Zijn er hier meiden die wat verstand hebben van codes? Ik heb vandaag een groei echo gehad en daarop staan wat codes met daar achter balkjes in hoevere de kleine op die balk zit zeg maar.... Het gaat om de volgende codes: BPD, HC, AC, FL, HC/AC met alles zit ons kleintje hoger dan het gemiddelde en soms zelf helemaal aan het einde van het balkje! Ook kwam er bij de meting onderaan vaak te staan: 39 weken en nog wat dagen.... Terwijl ik vrijdag pas 37 weken ben! Bij het gewicht staat overigens: 3.521 zal dat het gewicht van nu zijn? of het geschatte gewicht van wat ze verwachtten bij de bevalling als ik beval bij week 40 ? Iemand ervaringen hiermee? Ik kan pas maandag terecht bij de Gyn en het zit me toch niet helemaal lekker allemaal! Oh ja onderaan staat: Groei conform P92 wat betekend dat dan?
die afkortingen weet ik niet precies wat wat is, maar eentje is de lengte van het bovenbeentje, eentje de hoofdomtrek, eentje hoofd-stuit volgens mij, want dat stond bij onze pretecho namelijk ook op de dvd... ik denk dat jullie kindje ietsjes groter is dan gemiddeld voor de termijn van 37 weken. het zou dus goed kunnen dat het nu al 3500 gram is en over 2-3 weken 8 pond bij de geboorte... maar dat alles is geen probleem natuurlijk, zolang de gyn er niets van zegt zou ik me zeker geen zorgen maken. onze oudste liep ook ietsjes voor en is met 40 weken geboren met 4025 gram, en dat was geen probleem. als je kindje geloof ik boven de 4500 gram is dan gaan ze actie ondernemen volgens mij (maar weet het niet zeker) ik denk dat het allemaal goed komt! maar voor de zekerheid kan je het natuurlijk altijd vragen aan je gyn! succes en sterkte met de laatste loodjes!
Ik moet maandag pas naar de Gynaceoloog omdat er geen plek was vandaag Maar ik denk dat ik morgenvroeg even de VK opbel of ik misschien even langs kan komen om de papieren door te spreken... Inmiddels heb ik ook al wat codes gevonden via iemand: SPALS [FAQs] En weet nu ook wat alles een beetje is....
Is inderdaad lastig, al die afkortingen. Wij hebben ook net een echo gehad en daar staat op HC 31,6 cm(lengte van hoofd tot billen???) AC 30,7cm (geen idee) FL 6,56cm (hoofd omtrek???) EFW1 2458gram--- dat is het gewicht NU De verloskundige zei bij ons dat ons kereltje wel klein is, maar wij zijn ook allebei klein dus dit is normaal. Hij word bij de geboorte (40wk) geschat op ruim 5 en half pond. Is jullie kindje ook een stuk groter dan, of komen die centimeters wel redelijk overeen? Het geschatte geboortegewicht kan ik trouwens op de echo niet vinden.
Die 3521 gram is volgens mij wat je kindje nu weegt. Ik heb een paar weken terug een groeiecho gehad en toen stond er 2200 gram ofzo, dus het gewicht van toen. Maar waarom wil je niet tot maandag wachten? Je kindje is iets groter dan gemiddeld maar verder niets aan de hand (toch?).
Ik wil niet wachten tot maandag omdat ik graag uitleg wil over de maten etc die erop staan... Ik weet nu namelijk helemaal niks en op de balkjes die op de brief staan zit de kleine of helemaal aan het eind (ver boven het gemiddelde) of bijna aan het eind... Echoscopiste heeft er verder ook geen uitleg over gedaan behalve dat we "een flinke baby krijgen" En misschien kan de VK mij een beetje geruststellen als we de brief even samen doorspreken.... Anders moet ik tot maandag wachten tot ik bij de Gyn kom en dan ga ik me er al die tijd misschien zorgen om maken...
BPD = bipariëtale diameter = afmeting van het ene kant van het hoofdje naar de andere kant HC = head circumference = hoofdomtrek AC: abdominal circumference = buikomtrek FL: femurlenght = lengte van het dijbeentje EFW= estimated foetal weight = het geschatte gewicht. De waardes hiervan worden opgemeten. Dit wordt als het ware in een formule gestopt en hieruit komt een getal, ofwel een grafiekje. De zogeheten referentiecurven. In jouw geval de P92. Dit betekent dat gemiddeld 92% van alle onderzochte kindjes (toen de grafiek gemaakt werd) een lager geboortegewicht hadden, en 8% een hoger geboortegewicht. De metingen gaan vaak om millimeters en daarom kunnen ze er wel eens naast zitten. En het is niet altijd te zeggen dat ieder kindje hetzelfde lijntje blijven volgen (als ze iets minder groeien, zakken ze iets naar onder op de grafiek). Al met al is het een kindje dat iets groter dan gemiddeld is. Met 40 weken kom je dan ongeveer uit op 8 pond. Als het eerder geboren wordt is het minder. Dit hoeft zeker niet te betekenen dat de bevalling daardoor zwaarder is. De zwaarte van een bevalling ligt zeker niet altijd aan het gewicht. En het gaat om de verhoudingen tussen jou en de baby. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust, desnoods via een PB. Ik heb ervoor gestudeerd
Kijk anders even hier: Referentiecurven - perinatreg Daar staan ook de codes P.. bij enzo, misschien heb je er wat aan? En je niet druk maken hoor, je krijgt waarschijnlijk een iets groter dan gemiddeld kindje, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn! En misschien beval je al over een week en dan is je kindje waarschijnlijk zo'n 3700 gram en dus helemaal niet zo heel groot.
bwoe: bedankt voor je reactie Daar heb ik wel wat aan! Zou het trouwens niet kunnen zijn dat ze altijd een verkeerde meting hebben gedaan en dat ik eigenlijk verder zwanger ben? Al zou dat misschien niet logisch zijn aangezien ik verschillende echo's heb gehad en ze uitkwamen tussen de 10 - 14 maart... kan een kleine nu echt zo hard groeien in 3 - 4 weken tijd? (want vorige keer toen ik bij de Gyn was heeft hij even gauw gemeten en zei dat het een gemiddeld kindje zou worden en nu dus ineens een flink kindje!)
Helemaal mee eens! En Eva was 4350 gram, maar ik heb een prima bevalling gehad! Het was iets zwaarder omdat Eva verkeerd lag, als ze goed had gelegen was het volgens mij een eitje geweest!
Ach het zal ook niet blijven zitten, er is er tenslotte nog nooit 1 blijven zitten Het zal ook vast allemaal wel goed komen! maakte me er alleen wel wat zorgen om omdat er eerst altijd werd gezegd: mooi gemiddeld kindje! (op de beentjes na die zaten altijd al boven aan de lijn) En nu ineens: een groot kind! Maar dat het goed komt zal vast wel zo zijn Toch maak je je er dan wel wat zorgen om
Bij Eva werd er altijd gezegd dat het een gemiddeld kindje was. Ging ik dan ook helemaal vanuit. Ik heb toen geen groeiecho's gehad trouwens. Toen ze geboren was had iedereen zoiets van, zo, wat een flinkerd! Was ze dus 4350 gram. Ik geloof dat ik wel blij was dat ik dat niet van tevoren wist . Maar het hoeft dus geen problemen te geven. Nu dus wel een groeiecho gehad met 34 weken en het kindje lijkt gemiddeld te zijn. Nu kan het natuurlijk nog wel een groeispurt maken, maar de 4,5 kilo zal het waarschijnlijk niet halen. En daar ben ik op zich wel blij mee, ik wil graag thuis bevallen en als ze het op ongeveer 5 kilo hadden geschat, had ik dat toch niet gedaan...
Heb de VK gebeld, ben nu een beetje gerustgesteld! Ze zei wel dat ze geen uitspraken erover gaat doen omdat de Gyn dat doet en die verder beleid bepaald en ze heeft ook aangegeven dat de echoscopiste dat eigenlijk helemaal niet tegen mij had mogen zeggen al dat het een flink kind wordt... maar goed dat had niks uitgemaakt want dan was ik zelf al gaan kijken op de papieren (ik ken mezelf ) bovendien zag ik op het schermpje dat kleintje steeds rond de 39 weken zat met de metingen! Ach ja ben al wat geruster, ook dankzij jullie berichten thanx En nu is het maar even afwachten.....