Heb al een tijdje dat mijn mond/tong/kaken heel gespannen zijn. Ik heb ook enorm veel hoofdpijn erbij. Ik heb heel erg het idee dat het komt door het aanspannen van mijn mond/kaken/tong... Maar geen idee hoe je er vanaf komt. Heb al op google gezocht, oefenen gedaan die ze aanraden, maar ben snel weer terug bij af. Verwacht dat het door stress komt, en die stress zal waarschijnlijk niet morgen weg zijn... Dus zal toch een manier moeten vinden ermee te dealen of er vanaf te komen. Misschien heeft iemand hier de gouden tip
Normaal zou ik zeggen; ga naar de fysio, daar had ik in ieder gebal baat bij. Maar of dat momenteel handig is. Dan zou het wat mij betreft wel heel erg moeten zijn..
Herkenbaar. Ik heb bij revalidatie therapie alleen geleerd het te constateren, tong mag niet tegen gehemelte zitten en kaken niet tegen elkaar in ontspannen toestand. Dus regelmatig aan denken en die tong laten zakken. Heb er nooit oefeningen voor gekregen.
Orofaciaal fysiotherapie, maar die mogen momenteel niet werken in principe. Misschien is er wel een orofaciaal therapeut die met videobellen werkt en advies kan geven . De regels daarvoor zijn tijdelijk versoepeld door de zorgverzekeraars.
Ik heb er fysio voor gehad. 's nachts knars/klem ik ook veel, dus in de perioden dat het heel erg is doe ik de oefeningen + massage. Verder kan een bitje van de tandarts helpen, maar bij mij was het weg gegooid geld. Ik ging het "vast zuigen" waardoor het probleem alleen maar erger werd. Massage punten zijn dan boven je slapen, ter hoogte van je oorlel 'tussen' je kaken en het holletje achter je oor. Ook zie je dat mensen die klemmen vaak de spier die van je achterhoofd naar je sleutelbeen aanspannen, dat kan ook tot hoofdpijn leiden. Dus die wordt hier in de massage mee genomen. Je kan ook YouTube raadplegen op "tmj". Heel veel filmpjes met oefeningen en massage punten.
Toen ik heel veel last had van mijn kaakgewricht (met uitstralingspijn) heeft de kinesist/ostheopaat de spanning weg gekregen met manuele manipulatie. Daarnaast heeft hij een paar eenvoudige oefeningen meegegeven voor als ik het nog eens voel opkomen en, hoe eenvoudig ook, bij mij helpt het wel om het onder controle te houden: - onderkaak snel van links naar rechts bewegen - met onderkaak ‘achten’ maken, eerst een paar keer in de éne richting, daarna in de andere richting En dit een paar keer per dag herhalen. Weet natuurlijk niet vanwaar de last precies komt bij jou en of je dus iets aan de oefeningen zal hebben, maar baat het niet ...
Mijn dochter heeft het ook en heeft sinds kort een soort "bijtring"voor volwassenen. Ze is er ontzettend blij mee en heeft geen last meer van spanning. https://www.senso-care.nl/oplossingen/kauwsieraden.html
Ik had er ook enorm veel last van en bleek ‘s nachts te klemmen. Ik draag nu een speciaal op maat gemaakt bitje door de orthondontist van een paar tientjes welke ik ‘s nachts draag als ik merk dat ik weer last krijg en dat werkt prima.
Ontspanningsoefeningen, mindfulness. Bewust worden van de spierspanningen in heel je lijf, bewust aanspannen en bewust ontspannen..
Je bouwt met bijten wel meer spierkracht op, waardoor het lastiger is om de kaak ontspannen te houden. Mij werd geadviseerd 2 weken geen harde dingen te eten en de hoeveelheid kauwen/klemmen echt te verminderen.
Bij pilates deden we voor ontspanning van kaak- en gezichtsspieren de oefening om de letter "L" in gedachten uit te spreken. Ik merk dan wel als ik dat doe dat het inderdaad wat losser wordt. Maar als het echt vast zit, zal dit waarschijnlijk te weinig zijn, vrees ik?
Dankjewel, wat een tips! Ik maar denken dat ik iets heel vreemds ging posten, blijkt dat toch veel van jullie het kennen. Doet me goed... Momenteel is het weer wat minder, maar blijf hoofdpijn houden... Dus denk dat het toch onbewust is. Normaal zou ik idd een fysio bellen als ik zoveel last had, maar dat gaat niet, dus ben blij met dit forum Ik ga morgenmiddag eens even goed googlen, eerst ff Corona nieuws lezen...!
Heb je in de afgelopen 2 maanden een AB-kuur gehad? Ik heb een paar maanden geleden namelijk een AB gehad en een paar weken later kreeg ik zo'n last van mijn mond. Kon niet eens normaal mijn tong uitsteken. Alles stond strak en ook hoofdpijn. Wel ontzettend vervelend..
Misschien een vreemde tip die alleen een korte- termijn oplossing is: drink een klein beetje alcohol voordat je gaat slapen, is een spierverslapper. Heb eens na een behandeling bij de tandarts een tijdje last gehad van m’n kaken en spande ze steeds in m’n slaap aan en werd dan wakker van kramp in m’n kaken. Een wijntje voor het slapengaan deed wonderen... was er na een paar nachten vanaf. Weet niet 100% zeker of dat door het wijntje kwam maar vanaf toen was het over.
Nope, geen AB kuur gehad. Het is niet zo dat het pijn doet of wat dan ook, maar het is gewoon mega vervelend. En hoe meer je er op let, hoe strakker alles gaat staan heb ik het idee.
Ik doe het ook. Klemmen vooral. Ik had het ook niet door totdat ik een klant had, een orthodontist, die zag dat ik wel erg ontwikkelde kaakspieren had . Dit is al twintig jaar terug maar hij gaf mij als tip regelmatig mijn wangen op te blazen en even vasthouden. Voelt heel fijn als je inderdaad klemt.