Keelpijn, koorts, ziek....huisarts?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ladylittleangel, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Ik heb sinds zondag keelpijn wat alleen maar erger wordt, sinds gister koorts erbij, nu net had ik 39.2.
    Als ik onder mijn dekentje vandaag komt zit ik echt zoooo vreselijk te trillen!

Wanneer ga je met keelpijn naar de huisarts?

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ehm, niet?! Ga naar de apotheek (of laat iemand anders gaan), haal wat verzachtends voor je keel, duik je bed in en ziek uit!

Wat wil je dat de huisarts doet?

3. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Als je erg veel keelpijn hebt heb je misschien een keelontsteking en heb je een kuurtje nodig. Als de pijn mee valt zal ik niet gaan. En koortjs ja daar kan de ha toch niets aan doen alleen paracetamol geven

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wanneer je echt witte punten in je keel hebt zou ik om antibiotica vragen maar anders gewoon uitzieken en idd wat verzachtende middelen halen bij de drogist of apotheek.

Meestal wordt een keelontsteking veroorzaakt door een virus en helpt antibiotica niet.

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Bij keelpijn doet ze vaak niks, het is meestal een virus (zoals al werd gezegd;)).

Mijn vriend had een flinke keelontsteking toen ik uitgerekend was, hij was echt heel ziek (is hij nooit). Hij lag te ijlen van de koorts. De huisarts heeft hem toen voor de zekerheid antibiotica gegeven zodat als het wel een bacterie was hij er snel vanaf zou zijn want ik kon elk moment bevallen.
    Helaas was het toch een virus en mijn zoon wou toch wel graag geboren worden:D , mijn vriend heeft het maar half meegemaakt:D

Ze zeggen dat het 5 dagen duurt, dat klopt meestal wel.

Voor de koorts en pijn kan je paracetamol nemen en verder goed drinken, wat verzachtends voor je keel en je bed in. Gaat echt vanzelf weer over. En zo niet, kan je alsnog naar de huisarts;)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb dat ook een keer gehad, dacht dat ik gewoon keelpijn had. Na 3 dagen hoge koorts en helemaal op zijn (had ook reflux-huilbaby Lisa van 1,5 maand oud) naar de huisarts geweest, bleek een bacteriële keelontsteking te zijn en na 1 dag antibiotica was de pijn zo goed als weg! Ik stap bij keelpijn niet zo snel naar de huisarts, maar had ik dat maar eerder gedaan... Ik herken het koud hebben ook heel erg, zelfs onder de dekens had ik het koud, echt vreselijk die paar dagen (met een krijsende baby in de wieg naast me, maar ik kón niet meer...)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lekker advies ;). En met een kleine in huis kan je zo moeilijk de hele dag in bed gaan liggen...

8. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Het is echt een virus dat rondwaart, heb het ook gehad. De HA gaf al aan, dat bij een virale infectie een kuur er hooguit voor zorgt dat je een dag sneller beter bent. Maar de keelpijn moet toch sluiten en het duurde best lang! Neem voldoende paracetamol en rust wanneer het kan, blijf drinken en wat mij hielp: kleine ijsjes. Die verzachten de pijn heel goed!

9. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Koorts en ziek voelen bij een keelonsteking zijn zeker redenen om een antibioticakuur te geven. Ligt er een beetje aan wat ze in je keel zien, of je er baat bij zou hebben. Kan trouwens een keelontsteking zijn of een amandelonsteking, maar ik zou zeker naar de huisarts gaan als je snel van de klachten af wil komen. Afwachten kan geen kwaad, de kans op complicaties is heel klein.

De duur van de klachten kan met een kuur 24-48 uur worden bekort.

Ben benieuwd wat je gaat doen!

Groetjes van een huisarts i.o.

10. Ladylittleangel

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Ik heb even met de assistente gebeld en ze vroeg een aantal dingen, o.a. ook of ik mijn mond nog wijd kan openen, dat kon ik dus. Afgesproken dat ik het gewoon nog even aankijkt en als ik alleen maar zieker wordt dan moet ik toch ff komen.
    Maar t kan indd wel ruim 5 dagen duren....:S

11. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben nog herstellende. Zaterdag begon het bij mij. Zondag was echt vreselijk, zelfs mijn huid deed pijn. Nu voel ik me redelijk.. Ben nog wel thuis, ik merk dat ik fysiek niet veel kan, maar mijn keel doet een stuk minder pijn, klieren zijn niet meer zo opgezet en de koorts is weg.
    Ik heb trouwens geen arts gebeld, alleen om de 6 á 8 uur een paracetamol en een brufen ingenomen. Dat werkte goed. Het is een rot griep, ik heb in geen tijden zo slecht gevoeld.

Morgen weer werken, hoop dat het lukt. Veel beterschap gewenst en rust goed uit!

12. muis26

muis26 Fanatiek lid

Nou ik vind dit dus best vreemd.... hoe komen al die mensen toch aan die AB resistentie? juist ja omdat ze voor elk wissewasje een kuur meekrijgen van de huisarts... ik vind dit echt niet altijd nodig , en zeker niet omdat je niet de hele dag in bed kan liggen omdat je kids hebt......
    ook een keelontsteking gaat wel weer over hoor, zijn genoeg middelen bij de apotheek te verkrijgen.

Groetjes van iemand die 3 jaar Biomedische wetenschappen heeft gestudeerd :):):D

13. muis26

muis26 Fanatiek lid

14. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben het met je eens dat ze wat minder vaak ab mogen voorschrijven, maar echt goed ziek zijn en voor kleine kinderen moeten zorgen gaat niet samen.. alleen al om ze naar het kdv brengen was gister echt heel zwaar, laat staan als ik ze de hele dag had moeten verzorgen. Ik had denk dan echt hulp moeten vragen. Maar dan heb ik het ook over alle symptomen die ts aan het begin omschreef.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Met je eens. Er wordt erg snel naar medicijnen gegrepen vind ik altijd. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, mensen die het wel echt nodig hebben et cetera)

Ja 1 keer toen ik 21 was. Toen had ik hele erge eczeem en ontstekingen ( allergisch achteraf voor de konijnen) en toen heb ik een AB kuur gehad. Verder nog nooit in mijn leven. Isabella ook nog niet. ( even afkloppen) Julian gelukkig ook niet.

Groetjes van iemand die er helemaal niet voor heeft gestudeerd maar er wel veel over heeft gelezen :):D

16. Ladylittleangel

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Oow mijn houd doet ook zo'n pijn! ik doe nu gorgelen met water met zout, paracetamol nemen en rusten.
    Maar inderdaad, ik heb me ook in tijden niet zo beroerd gevoeld!!!

17. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Als je allemaal kraters in je keel hebt zitten, zou k naar de huisarts gaan.
    Ik deed dit ook nooit, tot mijn vriend me mee sleepte naar de HAP.
    Daar zei de arts je had veel eerder moeten komen; ik snap niet dat je er nog zo bij loopt. Je kan nog ontzettend ziek worden hiervan en ik kreeg gelijk een AB kuur. Na de kuur was het 2 dagen later weer terug, kreeg ik een langere kuur en toen is het over geweest. Nu (een half jaar later) zit ik weer op de bank met kraters in mijn keel, maar ik kan de huisarts niet meer bereiken vandaag, dus morgen weer een nieuwe dag.

Ik zou dus wel even bellen naar de huisarts.

18. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    het kan ook angina zijn, want je hebt. Maar heb je dan bijvoorbeeld ook last van opgezette klieren?

Koorts komt bij gewone keelontsteking/keelpijn eigenlijk niet voor. Wellicht wat verhoging, maar bij hoge koorts, zou je toch richting angina denken. Dit heb ik ook gehad en ik was er erg ziek van. Met een kuurtje ben ik weer opgeknapt.

Gelukkig is mijn dokter niet zo snel van de kuurtjes, alleen dus met zware klachten.

Dus niet te lang blijven aankijken. Vind het trouwens knap dat de assistente zonder in je keel te kijken kan bepalen wat je hebt. Maar goed, ik heb er niet voor geleerd, maar wel ervaring mee, helaas...;)

19. Ladylittleangel

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Nou lekker dan als je je huisarts niet kan bereiken! slechte zaak hoor.
    De assistente adviseerde me om het nog even aan te kijken, maar als ik weer zo'n nacht ga krijgen als afgelopen nacht zit ik zo op de hap hoor!

20. Ladylittleangel

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    *proest* deze assistente denkt soms dat ze zelf dokter is :D
    Gelukkig heb ik zelf ook een medische achtergrond dus als ik langs had willen komen omdat ik het zelf niet vertrouwde, dan gebeurd dat gewoon hoor, assistente of niet!

Deel Deze Pagina