Wij kregen onlangs bericht over een premieverhoging van de autoverzekering. Niet leuk natuurlijk, zeker als je al 23 jaar schadevrij rijd. We kunnen ons elders verzekeren voor minder met beter voorwaarden, dus we gaan overstappen. Maar nu kwam natuurlijk weer de vraag of je er dan een personen inzittenden dekking bij wilt hebben. Eigenlijk is dat niets meer dan een uitkering bij blijvend letsel of invaliditeit. Ik heb eens rond gevraagd in mijn omgeving, maar helemaal niemand die er ooit gebruik van heeft hoeven maken (ook geen mensen die zij dan weer kennen). Nu ben ik eigenlijk heel benieuwd, zijn er hier dames (of heren) die deze dekking wel eens nodig hebben gehad?
Bedoel je met 'nodig gehad hebben' aanspraak maken op de verzekering door blijvend letsel? Of vraag je je af of deze verzekering überhaupt ooit gebruikt wordt, dus ook in geval van blijvend letsel? Bijvoorbeeld omdat andere verzekeringen eerst aangesproken worden, wat deze verzekering overbodig maakt....
Nooit hierover gedacht maar wat ik wel eens voorbij zie komen bij bijv scholen/sportclubs dat je alleen de kinderen mag vervoeren als je een inzittenden verzekering heb.. En stel je voor je neemt een vriendje of vriendinnetje uit school mee en er gebeurd iets? Wat vertel je die ouders? Ga je zelf ervoor betalen als er iets is gebeurd? Ik weet echt niet de voordelen of nadelen ervan maar zijn wel dingen om over na te denken denk ik..
Ik heb jaren in de verzekeringsbranche gewerkt en herinner me geen enkele keer dat er gebruik van is gemaakt. Als je er toch voor kiest raad ik je aan de schadeverzekering inzittenden te nemen. Die dekking is echt vele malen uitgebreider en daar wordt sneller gebruik van gemaakt. Dit is een sommenverzekering en keert daadwerkelijk gemaakte kosten uit aan de inzittenden. Ook materiaal bv, of tijdelijk niet kunnen werken.
Ik heb er gelukkig nooit gebruik van hoeven maken, dus in die zin kan ik je niet helpen. Maar hier op school is het verplicht als je kinderen meeneemt in de auto tijdens een schooluitje.
Ik heb helaas een hele tijd geleden aanspraak moeten maken op deze verzekering. Destijds kon niet vastgesteld worden wie de schuldige partij was en daarom loopt deze zaak nog. Zo lang de zaak loopt kan ik alle kosten op mijn eigen verzekering verhalen. Als ik deze verzekering niet had gehad was ik al voor ruim 23.000 euro het schip in gegaan en kijkend naar de toekomst ben ik bang dat dat echt nog veel meer gaat worden.
Wat naar voor je. In jouw geval dus heel fijn dat je 'm wel had. Zou je kunnen vertellen welke kosten dan zoal voor je eigen rekening komen? Het eigen risico van je zorgverzekering waarschijnlijk, maar verder?
Leuk is anders, maar ik sta heel positief in het leven. Ik geniet van de dingen die ik wel kan en de nieuwe gevonden passies. De lijst met mogelijkheden is echt eindeloos. Er wordt sowieso gekeken naar de taken die je normaal gesproken in huis uitvoert. Mocht dit dan niet meer lukken, dan mag je iemand inhuren om dit over te nemen. Oppas voor de kinderen, huishoudelijk hulp, tuinhulp enz.. Aanpassingen op werk en thuis. Ook de vervanging van spullen komt uit dit potje. Autostoeltjes bijv. Of stel je loopt altijd op hakken, maar kan dat niet meer en moet naar platte schoenen dan wordt ook dat bekostigd. Een werkgever mag de kosten van vervanging verhalen op deze verzekering. Als je salaris misloopt doordat je niet meer kan groeien door een beperking krijg je wat je normaalgesproken zou krijgen vanuit deze verzekering. Ziektekosten die niet gedekt worden door je zorgverzekering. En dan denk ik dat ik nog een hele tijd door kan gaan. Gelukkig heb ik van heel veel van deze lijst geen gebruik hoeven maken.
Wauw, bij sommige dingen zou je idd niet nadenken. Heel goed van je dat je positief in het leven staat en dingen zo hebt aangepast dat je nieuwe passies gevonden hebt. Knap hoor!
Een inzittende kan jou aansprakelijk stellen voor het ongeval via de WA dekking van de auto. Maar dit kan een langdurig proces zijn. De inzittendenverzekering keert veel sneller uit, ongeacht de schuldvraag. Daarnaast kun je als hoofdbestuurder geen gebruik maken van die WA dekking en dan heb je alleen iets aan de inzittendenverzekering.
Je kunt het een beetje vergelijken met een rechtbijstandsverzekering. Je verwacht het niet nodig te hebben, maar áls je het nodig bent, ben je blij dat je het hebt. Voor relatief weinig geld (want dit is toch maar rond de €4,- per maand?) heb je wel een goede dekking voor de mensen die je in de auto hebt. Je kan wel beter een SVI afsluiten dan een OI.
Ja dit! Ik werk in de branche en heb er regelmatig voor mensen met letsel een beroep op gedaan, omdat het via de verzekeraar van de wederpartij niet lukte of omdat het een eenzijdig ongeval betrof. Schade kan zelfs tot in de tonnen lopen (als je zoals eerder geschreven bijv niet meer kan werken of beperkt bent in je huishouden). Ik zou het dus altijd verzekeren middels een schadeverzekering voor inzittenden (SVI)
Zoals met elke verzekering geldt, verzeker je voor hetgeen je niet zelf kan betalen. Ik snap eerlijk de overweging niet op 4/5 euro per maand. Natuurlijk neem je er een dergelijke verzekering bij. Het liefst betaal je al die jaren voor niks de premie. Want er gebruik van moeten maken lijkt me vreselijk. Er is maar een verzekering waar je zeker gebruik van gaat maken en dat is een uitvaartverzekering... de rest is allemaal een grote gok