Ik heb een paar vragen, want volgens mij doe ik iets heel verkeerds. Mijn baby(1maand) krijgt bij de eerste hongersignaal na 18 uur afgekolfde melk. Maar dit melk kolf ik op een willekeurig tijdstip op de dag ervoor of die dag zelf. Ik kolf niet consequent op hetzelfde tijdstip, omdat ik niet altijd genoeg kolf. Ik wil altijd minimaal 50 ml/cc kolven, want mijn baby eet flink en als ik te weinig kolf dan moet ik op dat tijdstip toch weer bv geven. Maar doe ik het wel goed? Na een voeding kolven levert niet genoeg op, dus ik kolf wanneer mijn borsten vol voelen. Ook omdat ik een sterke toeschietreflex heb. Wanneer baby eerste zuig doet dan spuit het eruit. Dus vlak voor een voeding kolf ik ff snel 50 of soms 80 cc. Ik heb denk ik veel bv, want binnen paar minuten heb ik al zoveel. Als ik wil kan ik makkelijk 100 ml/cc kolven in paar minuten. De afgelopen twee dagen heb ik op bepaalde tijden zoals in de kraamtijd last van stuwing en lekkende borsten. Kan dit komen doordat ik niet consequent op hetzelfde moment kolf? Maar hoe kan je op dezelfde moment kolven als je baby zo onregelmatig eet. Consultatiebureau zegt kolf een voeding die je makkelijks kan missen, maar dat is lastig want elke dag ziet het er qua voedingsmomenten anders uit. De kortste voeding van 13uur vandaag is morgen alweer op andere tijdstip. Hebben jullie dit ook gehad en wat adviseren jullie mij? Ze komt niet om de twee uur. Ene keer na 1 uur ene keer na 4 uur of 2 uur. Hopelijk begrijpt iemand mijn verhaal hierboven en kan die passend advies geven. Ik lees vaak advies als structuur geven, voorspelbaarheid en regelmaat. Maar hoe kan je een vaste dagritme aanhouden als je baby zelf onregelmatig is met voeding. Ik kan haar toch niet om 12 uur wakker maken voor bijvoorbeeld voeding, badje, omdat ik regelmaat moet/wil bieden. Wat bedoelen jullie concreet met regelmaat enzo?
Vanwege sporten. Papa komt net thuis van werk en neemt kindje over en ik wil dan sporten en erna douchen
Heel eerlijk....ik denk dat je nog iets te veel verwacht qua ritme.Met.een kindje zo klein nog.. RRR zit vooral in rust voor je baby thuis, en een zelfde volgorde aan proberen te houden. Proberen, in het begin is dat best lastig. Alles is nog in de opstart fase, je productie moet in balans komen. Sporten is natuurlijk heerlijk, maar zorg er wel voor dat je kindje de gelegenheid krijgt om te clusteren. Dit is voor je productie belangrijk. En ook voor baby Ik denk dat je het voor nu eigenlijk niet heel anders kan doen. Op een gegeven moment komt er wat regelmaat en dan kan je daar meer op richten. Overigens is de beste tijd om te kolven volgens mij in de ochtend. Volgens mij heb je ook wat last van overproductie. Waarschijnlijk zijn er wel dames die daar tips voor hebben.
Hier kwam er met drie maanden meer vast ritme zowel overdag als 's nachts... En hoe lang sport je dan? Hier wilden zowel dochter als zoon altijd clusteren 's avonds, dus veel aanleggen. Dat zorgde voor een stabiele productie uiteindelijk. Denk ook dat je nu een overproductie hebt aan je verhaal te lezen. Even voor de voeding druk eraf kolven en daarna laten drinken kan natuurlijk prima, maar door eerste tijd je kindje gewoon steeds aan te leggen en hoeveelheid laten bepalen stem je wel beter je voeding af.
Ik heb destijds van de kraamhulp gehoord dat je moet kolven na de voeding. Mijn kleintje is nu 6 weken en heeft al meer regelmaat qua voedingstijden. We hebben haar op een gegeven moment wel wakker moeten maken voor een voeding, omdat ze een echt slaapkoppie is en gemakkelijk 7 uur door kan slapen. Daardoor had ze wel al snel vaste voedingstijden.
Sporten? Je kindje is pas 4 weken, je lichaam heeft echt tijd nodig te herstellen dus echt pas na 6 weken sporten. Verder sluit ik me aan bij de andere adviezen, regelmaat is er echt niet zo vroeg al. Geniet van je kindje lekker huid op huid en geef t de tijd
hai, sorry voor mijn late reactie. we waren even een weg met de familie. Maar ik volg een sportprogramma en dat is 20 min per dag sporten. Het is niet zwaar, maar dit zorgt ervoor dat ik in beweging blijf. mijn baby is nu 7 weken oud en ik merk tegen de nacht een patroon. Ze komt altijd rond 11-12 uur in de avond voor haar laatste voeding en daarna altijd rond half 4. Soms eerder en vaker in de nacht, maar dan is het warm enzo. Overdag is ze nog erg onregelmatig. Ik sport nog steeds, maar zodra mijn kindje tekenen geeft van voeding, leg ik haar altijd aan. Ik kolf niet consequent helaas. Ik heb ondertussen veel gelezen op internet over structuur bieden en dat kinderen dan zo vanzelf een ritme krijgen. Mijn baby drinkt overdag nog erg onregelmatig dus hoe kan je nou structuur aanbieden. Iklees over je kindje op vaste tijden voeden en douchen en in bed leggen enzo. Maar dit kan toch niet goed zijn voor borstvoeding op behoefte. Ik kan mijn kindje niet elke dag op vaste tijden in bed leggen, want de ene dag lukt het en de andere dag is ze bijvoorbeeld aan het voeden of huilen of wilt ze spelen. Ik kan toch niet onderbreken wat we doen en haar in bed leggen omdat ze structuur moet leren. Hoe hebben jullie na verloop van tijd structuur geboden/gekregen? Op dit moment worden we niet op vaste tijden in de ochtend wakker ofzo. Ene keer is ze vroeg wakker en andere keer drinkt ze en slaapt ze snel weer in.
Ik denk niet dat het realistisch is om met 7 weken te verwachten dat er al sprake is van een echt ritme. Ik voed nu nog steeds op verzoek, hoewel er na zo'n maand of 4 wel wat ritme in kwam overdag. Op vaste tijd in bed leggen was er bij ons die eerste maanden echt niet bij, dl was juist altijd klaarwakker 's avonds en ging pas ergens tussen 23 en 24 uur de nacht in. Ik denk dat dit ook na zo'n 4/5 maanden veranderde, toen werd ze eerst rond 21 uur moe en even later vervroegde dit zich nog tot 19/20 uur. Ik denk dus dat je hartstikke goed bezig bent zo, door simpelweg te reageren op de signalen die zij geeft. Dat ritme dat komt wel!
Ritme is ook na het eten gaan we even spelen/knuffelen. Als ik dan moe ben, wordt ik naar bed gebracht en doet papa/mama altijd dit. Het is dus meer de duidelijkheid die je je kind biedt, als dat er regelmaat op de klok staat. Het klinkt alsof je nu goed naar je kindje luistert. de echte tijden komen wel. En heel eerlijk, mijn dochter is nu 14 maanden, ik weet hoe lang ze slaapt en wanneer ze wil eten. Ik kan daar omheen plannen en dan toch slaapt ze ineens een uur langer... Dan zal ze het wel nodig hebben en dan is dat belangrijker!
Een kindje kan niet klokkijken, dus ik zou de structuur/ritme niet zoeken in vaste tijden, maar meer dat je kindje weet wat er gebeurd. Dus als het honger heeft, krijgt het eten, wil het slapen mag het slapen. Zo leert je kindje vertrouwen op zichzelf en zijn intuïtie. En zo krijgt het vanzelf een ritme wat bij haar en jullie past. Je kunt een kleintje toch niet uitleggen dat het nu moet spelen, terwijl het eigenlijk lekker wil eten. Of dat het graag wil drinken, maar het schema vindt dat slapen aan de beurt is. Gewoon naar je kindje kijken, is het beste voor je kindje, jezelf en de borstvoeding
Oh ja, over het sporten: ik stond na 5 wkn weer trampoline te springen, ging hartstikke goed...maar met 10 wkn had ik een fikse baarmoederverzakking. Dus ik zou echt goed uitkijken, ik had ook verwacht dat ik het allemaal wel aankon. Anders ipv sporten lekker met je kindje wandelen (al dan niet in draagzak? krijgt ze meteen huid-op-huid contact).
De drie Reacties zit hem ook in de regelmaat die je het kindje biedt. Zoals wakker,verschonen, knuffelen en spelen zelfstandig en dan bij moeheid signalen naar bed. En dan daar ook een vast iets bv zoals ik het doe: ze slaapt in Puckababy dus die doe ik aan , speen erin aai over de bol en loop dan weg en zeg tot straks. Dit gaan ze herkennen en weten dan dat ze moeten gaan slapen. En als ik dit nu doe ergens anders weet ze ook dat ze slapen moet.