heel trouwe volger ben, heb ik aan de flylady methode wel wat gehad en mijn mindset tav poetsen/huishouden en er meer grip op krijgen.