ik had een vraag: wij sterreliseren onze flessen na iedere voeding in de magnetronsterelisator. maar hoevaak moet dat nu eigenlijk. volgens mij mag het al wat minder vaak. wij gaan namelijk over twee weken 2 daagjes uit logeren bij de overgroot opa en oma van Yannick en die hebben geen magnetron. Yannick is nu 11 weken en dan 12.
Zowel bij de eerste als bij ons tweede kindje hebben we de eerste maand elke week de flesjes gesteriliseerd en daarna nooit meer. Het is zeker weten onnodig om na iedere voeding het flesje te steriliseren. Als je je er prettig bij voelt om het wel te doen zou ik het vanaf nu 1x per week doen. Dit is wat onze kraamverzorgster ook aanraade. Houd in je achterhoofd dat je ook te schoon kunt leven...
Wij deden t de eerste 3 maanden dagelijks. Daarna zo'n 2x per week en nu 1x per week, soms 2x ivm warm weer.
Ik kook de flessen nu nog 2 x per week. Mijn zoontje is 9 weken. Onze kraamverzorgster gaf aan dat het de eerste 6 weken iedere dag moest (dus niet iedere voeding) en daarna 2x per week.
even als bijvoegsel, hij heeft twee keer spruw gehad, en toen moest het na iedere behandeling met medicijn... dat was met 5 flessen bijna na iedere voeding... vandaar.... oke dan kunnen we nu langzaam opbouwen naar 1 keer per week
Na iedere voeding? Dat lijkt me een beetje teveel van het goede. Maar je moet natuurlijk doe waar je je goed bij voelt. Ik deed het tot gister elke dag, nu doe ik het om de dag. (Dus gisteren gedaan, vandaag niet, morgen wel etc....)
Wij hebben het de eerste weken elke avond gedaan (1x per dag dus). Maar heel erg in het begin vergaten we het ook wel eens een keertje, want het ritme zat er gewoon nog niet in... Maar de kraamverzorgster vond het helemaal niet nodig elke dag. Dat hoefde volgens haar niet meer. Maar omdat ik het wilde deed ze het toch. Na een maand of 3 zijn we naar 1x in de week gegaan. Dat proberen we nog steeds. Na elke voeding vind ik wel erg veel. Maar wil je dat echt blijven doen, kun je natuurlijk altijd uitkoken in een pan water op je fornuis/kookplaat. Water erin, flessen erin en de laatste 3 min de spenen erbij.
De eerste weken kookte ik iedere morgen de fles uit. Nu doe ik hem iedere avond in de afwasmachine, schijnt genoeg te zijn!
In het begin dagelijks, toen om de dag en nu doe ik het 1 keer per week. Na iedere voeding is echt onnodig.
Ik steriliseer de fles al vanaf het begin 1 x per dag. Verder spoel ik hem om en bewaar hem in de koelkast.
Wij hebben het de eerste maanden 1x per dag gedaan, vaker is echt niet nodig. (wel TIJDENS de spruw, maar daarna niet meer) Maar als je gaat uitlogeren kun je de flessen ook 1x per dag uitkoken in een pan met water. Ik heb geen magnetronsterilisator, en dus ook nooit gebruikt.
Ik kon de sterilisator weg doen van de kraamzorg, gewoon in de vaatwasser is goed genoeg dit ivm weerstand opbouwen. Al gebruik ik hem zelf 2x per week gewoon voor mijn eigen gevoel. Het is gewoon wat je zelf wilt maar na elke voeding is wel heel vaak.
De eerste 2 weken deed ik het iedere dag, toen om de dag, en na een maand ofzo 1x per week. Nu probeer ik het dus 1x per week te doen, maar ik vergeet het ook weleens, dus kan ook wel een keer langere tijd tussen zitten.
In het begin dagelijks, later om de dag en nu 1x per week ofzo (als ik er weer ff erg in heb).. Ik las in een boekje van het zkh dat als je de flessen na de voeding gelijk omspoelt met koud water en voor gebruik goed afwast met goed heet water en sop (of in de vaatwasser) dat ze niet perse uitgekookt hoeven te worden, maar volgens mij zijn de meningen daar ook nog wel ns over verdeeld
Ik doe het 2x in de week, elke zondag en elke woensdag. Na de voeding gewoon goed uitspoelen/schoonmaken, en dan vind ik het wel prima.
Ik doe het 1x in de week. Voor de rest met een sopje en regelmatig in de vaatwasser. Als je de flesjes gewoon afwast als je een dagje of wat weg gaat is het prima hoor.
Alleen nadat we ze uit de verpakking hebben gehaald en daarna nooit meer. Gewoon goed afwassen of in de vaatwasser is genoeg, volgens ons en de kraamverzorgster.
Hier nog steeds na elke voeding. Is een gewoonte ondertussen. Hebben ook geen afwasmachine anders zou ik ze daar wel inzetten denk ik.