Hoevaak en hoe lang doe jij het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lindy92, 17 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Elke dag opruimen, afstoffen, vaatwasser, wc, stofzuigen, dweilen, bedden opmaken. Wassen en opvouwen doet mijn man tussen het werken door, vind ie leuk en daardoor vind ik hem weer heel leuk..win-win hier dus. Ramen lappen 1 keer per maand, bedden verschonen en badkamer grondig schoonmaken 1 x keer per week. Strijken doe ik niet aan.
    Ik denk dat ik dagelijks een uurtje kwijt ben ongeveer.

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wat doe je dan met die plumeau? Ik heb niet eens zo'n ding en zou ook niet weten wat ik ermee moet. Maar ik heb dan ook geen vensterbanken in huis en geen dressoir ofzo.

Mapje vindt dit leuk.
  3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Je hebt die vraag niet aan mij gesteld maar ik neem er de muren en het plafond mee af.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Maar toch niet dagelijks?

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Oh nee zeker niet dagelijks, denk 1 keer per maand ongeveer en soms iets langer.

6. Dogpaw

Dogpaw Actief lid

4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Elke dag de keuken en woonkamer afnemen. Beneden elke dag stofzuigen (grooooote, harige hond) toilet beneden wekelijks, toilet boven dagelijks. Badkamer 1x per week, slaapkamers wekelijks afnemen en stofzuigen. Zolder 1x in de 2 weken wasmachine etc afnemen en daar stofzuigen. Elke dag meerdere wassen.

soms ben ik ook gewoon te moe om nog wat te doen en dan laat ik het savonds gerust staan tot de volgende dag.

gemiddeld 1,5 u per dag huishouden. En op zondag doe ik alleen de kamer en keuken bijhouden verder lekker niks

7. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

31 mei 2019
    1.412
    1.253
    113
    Vrouw
    #47 Marsepein, 18 feb 2021
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
    Ik ben de hele dag door bezig..
    Het begint al zodra ik opsta en naar het toilet ga. Als ik zelf klaar ben maak ik meteen het toilet schoon (fonteintje en toilet) daarna ga ik naar de badkamer, was mezelf en doe mn dagelijkse routine. Vervolgens doe ik de badkamer snel afnemen. Dan loop ik door naar de was, doe eentje erin en haal de andere uit de droger. Vervolgens maak ik de kids wakker, doe de ramen open van de slaapkamers en ga ik alvast naar beneden, doe toilet beneden en dek de tafel, ruim ik de vaatwasser uit.
    Na het ontbijt en wegbrengen kinderen ruim ik de tafel af, ruim vaatwasser in en spray ik de kookplaat in. Ik stofzuig beneden en neem het fornuis af.
    Vervolgens ga ik naar boven, doe de ramen dicht, maak de bedden op, vouw de was, zet deze terug in de kasten en ruim rondslingerende spullen op. Dan weer naar zolder en daar de kamers doen, was in de droger en zet een nieuwe was aan. Ik strijk dagelijks wat er gestreken moet worden.
    Met de kleine spelen en weer wat te eten geven.
    Chillen met koffie.
    Kleine naar bed en dan pak ik meestal wat groots aan of de badkamer of zolderverdieping pakken (bedden verschonen, afstoffen, stofzuigen en dweilen) of bovenverdieping (bedden verschonen en kamers afstoffen, zuigen en dweilen) of beneden afstoffen, stofzuigen en dweilen of de keuken grondig aanpakken, of de toiletten grondig pakken. Elke dag wel wat anders.
    Rond 12-13uur ben ik wel echt klaar met het huishouden en heb ik een uurtje voor mezelf totdat de kids thuiskomen van school. In die tijd lunchen en chillen.
    Als de kids thuis zijn probeer ik niets meer te doen qua huishouden enkel de vaat van ze die ze gebruiken. Even naar buiten en eventueel een boodschapje doen, soms huiswerk maken met ze of wat anders en dan begin ik met koken.
    Na het eten, kleine in bad, was vouwen en soms nog een nieuwe aanzetten (ligt eraan of de kids gesport hebben)
    Naar beneden, vaat inruimen (tafel ruimt mijn man af en zet koffie of thee) vervolgens doe ik niks meer in het huishouden.
    Dit zijn dagen dat ik buitenshuis niets of een kleine afspraak heb staan. De grote dingen pak ik alleen aan als ik het overgrote deel van de dag thuis ben (ongeveer 4x per week).

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Letterlijke alle oppervlakken stoffen.
    Plankjes, vensterbanken, over de spiegels, de schouw, salontafeltje(s), over de verwarmingen, over kasten in de gang, de luxaflex in de badkamer...

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb altijd zo het idee bij plumeau's dat je dan alleen het stof verplaatst.

Anouk2005, citroenrasp, Kes en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben gelukkig een schoonmaakster. 2,5 uur per week. Op de wc's nog een keer doen, doe ik niks meer. We hebben James de robotstofzuiger gelukkig. We lopen nooit met schoenen in huis, dus dweilen doet de achoonmaakster 1x per week beneden. Boven als het nodig is.
    De was doet vriend. Ik strijk 1x per week, ongeveer 1,5 uur. Rest vouw ik.
    Dan de standaard dingen als opruimen en vaatwasser en aanrecht schoonmaken. Maar dat kost bij elkaar hooguit 20 minuten.
    Bedden 1x per 2 weken. Als het heel heet is vaker.
    Ramenwasser voor buiten elke maand.
    Ik haat het huishouden doen en snap ook niet dat sommigen elke dag afstoffen. Zie daar echt het nut niet van in en zonde van mn tijd.
    Vriend doet meer dan ik. Die wast de ramen aan de binnenkant. Stofzuigt de bank en trappen. Doet de tuin. Doet de boodschappen.

Mythique en Jessi79 vinden dit leuk.
  11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Nee hoor, als je een goede hebt dan houdt ie het stof vast en die doekjes verwissel je. En ach verplaatsen, ik zuig toch elke dag. Moet wel met kinderen en een gietvloer;)

Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Lenainlove

Lenainlove Actief lid

8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    In ons vorige huis kwam er geen einde aan, maar nu leven we redelijk minimalistisch waardoor er minder is om op te ruimen en schoonmaken makkelijker is. Een verademing. Niet dat ik er nu van geniet.. De was vind ik nog wel oké, de vaatwasser uitruimen prima (inruimen vind ik een pokkewerk en doet mijn man gelukkig), de rest zijn moetjes.

Ik hou van de quote:

"I feel like I should clean the house, so I'm going to read until that feeling passes."

Gewooniemand, SAARC, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Hier ook een schoonmaakster, 1x in de 2 weken 3 uurtjes. Zij haalt een doekje over de meubels beneden en boven, zuiden beneden en boven, dweilen beneden en boven, badkamer en wc schoonmaken. Zelf zuig ik om de dag en na de maaltijd even met een kruimeldief rond de eettafel, wc om de dag en iedere dag doekje door de keuken. Was indien nodig, ongeveer 5 wassen per week. Op zondag verschoon ik alle bedden. En alle grotere klussen als koelkast, kastjes keuken, ramen lappen enz als ik het nodig vindt....:rolleyes:

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ah ok, ik zie bij plumeau dit nog voor me :roflmao:
    Screenshot_20210218-092023_bolcom.jpg

Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Voor me gevoel ben ik ook altijd bezig met het huishouden. Maar het zal 30 min per dag zijn door de weeks. wat ik iedere dag wel doe:
    wc’s schoonmaken
    Wat was doen, of vouwen.
    stofzuigen
    zooi van de kinderen opruimen.
    Aanrecht en tafels schoonmaken.

Op vrijdagochtend probeer ik altijd tussen 8-10 uur grote dingen te doen, dus de badkamer goed, keuken goed. Stoffen. Alles stofzuigen. Dweilen.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Elke dag wel iets, never ending story haha.
    Stofzuigen, toiletten, overal doekjes overheen.
    Om de dag ongeveer dweilen.
    Daarnaast nog bedden verschonen, wassen draaien, opruimenopruimenopruimen.

Verder heb ik geen vast schema, of vaste tijd dat ik iets MOET doen. Kan daar ook erg slecht tegen.

17. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Gemiddeld elke dag een uurtje denk ik. Net was er nodig is. Ik haat het huishouden, maar ik heb ook een hekel aan rommel en viezigheid, dus ja.

Ik wil niet een hele stapel was achter me hebben liggen tijdens een online vergadering, of dat ik de gootsteen ruik, enz. Zeker nu ik de hele dag thuis ben, worden dingen een stuk sneller vies. De bovenverdieping is een beetje verwaarloosd, omdat ik daar niet constant naar kijk.

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.693
    18.773
    113
    Vrouw
    Ik ben tot de constatatie gekomen dat ik veel te veel energie stak in mijn huishouden.

Nu is het extreem weinig en erger ik mij wel eens maar ik ben al blij dat ik alle was kan bijhouden en lekker en vers eten kan voorzien voor mijn gezin.

Ik heb een aanvraag gedaan voor wekelijks 3 uur huishoudelijke hulp en zal binnenkort wel iets horen.

19. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Wat doen jullie als jullie het toilet schoonmaken? Ik vind dat een rotklusje, dus gooi er wat wc eend in en poets wat met de wc borstel, maar zou het wel beter schoon willen maken.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is natuurlijk geen schoonmaken. Mij gaat het vooral om de bril. Daar zit je op en dochter nog met dr handen aan.
    Allesreiniger is gewoon voldoende. Evt wat azijn tegen kalk. Ik ga met schuurmiddel en schuursponsje ook onder de rand en in de pot waar het water staat.

Deel Deze Pagina