Hoe hebben jullie dat gedaan? Mijn zoon is net deze week naar school gegaan en gaat halve dagen. Ik wil hem morgen weer brengen en dan is hij 3 ochtenden geweest. Wij hebben het zo kunnen regelen met ons werk, dat hij heel januari nog niet naar de bso hoeft. Dat zal in februari 2 middagen in de week zijn. Het voelt voor mij nu wel heel snel om hem dan al van half 9 's ochtends tot 5 uur 's middags te brengen. Hij is wel 2 hele dagen kdv gewend. Hoevaak gaan/gingen jullie kindjes in het begin naar school en wanneer hele dagen met bso erbij? Elk kind is anders, dat weet ik, maar lijkt me handig om te zien hoe anderen dat doen.
Bij ons is het straks niet anders. Wij hebben maar 2 weken wat we vrij konden nemen. Daarna zal ze 2 dagen in de week tot half 6 op school zijn.
Mijn jongste zoon is afgelopen dinsdag 4 geworden en dit was ook meteen zijn eerste schooldag. Normaal gesproken is de dinsdag ook een bso dag, maar dat vonden we iets teveel van het goede. We hebben hem dus om 14.30 opgehaald, maar vanaf volgende week zal hij gewoon naar de bso gaan. Hij gaat trouwens gewoon alle dagen naar school.
Mijn zoontje is in augustus 4 geworden en vanaf september gelijk hele dagen naar school gegaan. De eerste week hebben we wel het overblijven en de bso nog even achterwege gelaten, maar vanaf de tweede week gewoon ook overblijven en 2 middagen bso.
Ik heb op een bso gewerkt en de meeste ouders vinden dat lange dagen en erg moeilijk in het begin. De meeste kleuters vinden bso in het begin erg vermoeiend maar wel fantastisch. Er is meestal wel plek om te rusten, en verder kunnen ze gewoon heerlijk spelen en hebben ze het super naar hun zin. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Zeg ik nu he, als professional. Als mijn oudste straks naar school en bso gaat vind ik het net zo moeilijk
Vanaf september gaan onze mannetjes naar school en gelijk hele dagen. Inclusief het overblijven. Volgens mij gaan echt alle kindjes uit de klas die nieuw komen hele dagen naar school. Wij hebben geen gebruik gemaakt van de BSO. Ik weet natuurlijk niet hoe vermoeiend het voor je kindje is maar ik zou hem wel snel hele dagen naar school laten gaan. Ook omdat je aangeeft dat hij vanaf februari naar de bso gaat. En je kunt hem misschien nu beter laten wennen aan de langere dagen dan dat je dat straks eind januari moet doen. Want dan komt de BSO er ook nog bij. Dan vind ik persoonlijk de halve dagen en dan de hele dagen+bso wel een hele grote verandering. Ik merk wel aan onze zoontjes dat ze bijvoorbeeld naar een vakantie wel een week of 2 nodig hebben om weer in het ritme van school te komen
hier van begin af aan... volle dagen naar school. maandag/dinsdag/donderdag/vrijdag van 8.20 tot 15.30 inclusief overblijven en op woensdag tot 12.30 en op dinsdag naar de bso tot 6. op woensdag en vrijdag komt oma... (die had zich al verheugd op 2 lange middagen kleinkind... maar hier gaan ze op vrijdagmiddag ook naar school) en tja.. eigenlijk gaat dat prima al was ze wel ERG moe na de bso.. maar ze vond (vindt!) het wel erg leuk op de bso dus dat namen we dan maar voor lief (en met werk was het ook lastig te regelen om die ene middag om half 4 thuis te zijn dus dat scheelt.)
mja.. maar er is helemaal geen tijd om te rusten!! je moet verkleden, in de kussenhoek spelen, televisie kijken en liefst tegelijkertijd ook nog naar de speeltuin, met de playmobil en de strijkkralen en spelen met dat ene leuke jongetje van die andere school... hier is de bso-middag altijd veel te kort
Bedankt voor jullie reacties. Het is op deze school gebruikelijk om eerst halve dagen te gaan. Hij heeft in december ook niet "mogen" wennen, omdat dit een hele drukke periode is. Gelukkig hebben ze een continue rooster, wat betekend dat ze van 8.30 tot 14.00 naar school gaan en ook op school met de leerkracht eten. Ik heb hem net uit school gehaald en wil morgen weer, dus dat gaan we gewoon doen! Misschien dat ik zelf ipv 1 hele, 2 halve dagen ga werken, dat scheelt weer een middag bso.
@moonlight: ik werkte 35 uur.. en was dus 2 middagen thuis is ook stuk relaxter voor mezelf vond ik tijd is te kort om nog even heel het huis te poetsen en je bent gewoon netjes op tijd thuis.. dus wel eindelijk weer eens op het gemakje koken of lekker even naar de speeltuin. (of een kopje thee bij een mede-ouder terwijl de kids spelen)
Haha hier moet ik om lachen! Ik werk 25,5 uur verdeeld over 3 hele dagen. Oma past 1 dag in de week op en dan blijven er 2 dagen kdv en bso over.
dat kun je eigenlijk pas zien als je kindje naar school gaat. Ik was ook van plan om haar gewoon alle dagdelen te laten gaan. Maar dat was gewoon geen optie, ze kon gewoon niet meer vooruit op school. Ik hoor om mij heen ook: tja die van mij zal wel moeten...nou lijkt mij niet, als je kindje in slaap valt op school zul je die toch echt moeten komen halen. Hier gaat ze vanaf de herfstvakantie naar school en is de eerste 2 weken alle dagdelen gegaan, maar dat ging dus niet. Vanaf toen alle ochtenden en op maandag wel de middag. 3 weken voor de kerstvakantie de donderdagmiddag erbij en sinds deze week ook de dinsdagmiddag. Woensdag en vrijdagmiddag zijn ze altijd vrij. Hier overigens geen overblijven of bso omdat ik thuis ben. Ik zou dus zeker zorgen dat je een optie hebt mocht je kindje het niet redden, want die zijn er heel veel en je kunt zo'n kind niet aan zn lot overlaten op school.
In het begin was ze gesloopt hoor... Maar ze had het wel enorm naar d'r zin. En nu als ze moe uit school komt trommelt ze d'r vriendinnen bij elkaar om een film te gaan kijken. Want dat kan er ook gewoon.
Precies, zo denk ik er ook over! Het scheelt denk ik wel, dat ik hem anders de dagen dat ik thuis ben of oma er is, hij gewoon nog thuis kan en mag blijven. Ik werk zelf op een kdv en zie de peuters die 4 worden ineens met 5 dagen school, waarvan 3 met voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang naar school gaan. En dat zijn dan echt dagen van 7.30u tot 18.00u. Ik vind dat zo sneu!
Dat is prettig! Op deze BSO kan volgens mij ook erg veel! Zelfs als hij maar een halve dag op school trekt, zou hij om half 12 al op de bso terecht kunnen (maarja als je kind school al niet trekt, voelt een bso ook niet prettig).
Onze dochter gaat straks op maandag, dinsdag en donderdag de hele dag naar school (dacht tot 14.30 of 15.00) incl. overblijven (dit is verplicht door school) Dan nog woensdagochtend en vrijdagochtend. Op donderdag moet ze een uurtje naar de voorschoolse opvang en daarna naar BSO dus de donderdag is een lange dag voor haar. Woensdagmiddag halen opa en oma haar op en die gaan dan met haar naar ons thuis. En de rest is altijd iemand van ons thuis. Hoe zijzelf het gaat ervaren weet ik nog niet uiteraard. Maar ik maak me er zelf niet zo druk over, zal wel loslopen. Vind uiteraard wel dat mijn kleine meisje snel groot geworden is hihi en dat heel snel het echte schoolleven voor haar gaat beginnen.
Oudste ging eerst 3 halve, daarna hele dagen naar school (hele dag is van 8.30 tot 14.30 en op woensdag tot 12.30). Na een week of 2 ging hij 3 middagen naar de BSO. Wij vroegen ons af of dit niet te snel was voor hem, maar hij bleek het daar gelijk eigenlijk nog leuker te vinden dan op school. Ging prima. Al was (en is) hij aan het eind van de week total loss - hij wil op vrijdag liefst al om 18 uur naar bed. Maar hij sliep ook nog tussen de middag tot 2 mnd voor zijn 4e verjaardag, toen zijn wij het voor hem gaan afbouwen omdat hij bijna naar school moest. Hij was 4 dpw kdv gewend, dat scheelt vast.
Elke week rond ze rondjes en verstopt zich als ze me aan hoort komen. De oudere kinderen verklappen waar ze is De kleuters roepen om het hardst waar ze niet is en of ze ECHT niet nog even mag blijven En elke week eindigt het met "Anne Sophia, het is tijd om je schoenen aan te doen. We gaan naar huis." Met daarna op lichtdreigende toon "of moet ik soms boos worden...?" Dan onder stevig protest gaat ze mee Ben er nog steeds niet uit of ik daar nou blij mee moet zijn of juist niet
Ik vind voorschoolse opvang wel heel vervelend trouwens. Dat was echt veel zwaarder dan naschools. Gelukkig na 3/4 schooljaar ging manlief ineens dichtbij huis werken en kon hij om 9 uur beginnen en dus eerst langs school. E nu ben ik werkloos dus is het natuurlijk helemaal ideaal. Nahja... Qua school dan Verder heeft het wel wat nadelen toch